PK Neelix; sa:
En skitdetalj jag retar mig på är formuleringen i mailet.
"xx har just svarat på ditt inlägg - Nu bygger vi om... - i Utsidan Framtid forumet på utsidan"
Ditt inlägg, när det oftare är någon annans inlägg i tråden som blivit kommenterat.
Bara lite språkpolis idag
Överhuvudtaget är det lite lång inledning i rubriken inna man kommer till skott...det skulle vara bättre med tex "UTSIDAN: FORUMETSRUBRIK" som mailrubrik när man får bevakningsmail, vem det är som svarat får jag se när jag kommer dit eller om det nödvändigt vis ska vara i mailet så inte så tidigt i rubriken. Kanske: "UTSIDAN; FORUMETS RUBRIK; PERSONEN SOM SVART PÅ DITT INLÄGG".
Sen måste det finns olika bevakningsfunktioner i forumen, jag skulle vilja ha;
1. Bevaka tråden (när det händer någonting i tråden)
2. Bevaka inlägget (om författaren ändrar i sitt inlägg eller någon svara just på detta inlägg)
3. Avbryt bevakning av tråden. (nu har jag tröttnat på denna tråden)
4. Avbryt bevakning av inlägget. (nu anser jag att just detta inlägget fått ett bra svar så nu kan jag släppa det)
Det ska vara möjligt att bevaka både sina egna inlägg och andras, om någon frågar en fraga som jag tycker är bra och som jag också vill ha svar på ska jag bara kunna bevaka hans inlägg utan att skriva själv eller få info om allt annat som händer i tråden tex.
Så till Recensionerna:
Det är viktigt att inte bara ha det aktuella utan ha en fet recensionsbank, och varje produkt bör man kunna följa bakåt genom tidigare recensioner för att se hur den utvecklas om det är en sådan produkt.
Det kan vara en tanke dock att ha en tydligare åtskilnad mellan gamla och nya recensioner, kanske en diskret färgkådning skulle kunna göra susen, men jag återkommer till detta längre ner.
Recensioner bör inte vara för korta men jag år osäker på om man kan säga ett minimi antal tecken eller någonting sådant, tål att tänka på. Jag är ganska less på just "den är bra" recensioner.
Annonser:
Lite mer info redan när man läser annonsen i listan, tex förstår jag inte varför man måste klicka på en annons för att få veta i vilket län den finns (om man inte kan länskoderna utantill dvs).
En bevakningsfunktion här vore inte fel, tex skulle det vara bra att kunna bevaka anonser som är tagade som säljes och som innehåller ordet "havskayak" om jag är ute efter en sådan. En sökfunktion på saker som komma skall helt enkelt. Så fort någon vill sälja en havskayak kommer det ett mail till mig.
även att kunna bevaka hela kategorier vore bra.
Framsidan:
Framsidan bör kunna göras individuellt utformad för oss alla som kör med automatisk inloggning. Min webbläsare och utsidan kommer överens om att det är jag och då ger de mig "min framsida" på vilken jag själv valt vad som ska finnas med, i mitt fall antagligen bara forum, recensioner och annonser.
Den allmänna framsidan som är för ej inloggade bör göras mindre plottrig.
Färgkådning för att markera tid:
Jag hade varit behjälpt av att både foruminlägg, recensioner och annonser hade en färgkodning, tec den nu gråa rutan som innehåller medlemsuppgifter skulle ändra färg från gult (mindre än säg 36h gammalt) till orange (mindre än en vecka) vidare mot rött (mindre än en månad) och så lila (ett halvår), blått (ett år) och slutligen grott när det går in i evigheten så att säga.
Detta skapar ett mycket enklare sätt att navigera sig fram genom forumen och se vad som är nytt och inte, detsamma kan även tillämpas på forumtrådsrubriker.
Kosmetiskt: Hittills har det hållits ganska rent och snyggt, diskret och bra. detta gillas av många och alldra minst av mig. Här är några förslag på förbättringar dock:
1. Val av ljus eller mörk design. Själv tycker jag det är bra att skärmen lyser upp tangentbordet ibland, ibland är jag dock trött i ögonen och skulle häldre läsa en ljus text mot en mörk bakgrund, en liten knapp för att skifta detta snabbt och enkelt vore skönt, den ska kunna nås från hela utsidan givetvis..
2. Frimärksbilder kan vara bra som en igenkänningsgrej men jag tror att användningsområdet är begränsat då vi här inte bryr oss lika mycket om vem som skriver någonting utan snarare vad personen skriver. Om de ska användas tycker även jag att de ska kunna slås av.
Ett alternativ för att slippa längre laddningstid osv är att initsialer i större format och snygg stil framför varje person i forumlistan, då slipper man också alla osmakliga eller bara dåliga bilder.
3. Grundläggande textmarkering bär finnas tillgänglig i knappar, så att jag utan att böka kan kasta in fetstil eller liknande, görs nog bäst så att knapparna finns ovanför fönstret som jag just skriver i och med de klistrar man in de kodningar som behövs, är detta svårt att lösa kan man förvara dem i text nedaanför rutan där man kan kopiera dem själv med muspekare och kortkomandon.
Nu kommer jag inte på mer just nu...håller tummarna.