Absolut, men det säger väl ändå något att långtifrån alla som verkligen går mycket i berg bytt till "uppbyggda" kängor så snart de haft praktisk och ekonomisk möjlighet.
I min ungdoms hemmaberg Tatra gick de flesta infödda bergsguiderna, bärarna och fåraherdarna helst i traditionella mockasiner, till nöds i modernare mjuka enskiktsskor, och nu i lätta trailskor (idag billigare än de traditionella lädermockasinerna) - fast de absolut har råd med annat. Jag insåg anledningen, när jag själv hjälpte till att valla får uppe på fäboden - fötterna och knäna mådde helt enkelt bättre i det långa loppet och combot ullstrumpor/mockasiner hanterade väta, kyla och skavsårsrisk bättre, när man bodde i praktiken utomhus i flera veckor. Jag bytte till den traditionella utstyrseln efter bara ett par dagar.
Men som sagt - detta är helt personligt, och visst finns det bergsproffs, som går i tunga kängor, och viss har de klara fördelar under vissa omständigheter. Jag går inte heller i mockasiner, när jag ska ta mig fram med stegjärn i branta isrännor
På
den här bilden ser man slovakiska "nosice" (bärare) i början på en så småningom rejält brant och stenig rutt, som kommer att sluta 1750 m över startpunkten. Tre har lätta skor. Flickan med den minsta packningen har höga kängor (och ser mer ut som medföljande turist).