[...]
Jag har även googlat en hel del på hur man gör ankare och hittat en del beskrivningar i textform, men skulle vilja hitta fler exempel på hur olika ankare kan se ut (bild/illustration/video). Någon som vet vart men kan hitta det? Vad är den engelska termen för ankare? Gissar att man får fler träffar om man söker på det.
[...]
Det här är lite lurigt. Jag tycker verkligen du ska gå en kurs! Finns många saker som gås igenom på kurs som är svårt att lära sig på annat vis (access, var man ska klättra, och mycket annat). Ordet anchor finns på engelska, men översättningen är säkringspunkt. Belay kan översättas till stamplats, men som verb är det det att säkra. Sedan vet jag att anchor även kan syfta till ankare/stamplats, men då oftare sammanskrivet som tope rope anchor, eller belay anchor. Finns andra ord på engelska som skapar stor språkförvirring om du inte är på din vakt, dessutom är traditioner olika i olika områden, vilket kan göra att du säkrar på ett visserligen korrekt vis, men som inte är samma som dina kompisar. (Eller bygger ankare på korrekt vis, men annorlunda också vidare).
Gå en kurs!