Norsk polis skrotar skinnjackan å kör Arcteryx

Nej, pansrade hjulfordon.

Och Norge köpte lastbilar från Tyskland och jaktplan från USA, affärer
som vi svenskar förlorade för att vi "inte var pålitliga", dvs NATO-medlemmar...

Arcteryx är väl dom enda så vitt som jag vet har en militär kollektion och den är ganska väl använd, har träffat på en del i mellanöstern som använt precis den jackan, dock sandfärgad.

eldfängdhet

Allt en polis utsätts för är inte bättre med plast jämfört med skinn - den dagen det flyger molotovs mot mig har jag hellre skinnjacka än eldfängd plast på överkroppen, alla dar i veckan. Du rispar nog inte lika lätt hål på en skinnpaj om du råkar ut för vassa föremål, även om inte skinnjacka är någon skyddsväst. Har du skyddsväst på, spelar ventilerande tyg utanpå ändå mindre roll då kroppsskyddet ventilerar i paritet med en svart sopsäck.

En annan mindre friluftsrelaterad skillnad är att norsk polis har skjutvapnen i bilen, dock både en- och tvåhands medan svensk polies "alltid" har enhandsvapnet i bältet och tvåhands på stationen, allt enligt SVTs "Veckans brott".

Ang köpa svenskt versus norskt - är det motsvarande lagar om offentlig upphandling i Norge som i Sverige?
I så fall ska man kravställa så man får det man behöver - vill man ha en specifik leverantör så får man se vad de har som är unikt urskiljande.

/Patrik, inte polis, varken i Sverige eller Norge

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg