Efter att ha använt en Garmin 60 Cx i ett halvår (har haft GPS i bilen över ett år) till MCn, är min syn på saken så här:
Jag tycker det är synd att så många motorcyklister missar det fantastiska verktyget Mapsourse är tex i somras körde jag på små nästan helt bilfria vägar mellan Göteborg och Småland (asfalterade eftersom jag skjutsade min dotter), det var mitt i Juli tack vare Mapsourse, de stora vägarna var hårt trafikerade som det brukar under semestern.
Att sitta och planera vägen man skall köra är tycker jag personligen är görkul samtidigt förstår jag att alla inte gillar det.
I går (söndag) var vi nio personer som körde en rutt på 20 mil grusväg, vi känner inte varandra särskilt bra, jag la ut på en offroad-sighter och ställde frågan om någon vill haka på och det dök upp åtta personer, mer än hälften av dem hade i förväg fått min rutt via mail så vi alla hade samma rutt i våra GPSer.
Dessutom är ju spårfunktionen en riktig guldgrej, man är ute och kör och kan när man kommit hem ladda in spåret och se exakt var man kört, själv sparar jag alltid dessa spår och kan klippa ut godbitarna som jag samlar i en särskild mapp.
Mitt drömscenario vore att alla MC-sighter hade en avdelning där man kan dela med sig av fina körvägar, mig veterligen finns det bara på BMW-klubbens sights skåneavdelning.
Dessa finesser går självklart att översätta till vandringsleder, kajakturer etc.