Norröna Recon Pack 125 l impulsköp.

Har en även jag.
Regnskydd - jag har haft en poncho som regnskydd som även funkade som rastplats. Gillar sitta stilla och njuta av en kopp kaffe även när det regnar.
Problem - ja väger men är skön att bära, ett gnällade höftbältet som jag inte hittar orsak till har irriterat mig.
Bra - fickorna som handväska på resan till fjället.
 
Nu eller snart kan barnen bära lite mer själva så behöver nog inte denna suveräna packåsna egentligen. Grymt bra bärsystem!
 
Att hålla packningen torr är en trädgårdssopsäck suverän som liner.

Ryggsäcksvikt är relativt men 3 för 3 blir omöjligt att uppnå.

go tur
Min erfarenhet är att sopsäck inuti ryggan håller några dagar men inte en hel vecka om man inte är väldigt försiktig.
Jag föredrar dedikerade torrsäckar om man vill hålla packningen garanterat torr.
Även försvarsmakten har börjat dela ut en packsäck att ha inuti ryggan nuförtiden.

/Patrik
 
Min erfarenhet är att sopsäck inuti ryggan håller några dagar men inte en hel vecka om man inte är väldigt försiktig.
Jag föredrar dedikerade torrsäckar om man vill hålla packningen garanterat torr.
Även försvarsmakten har börjat dela ut en packsäck att ha inuti ryggan nuförtiden.

/Patrik

Har aldrig haft några problem med att sopsäckar och/eller ICA/COOP-påsar slutar hålla tätt. Har även en hel del (dyra) packpåsar men de är tyngre och inte helt gratis. Och sen när har jag förespråkat lättvikt.....

Sen är det så att om man placerar regnskyddet invändigt så borde ryggsäcken bli tyngre när den blir blöt.
 
Härligt att läsa att det finns någon annan än jag i all denna lättviktshets
som har fattat att det är inte vikten utan komforten som avgör hur mycket man kan bära i en ryggsäck.
Själv har jag Karrimor SF Predator 80 - 130 l och med sidifickorna så det blir som mest 155 l lastutrymme. Den har jag fyllt många gånger och traskat långt. Aldrig känt av vikten när den väl sitter på plats. Jag har aldrig satsat på lättvikt utan bekvämlighet och komfort. Det väger. Inga problem att pinna på med den vikten som troligtvis är norr om 50 kg. Jag är ingen ungdom så det kanske skulle vara lättare att gå med mindre vikt i ryggsäcken men jag känner inte tyngden antagligen på grund av bärsystemet så jag skiter i vad det väger. Fick slå upp vad min ryggsäck väger tom då jag själv gissade på under kilot men det visade sig att den väger 3,5 kg tom.
 
Bra ryggsäckar med volym som klarar av +25 med god komfort väger mer än 3kg så är det bara. Alla dessa ultralight säckar är gjorda för 18-20kg som max,sen är det bara en plåga och en massa ljug om hur Vattentät och slitstark petflasketyget är och hur väl det nya nasa meshtyget ventilerar.
Bärsystemet är ju viktigast av allt och den skall sitta på en ram.
 
Har aldrig haft några problem med att sopsäckar och/eller ICA/COOP-påsar slutar hålla tätt. Har även en hel del (dyra) packpåsar men de är tyngre och inte helt gratis. Och sen när har jag förespråkat lättvikt.....

Sen är det så att om man placerar regnskyddet invändigt så borde ryggsäcken bli tyngre när den blir blöt.
Jag har inte anklagat någon för UL och är inte heller särskilt UL själv, gick senast med min haglöfs alaska på ryggen.

Ang påsar inuti så har vi olika erfarenheter.

Enig om att blöt tyg som suger åt sig vatten väger mera.

/Patrik
 
Inga problem att pinna på med den vikten som troligtvis är norr om 50 kg.
Vad är det för vandringsturer du gör som kräver en sådan fantastisk last?

Bra ryggsäckar med volym som klarar av +25 med god komfort väger mer än 3kg så är det bara. Alla dessa ultralight säckar är gjorda för 18-20kg som max,sen är det bara en plåga och en massa ljug om hur Vattentät och slitstark petflasketyget är och hur väl det nya nasa meshtyget ventilerar.
Vem har någonsin påstått att en en ultralätt ryggsäck är bra för laster norr om 25 kg, eller att ett tunt tyg är lika slitstarkt som ett tjockt?

Bärsystemet är ju viktigast av allt och den skall sitta på en ram.
En ryggsäck utan bärsystem är ju bara en säck, så det är ju inte så konstigt.
Hur stadig ramen behöver vara är dock en funktion av den last som ska transporteras.
 
Det är rätt många som marknadsför sig som något de inte är och pushar för ultralight hybrid mesh räggsäckar som skall klara allt och människor får lära sig den hårda vägen på sin vandring antar jag vad denna dyra investering var värd.
Ultralight är för Erfarna vandrare utan tung last som har hela sin packning därefter,alla andra bör ha en tyngre ryggsäck med så bra avbärarsystem det bara går tycker jag och beprövade äldre ramryggsäckar är en god start som även är betydligt billigare.
 
Enkelt. Ska det bäras tungt köp en nordisk ramryggsäck och ett nytt regnöverdrag, det är vida bättre än allt annat i hela världen 👍
 
Det är rätt många som marknadsför sig som något de inte är och pushar för ultralight hybrid mesh räggsäckar som skall klara allt
Jag undrar fortfarande vilka som gör det, och på vilket sätt de ljuger? Exempel?

Jag tror större delen av världen är överens om att ryggsäckar med rejäl och stadig ram är förstahandsvalet om man ska bära riktigt tungt, men det betyder ju inte att lätta ryggsäckar är dåliga att bära lätt med. Inte heller betyder det att tillverkare av lätta ryggsäckar ljuger.

Angående "petflasketyg", så antar jag att du menar återvunnen syntetfiber. Polyester är förmodligen det vanligaste materialet i ryggsäckar, tunga som lätta.
Till och med Norröna Recon 125 använder återvunnen fiber.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
Parabellum Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse Transportera 36
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
såg nån som har testat TT FIELD PACK Transportera 0
gynner Alternativ till OPS - Outdoor Pack System Transportera 5
Schneeberger BD Ice Pack eller Crux AK50 Transportera 1
echo6 Black Diamond Shadow Pack Transportera 0
MikeMike Pack ryggsäcken??? Transportera 28

Liknande trådar