Rätt köp!
Håller med det som andra har skrivit - bärsystem före vikt. Case in point: Under vår bröllopsresa för några år sedan gick vi norra Kungsleden, då fortfarande med min 10 år gamla Berghaus Atlas på >100 liter). Det var fotoutrustning och någon flaska vin (2?) och annat gott och blandat i säcken, framförallt tokmycket Real turmat (vi tänkte gå i 2,5 veckor). Iaf kom jag upp i ca. 32-33 kilo i min 10 år gamla Berghaus Atlas. Kungsleden norra är något stenig om man säger så, iaf tyckte inte jag att Atlasen var skön längre (man blir ju äldre också, fötter och rygg sa iaf till efter en vecka). Jag upplevde just det där att den inte riktigt avlastar nedre ryggen på samma sätt som jobbigt, eller att höftbältet inte riktigt pallade vikten. Fast den gjorde det ju så klart bättre än försvarets fina ryggsäckar för 20 år sedan... men då var man yngre, haha.
På tillbakaresan köpte jag en av de sista Norröna Gen2 Recon jackor i Narvik för halva priset. Imponerad av jackan* kollade jag in Norrönas Recon Pack 125 (den med ram) i affären också och packade ca. 30 kilo tältkåtor mm i den på plats. Jag trodde inte jag hade lastat 15 kilo ännu - en sådan skillnad tyckte jag att det var. Självfallet köpte jag senare en Recon Pack - dock har jag inte ännu haft den på riktig långtur, men det känns tryggt att den kan sluka ett Tentipi Safir 9 och fortfarande ha plats över till sovsäck, kök, mat för några dagar, en yxa, en Katadyn filter etc. - jag tycker säcken är helt suverän.
Ryggsäcksnörd som man är så erkänner jag att jag sneglar på en Berghaus Crusader som efterföljare till den nu utslitna Atlasen - för "korturer"...
J.
rätt kul med Recon Jackan: man får i en fullstor iPad i innerfickan - plus en systemkamera med två objektiv i sidofickorna... om jag någonsin i mitt liv måste flyga RyanAir igen har jag den jackan på mig - oavsett vart resan går!