Denna fjällsäsong har erbjudit precis sådant väder som jag varit fundersam kring - kallt, regn och mycket snö på marken. Årets tidiga tur ägde rum en vecka i första halvan av juli i Abiskotrakten. Tempot var lägre än vanligt.
Jag hade ännu inte bestämt mig för vilka skor jag vill ha, men bestämde mig för att testa hur jag tålde vätan/kylan. Jag tog därför med mig ett par stadiga Keensandaler och vattentäta strumpor. Dessa hade jag som fotbeklädnad en hel dag med regn, 50 % snövandring och en temperatur på ca 5-10 grader.
Kan bara konstatera att jag är glad att jag inte lagt ut en massa pengar på trailskor...
Jag ska dock upp i september igen och ska göra ett liknande experiment då.
HåkanF
Ja du, att ha Sealskinz/motsvarande som den enda barriären mot snö och kallt vatten, under så lång tid som en hel dags vandring har jag aldrig testat.
På sommaren i regn på båten funkar det utmärkt med det och sandaler istället för seglarstövlar, men det är några grader varmare och inte så lång tid/inte alls nere i i vatten.
På vintern i snö. is och kärrvatten har jag alltid haft skor som ju ger en viss distans mellan snö och hud som inte kölden lika lätt överbryggar. Dessutom fungerar ju skorna på samma sätt som våtsockor att bromsa vattenflödet så att lite uppvärmt vatten kan finnas kvar närmast. Och jag håller mig varm med mer ansträngande aktivitet än bara vandring, samt under en begränsad tid om någon timme eller två.
Men även stövlar och kängor kan ju bli kalla om man inte rör sig så man håller fötterna varma, om man t ex står still i snö/vattenpöl.
Hur gick det nu i September med testet?