Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse

Tack för en intressant tråd. Jag har dock en fråga till er här och det är prisskillnaden mellan Bergans Power Frame och Norröna Recon. Den senare är ju nästa 3000:- dyrare än Berganssäcken (vid en snabb googling och jämförelse mellan olika webbutiker,) men är bärsystemet verkligen tretusenkronor bättre?

Att Norröna skulle vara så mycket bättre än Bergans, att det är värt flera tusen tror jag knappast, det är nog mycket pengar bara för märket och varunamnet.

Jag resonerade som så att Recon blir min sista stora ryggsäck jag köper. Less efter att ha köpt second best och varit besviken i två år. Fick alla pengar åter för min Fjällräven Kajka som gick sönder och var väldigt obekväm att bära tungt med. Recon är mycket kraftigare i tyg och känns överlag mycket stabilare. Om det är värt 3000 vete fasen.

Tack för en intressant tråd. Jag har dock en fråga till er här och det är prisskillnaden mellan Bergans Power Frame och Norröna Recon. Den senare är ju nästa 3000:- dyrare än Berganssäcken (vid en snabb googling och jämförelse mellan olika webbutiker,) men är bärsystemet verkligen tretusenkronor bättre?

Sedan jag skapade tråden har jag ju förvisso gått och valt en helt annan säck, men det är ju ändå kul att tråden fick liv till sist!

Jag är lite fundersam på Reconsäckens system för att ställa in storlekar. Det ser visserligen gediget ut, och lär inte gå sönder i första taget. Men OM det går sönder tror jag å andra sidan det är nästintill omöjligt att laga i fält.
Berganssäcken däremot verkar ju ha en konstrukrion som gör att man mycket lättare kan reparera den under fältmässiga förhållanden.

Fullt nöjd med den säcken jag köpte förvisso, men man kan aldrig ha för många, och Recon/Powerframe lockar fortfarande!

Med lite grova buntband, gaffatejp och nål+björntråd borde man fixa det mesta. Jag har en 10 år gammal Stetind 75 liters med exakt samma typ av justering så jag tror det är ganska bombsäkert. Det som har hänt mig med 75-litern och en gammal kollega är att skruven som håller höftbältet till säcken lossnat. Dvs. man bör kolla att den sitter ordentligt. Kanske tom dra ett körnslag så den omöjligt kan lossna. Vad blev det för säck för dig?

Sedan jag skapade tråden har jag ju förvisso gått och valt en helt annan säck, men det är ju ändå kul att tråden fick liv till sist!

Jag är lite fundersam på Reconsäckens system för att ställa in storlekar. Det ser visserligen gediget ut, och lär inte gå sönder i första taget. Men OM det går sönder tror jag å andra sidan det är nästintill omöjligt att laga i fält.
Berganssäcken däremot verkar ju ha en konstrukrion som gör att man mycket lättare kan reparera den under fältmässiga förhållanden.

Fullt nöjd med den säcken jag köpte förvisso, men man kan aldrig ha för många, och Recon/Powerframe lockar fortfarande!

Det blev en Klättermusen Granit faktiskt.

Jag hade Graniten och Fjällrävens Kajka som "lite mer realistiska plan-b ryggsäckar" eftersom både powerframen och recon är så förbannat dyra, och egentligen något för stora för mina normala behov.

Graniten vann därför att Kajkan har lite för mycket lull-detaljer som kan pajja. Det var nära dock: Jag var framme i kassan med en Kajka och skulle precis betala när jag såg en knapp som var trasig... Tolkade det som en pik från ovan, gick och köpte Graniten och har inte ångrat mig sedan dess!

Jag nekrofilerar den gamla tråden...

Jag hade precis samma dilemma, valde mellan Reeconpack och Powerframe. Valet föll på Powerframen av några orsaker.

Jag tycker tyget känns lite mer gediget på Bergans och ramen känns mer "allsidig" på just Bergans. Sen är jag lite orolig för Norrönas Syncroflex, tyckte inte höftsystemet kändes lika stabilt som på Bergans. Dessa tre blev avgörande.

Sen är ju priset en tusing (?) bättre, iaf när jag kollade sist.

Jag är mycket nöjd, säcken går att göra mycket liten om man inte packar så mycket, var lite orolig för det först. Har inte gått några riktigt långa turer än men de mindre har bara gett mersmak.

Erfarenheten brukar ju tala och mängden av gamla kollegor med knä och höftproteser stiger. Görtunga packningar var väldigt manligt och mindre än vären skulle ingen karl bära. Uppenbart fanns det flera fel där. Till att börja med spelar det ingen roll hur stor eller stark man är, det finns en lastvikt som ger hastigheten noll.
Uppenbart vill många fortfarande prova hur nära de kan komma.
Light is right.
go tur

Jag har lättat min utrustning på vissa delar och på mina turer bara tagit med det jag absolut behöver och den utrustning som har den lägsta vikten med fullvärdig funktion.
Till denna "lättpackning" så införskaffade jag även en lättviktsrygga på strax över kilot istället för min Bergans på sina 4 kilo utan sidofickor.
Om jag nu skall bära 10 kilo i min lättrygga så blir det totalt 11,3 kg på ryggen. Lägger jag samma 10 kilo i min Bergans så blir det 14 kg. Och en sak är säker, det är betydligt stabilare och skönare att ha 14 kilo med "monstersäcken" än 11 kilo med lättviktaren...

Bara för att man bär jättetungt ibland så behöver det ju inte betyda alla gånger. När jag jagar ripa blir det 32 kg varje höst. Bra mat, fiskeprylar, hagelvapen med ammunition, ordentligt med kläder osv. När jag var i Sarek sist så blev det 22 kg och det kändes helt OK över 8 dagar. Att tungt alltid är fel går ju inte att säga. Kör man basläger som när vi jagar kan man ju pina sig lite för att ha det kungligt under flera nätter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 43
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg