Idag/lörda 15:e smäller det! jorden runt seglarna / volvo ocean race kappseglar publikvänligt utanför Kapstaden (starten för ben/sträcka 2 går den 19:e) det är maffigt att se så stora båtar (20 meter) segla innomskärs,
men det förvånar mig att ja ä så pass intresserad av det här snuskigt dyra stölleprovet, då ja ä den minst tävlingsintresserade personen ja känner! men den läggningen har sina fördelar just när det gäller den här kappseglingen, för vilken båt ska den tävlingsinriktade heja på? nation, båten, huvudsponsorn, rorsman/kvinna, navigatören, tjej eller grabbesättning? de blir svårt för besättningarna ä ju mixade av många nationaliteter, och båtarna bär namn efter huvudsponsorn, som båten SCA exempelvis som sponsras av den svenska "servettfabriken" men utan nån svensk ombord, men där alla är av kvinnligt kön, båten Dong Feng är kinasponsrad å har fransk-kinesisk-svensk besättning, (1 svensk, den enda i hela racet), en tråkig pengastyrd
utveckling rent sportsligt sett!
det ja gillar är att se optimerade snabba båtar som seglas väl, å klura på hur de olika rorsmännen/kvinnan bedömer läget å vilka beslut de ska ta för att komma först i mål, det senare då av mindre betydelse för min del,
(salig far sjöbuss sa alltid till mig när ja satt till rors å inte va helt uppmärksam på min uppgift; "segla väl!")
men eftersom det nu mest gäller att komma först i mål så hajar ja inte riktigt varför de måste rusa runt jorden för det, å utsätta sig för stora risker, att kollidera med en container eller ett mindre isberg i 20 knops fart är inte hälsosamt! (då båda flyter i marvatten å inte syns varken på radar eller på natten),
eftersom båtarna den här gången är av entyp/alla är lika, så har kanske navigatören/väderbedömaren större betydelse än rorsman/kvinnan,
dagens seglingar går att beskåda live på youtube mitt på dan nån gång,
den 19:e seglar de ett banrace 5 varv å därpå direkt start för sträcka 2 till Abu Dhabi* i Förenade Arabemiraten,
*och namnet på den ledande båten,
ps om ja hejar på nån så är det tjejbåten ds
men det förvånar mig att ja ä så pass intresserad av det här snuskigt dyra stölleprovet, då ja ä den minst tävlingsintresserade personen ja känner! men den läggningen har sina fördelar just när det gäller den här kappseglingen, för vilken båt ska den tävlingsinriktade heja på? nation, båten, huvudsponsorn, rorsman/kvinna, navigatören, tjej eller grabbesättning? de blir svårt för besättningarna ä ju mixade av många nationaliteter, och båtarna bär namn efter huvudsponsorn, som båten SCA exempelvis som sponsras av den svenska "servettfabriken" men utan nån svensk ombord, men där alla är av kvinnligt kön, båten Dong Feng är kinasponsrad å har fransk-kinesisk-svensk besättning, (1 svensk, den enda i hela racet), en tråkig pengastyrd
utveckling rent sportsligt sett!
det ja gillar är att se optimerade snabba båtar som seglas väl, å klura på hur de olika rorsmännen/kvinnan bedömer läget å vilka beslut de ska ta för att komma först i mål, det senare då av mindre betydelse för min del,
(salig far sjöbuss sa alltid till mig när ja satt till rors å inte va helt uppmärksam på min uppgift; "segla väl!")
men eftersom det nu mest gäller att komma först i mål så hajar ja inte riktigt varför de måste rusa runt jorden för det, å utsätta sig för stora risker, att kollidera med en container eller ett mindre isberg i 20 knops fart är inte hälsosamt! (då båda flyter i marvatten å inte syns varken på radar eller på natten),
eftersom båtarna den här gången är av entyp/alla är lika, så har kanske navigatören/väderbedömaren större betydelse än rorsman/kvinnan,
dagens seglingar går att beskåda live på youtube mitt på dan nån gång,
den 19:e seglar de ett banrace 5 varv å därpå direkt start för sträcka 2 till Abu Dhabi* i Förenade Arabemiraten,
*och namnet på den ledande båten,
ps om ja hejar på nån så är det tjejbåten ds