Nu kan vi lägga av

Det är kanske dags att starta en ny inriktning när det gäller vandring.
Det finns ju redan lättviktarna som skall ner under tre kilo med allt.
Kanske dags att starta Tungviktarna, som bär på ett Tält 20 med kamin OCH ved vart de går.
Tyngsta sovsäcken, tyngsta tältet, tyngsta allt.

Det är kanske dags att starta en ny inriktning när det gäller vandring.
Det finns ju redan lättviktarna som skall ner under tre kilo med allt.
Kanske dags att starta Tungviktarna, som bär på ett Tält 20 med kamin OCH ved vart de går.
Tyngsta sovsäcken, tyngsta tältet, tyngsta allt.

Chinerunner, vi har hittat en UH-packare till. (Ultra Heavy)

Tja, jag läste någon gång en beskrivning av vad Linné hade på sig under sin lappländska resa (säger man så?).

Den varade väl ett drygt halvår?

Han hade en lätt rock, två skjortor, ett par lösärmar (då var det tydligen zipoff på skjortor som gällde), ett par byxor och något mer.
Totalvikt på runt 3 kg.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om att det var rejält virke i friluftsfolket förr, jag baserar det på att det var 60 talet, tält i bomull, vikt 6-7 kg 3-manna, kläder, ej nylon, regnställ, ej nylon,mat ej frystorkad,
skodon ,pjäxor ej kängor, liggunderlag renskinn, osv. , och till historien hör att på den tiden fanns inte midjebältet, utan man fick vandra med bortdomnande armar som man inte orkade lyfta för att vifta bort mygg med från ansiktet, då all vikt låg på axlarna, och inte var deras fjällvandringar kortare
på den tiden heller.
Jag vet inte vad deras ryggsäckar vägde totalt för treveckorsvandringarna, men jag tror starkt att vikten vida översteg vikterna vi nu bär på för samma vandringar.
Ryggsäckarna var av sorten ramryggsäck, en del gjorde dom efter beskrivningar i
materialet läderremmar/ trä.....
Kanadensarna var gjorda av duk o trä, ni kan ju tänka er vad dom vägde, de hade inte kanotvagn, utan fick först bära kanoterna, sedan gå tillbaka o hämta packningen....
Jag övernattade i helgen med 13 personer som var med på den tiden, och det var väldigt intressant att lyssna på dem o se bilder från vandringarna.

Senast ändrad:
Jo, men det beror oftast på att minnet var bättre förr.

Fast i princip har du rätt. DET var inte bättre förr. JAG var bättre förr.

Steget från friluftslivets början, ja, hmmm, när var det ?, är ju att ha nuförtiden sträva mot målet att ha det bekvämt på sina utevistelser
enkelt uttryckt, eller hur?
Vi vet ju att "campingen" har utvecklats från höskullen hos bonden , riskojan i skogen, tält, till mobila hem med inbyggt garage för bil/båt, micro, dusch, ugn, platt-tv,och eget elverk, aircondition etc, var ska det sluta ???
Det var campingen jag beskrev, de kan man knappast kalla för friluftsmänniskor.

Friluftsmänniskor idag (inte alla) söker det senaste "smartaste" sättet att utan grundläggande kunskaper klara en längre vandring i vår natur, som innebär matlagning, övernattning, klädsel,orientering, etc., vilket många klarar tack vare de moderna lösningarna som finns.
Men jag själv skulle känna mig, om jag hade lite självinsikt; väldigt ute på djupt vatten om det hände nåt i deras ställe....
Men å andra sidan måste jag tillägga, jag välkommnar alla som söker sig ut i naturen !
På vilket "sätt" dom klarar sina vandringar/övernattningar på har ju inte jag med att göra.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg