Väl bekomme! Det är intressant att se hur den här tråden breder ut sig. Här fanns fler än jag som börjat fundera...(Och sorry TS att jag hänger på din tråd. Kändes lite onödigt att starta en ny om samma ämne i princip, hoppas det är ok).
HåkanF
Väl bekomme! Det är intressant att se hur den här tråden breder ut sig. Här fanns fler än jag som börjat fundera...(Och sorry TS att jag hänger på din tråd. Kändes lite onödigt att starta en ny om samma ämne i princip, hoppas det är ok).
Va inte så säker, det där ljusgula är mesh.Dom ser ut o inte dränera vatten nå vidare..
Var detta några generationer av deras skor sedan eller rätt nyligt?Provade i affären, eftersom själva idén ju verkar så vettig. Tyvärr inte genomförandet i detta fall. Skorna var stela (på fel ställen), skaviga och plastiga, samt förtvivlat smala om tårna.
Det måste ha varit någon gång i slutet på 2016. Kan inte svära på att det var samma modell, bara att den också hade urtagbart foder och så ungefär likadan ut som på din bild.Var detta några generationer av deras skor sedan eller rätt nyligt?
Det var prov utförda av USA:s försvar som fastställde att 1 kg extra på en fot motsvarade 6 kg i ryggsäcken när det gäller energiåtgång (vid språngmarsch/löpning) så nog är dom medvetna. Det kanske inte betyder lika mycket när man vandrar men det torde ha STOR betydelse. Jag kan föreställa mig att militären måste ta hänsyn till hållbarhet i väldigt stor utsträckning men visst har det dykt upp en del moderna låga kängor i deras sortiment (gäller USA). I Sverige verkar det som om yrkesmilitärerna köper på sig det dom själva vill ha förutsatt att det passar till uniformen.
Sedan är det väl så att militären inte direkt leder materialutvecklingen - titta bara på deras tält, sovsäckar och övrig utrustning. Den kännetecknas inte av låg vikt precis och det kanske beror på att dom för det mesta är fordonsburna (gäller även infanteriet).
Trail runners (och lätta kängor) är populärt bland specialförband runt om i världen då dom föredrar att vara rörliga. Vet inte om de används vid längre tid ute i fält i våt terräng med tung packning osv.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Dags för omsulning? | Kläder | 12 | ||
Efter 8 år är det nu dags att byta skal! | Kläder | 7 | ||
Dags för nya jackor också! Vilken? | Kläder | 0 | ||
Dags för nya byxor! Vilken? | Kläder | 0 |