Nu kan vi lägga av

Mja, med hänsyn till vad som skrivs om att en manlig turist i bästa fall kan bära 10 kg upp till 2 mil per dag kan det måhända ifrågasättas hur mycket hårdare de egentligen var förr... Känns inte som att 20 kg och 3 mil per dag skulle innebära några större problem för någon av dem jag brukar vandra med...

Mja, med hänsyn till vad som skrivs om att en manlig turist i bästa fall kan bära 10 kg upp till 2 mil per dag kan det måhända ifrågasättas hur mycket hårdare de egentligen var förr... Känns inte som att 20 kg och 3 mil per dag skulle innebära några större problem för någon av dem jag brukar vandra med...

Du har rätt, en manlig TURIST klarar nog inte mer....( är det så illa ???)
Var hittar du din "information" ?

Du har rätt, en manlig TURIST klarar nog inte mer....( är det så illa ???)
Var hittar du din "information" ?

Informationen är hämtad från sidan 34 i Axel Hambergs bok (den som tråden handlar om). Skulle tro att han med "turist" menar ungefär "genomsnittlig fjällvandrare". Vidhåller att det är tveksamt om man kan titulera sig "hård" när man anställer bärare för vandringar i svenska fjällen (vilket Hamberg menar är en nödvändighet).

Ok, deras utrustning var betydligt tyngre och deras bärhjälpmedel sämre, men ändå...

Men karln var där många dagar och gjorde många toppbestigningar. En vioss skillnad mot dagens 10-dagars-semestervandrare

Jo visst, och han var, i vart fall som jag förstod det, dessutom ute mer eller mindre yrkesmässigt. Idag hade han förmodligen brakat fram över fjället i bandvagn. Men det var inte det han skrev om, utan om vad som var tumregeln för en genomsnittlig manlig fjällturist. Och då tycker jag nog att upp till 10 kg och max två mil per dag är rätt lågt räknat.

Fast det är klart, är det oledad terräng och mycket upp och ner sjunker ju tillryggalagd distans/dag ganska drastiskt, hur mycket man klarar av att bära likaså...

Hur som helst torde man inte kunna kroka upp något påstående om att folk var hårdare förr på Hambergs uppskattningar, och det var väl egentligen det som var min poäng...

En sak är vi väl alla överens om, att på 50-60 talet (och innan), så var ett antal mils vandring med ett antal nätter i tält tex., obekvämare, fysiskt mer krävande med tanke på dåtidens
utrustning och vikt.
Förutsatt att man bar själv på alla grejorna, och inte hade bärare
Eller tycker ni inte det ändå era envisa j....r ???
Grrrrrrrrrrrrrr om ni inte tycker som jag...........

Ja, snackar vi tidigt nittonhundratal eller ännu längre tillbaks, så lär väl skodonen ha lämnat en del övrigt att önska också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg