Nu e det beställt =)

Nu har jag beställt mitt Nya flugspö =) det vart ett
Vision 3zone 9,6" 7-8 med en Vision 3 zone rulle . ska använda det främst till Regnbåge och gädda.
Tro ni det e för klent för kustöring ?

MVH joel andersson

hehe

Jag skulle vilja säga att det är ganska optimalt för kustöring!! Detta sagt utan att lägga någon värdering i spöts aktion för det vet jag inte.

Vision

Använder själv ett Vision 3Zone #6 till kustfiske efter öring. Men då fiskar jag iofs på västkusten där öringen är av mindre modell :-(

Instämmer med föregående talare: Idealiskt till kustöring.

Några reflektioner om rullen: Jag beställde en sådan för några månader sedan. På den jag fick var passningen mellan spole och rullhus otillräklig. Spolen bottnade liksom inte på axeln, vilket innebar en glipa mellan stag och spolkant, samt glipa mellan rullhus och inre spolgavel. Linan fastnade jättelätt, i synnerhet mellan stag och spolkant. En annan sak: enl. uppgift skulle rullen rymma en wf9+150m 30lbs backing - rent nonsens! På mitt ex rymdes en wf8 och knappt 90m 30lbs backing(micron)! Numera finns det visserligen supertunn kevlarlina att tillgå, men sådan lina tilltalar inte alla!
För svenskt kustöringfiske och gäddflugfiske borde dock kapaciteten räcka. Då har man en lätt8(stort plus), saltvattenbeständig rulle med fin broms. Kolla passningen bara. Men eftersom jag sökte en rulle som skulle funka för både halvtungt enhandsfiske med wf8 och lätt tvåhands med wf9 (samt någon gång i livet kanske få tjänstgöra vid tropiskt saltvattenfiske-jagvilljagvill!!) valde jag en annan rulle istället (lämnade alltså tillbaka 3zone).
Lycka till!

Passform 3zone

Hej!

Jag antar att det verkligen var dålig passform på rullen och att expediten på redskapshandlaren oxå kontrollerade den. Men det finns en liten, liten "klack" som skall passa in i en skåra i spolen. Denna inpassning är inte helt enkel så länge man inte drar åt bromsen. Om man missar denna passning så kommer man få glipor, precis som du beskrev.

Själv har jag en 3zone 4-6 för det lättare fisket. Jag är supernöjd, specielt med passform, styvhet i godset och i synnerhet bromsen. Jag tittatde på andra lätta plast(grafit/komposit) rullar som vision SL, LOOP trout etc men 3zone slår det mesta. Kapaciteten är ju inget jag behöver tänka på för det lätta fisket.

För övrigt håller jag helt med föregående "skrivare" vad gäller #8 och Havsöringsfiske. Fiskar själv med ett Pool12 SSD 9,6" WF8 spö vilket är helt lysande för kustfiske tycker jag. Dock kunde butten på spöt vara lite längre. På rullen som är en Vision VR69 har jag en klump som är gjord av en kapad DT9:a. Detta fungerar utmärk.

//Niclas

vad använde du för spö ?

sladden; sa:
Instämmer med föregående talare: Idealiskt till kustöring.

Några reflektioner om rullen: Jag beställde en sådan för några månader sedan. På den jag fick var passningen mellan spole och rullhus otillräklig. Spolen bottnade liksom inte på axeln, vilket innebar en glipa mellan stag och spolkant, samt glipa mellan rullhus och inre spolgavel. Linan fastnade jättelätt, i synnerhet mellan stag och spolkant. En annan sak: enl. uppgift skulle rullen rymma en wf9+150m 30lbs backing - rent nonsens! På mitt ex rymdes en wf8 och knappt 90m 30lbs backing(micron)! Numera finns det visserligen supertunn kevlarlina att tillgå, men sådan lina tilltalar inte alla!
För svenskt kustöringfiske och gäddflugfiske borde dock kapaciteten räcka. Då har man en lätt8(stort plus), saltvattenbeständig rulle med fin broms. Kolla passningen bara. Men eftersom jag sökte en rulle som skulle funka för både halvtungt enhandsfiske med wf8 och lätt tvåhands med wf9 (samt någon gång i livet kanske få tjänstgöra vid tropiskt saltvattenfiske-jagvilljagvill!!) valde jag en annan rulle istället (lämnade alltså tillbaka 3zone).
Lycka till!

vad använde du för spö till 3zone rullen ?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg