Norröna Recon /Bergans Powerframe erfarenheter/jämförelse

Låg fjällstationerna lika tätt som Mc Donalds restaurangerna så vore den lättaste fjällvandringen endast ett block med rikskuponger i fickan. Vill man va riktigt säker på att överleva så kanske det får plats en fällkniv också...

Ganska intressant debatt detta om vikten på ryggsäckar kontra vad man behöver på vandringen. Många anser att 50-60 liter räcker och att man inte ska bära mer än 15-20 kg, se t.ex. "fjaderlatt.se".
Huruvida man kan bära lätt beror på fler saker än bara viljan att göra det, inte minst på ekonomi, bekvämlighet, intresse osv.
Min erfarenhet, med en rygg som inte tål tunna liggunderlag, som har dunsäck men inte den dyraste, som både vill fiska och titta på fåglar är att man behöver både plats i säcken och en tillräckligt stabil sådan för att kunna bära "rätt". Är man sen ensamvandrare och inte nöjer sig med minsta enmanstältet utan vill ha lite mer utrymme, speciellt i dåligt väder, så är man nog tyvärr hänvisad till lite tyngre apparater.
Recon väger 4,7 kg - säckar runt 100 liter utan ram 3-4 kg så visst är det skillnad men frågan är vad som är viktigast - att njuta av fjället fullt ut med egna intressen eller åka hem utan att få titta på den där fågeln eller fiska av den där bäckfåran som såg så inbjudande ut - bara att välja.

Lite lättpackar perspektiv (jag hoppas ni ursäktar):
Jag ger mig ibland ut på jaktturer med både tvåmannatält(enkelduk), gevär, kamera, mindre stativ, kikare (ingen tub visserligen), tjockt liggunderlag, gaskök och allt annat som behövs för ett campa bekvämt ett par dagar. Det går faktiskt fint även med en UL-säck (gossamer gear mariposa plus på ca 60L med ytterfickor, vikt ca 750g med extra ram).

Jag vill dock inte sticka under stol med att för vikter över ca 15kg blir säcken lite obekväm, över 20kg för man vara försiktig så den inte går sönder(den är inte gjord för de vikterna). Det finns dock andra lite tyngre säckar kring 1-2kg som tar en 20-30kg hyfsat bekvämt. Den gamla Fjällräven Gyro sägs ju också ha varit bra för tyngre laster kring 30kg, men vägde ändå bara 2kg. Ju mer vikt i säcken desto mer avancerad säck behövs ju helt klart. Bär man regelmässigt över 30kg så kan nog dylika säckar som Recon och Powerframe vara bra. Om det är vintern man tänker på är det nog bekvämare med pulka.

Att kunna ha vapnet i ryggsäcken är också ett skäl för större säck tycker jag, men det går ju ofta bra att dela det, sätt sen en strumpa på det som sticker ut.

Sedan är det nog så att priset på all min lättpackarutrustning totalt knappt överstiger priset på en Recon-säck, så det är inte en prisfråga, men det innebär också en del kompromisser som inte alla är beredda att gå med på.

Sent from my HTC Vision using Tapatalk

Jag är för övrigt ca 30 kg lättare än jag var för sju år sen så jag har en fullpackad ryggsäck "gratis". När jag var som fetast, då var det riktigt tungt!

Gud vad bra tråd! Tänkte precis starta en egen tråd om samma ämne.

Jag lutar åt att köpa en Bergans Power Frame. Och efter att ha läst denna tråd har jag fått reda på det jag undrade mest, nämligen hur mycket vikt som BPF tål, eller tål och tål.

Allt som allt inkl BPF vikt blir den totala vikten cirka 32kg. Det borde väl BPF klara av? Och när jag skriver klara av tänker jag på om det fortfarande känns "skönt" att bära.

Min kompis har den förra modellen av Power Frame och är väldigt nöjd. Han bär ibland riktigt tungt, eget tält, mycket och god mat, hundmat och tillbehör till två hundar m.m. Han är så snäll så hundarna slipper klövjeväska då de kämpar på bra på jakten.

Min Bergans PowerFrame rymmer 150 liter med sidofickorna och jag är helt övertygad om att den lastar betydligt mer än jag orkar marklyfta eller ens klarar att bära.
Med en vikt på 25 - 30 kg så känns den som en "dagstursäck"..!

Bilagor

• vandraren.jpg
    vandraren.jpg
    116.7 KB · Visningar: 4,691
Senast ändrad:
Konstigt det där med maxvikter. Många ryggsäckar är jättebra till en viss vikt, sen helt abrupt blir det för mycket. Jag har haft 3 stora säckar:

Haglöfs Climber 80. (volym ca 100 liter) Vikt strax under 3 kg. Axelremmarna klarar nästan hur mycket som helst, men bältet har en gräns kring 35 kg. Begränsningen är mer vad som går att få fast på säcken än vad bärsystemet klarar. Otroligt stryktålig, har varit på många berg och åkt många flak och skotersläp genom åren.
Norröna Storen. Bättre bälte men sämre axelremmar än Haglöfs Climber. Maxlast dtrax över 40 kg, men det frisvängande bältet funkar bäst upp till 32... typ.
Berghaus Vulcan. Överreklamerad och gammeldags. Mjuka remmar och bälte som ger med sig strax under 30 kg. Inte så slittålig som Haglöfs. För mjuk ryggplatta.

Alla som har lånat Climbern har velat köpa den... men den är inte till salu, alla lagningar till trots.

Konstigt det där med maxvikter. Många ryggsäckar är jättebra till en viss vikt, sen helt abrupt blir det för mycket. Jag har haft 3 stora säckar:

Haglöfs Climber 80. (volym ca 100 liter) Vikt strax under 3 kg. Axelremmarna klarar nästan hur mycket som helst, men bältet har en gräns kring 35 kg. Begränsningen är mer vad som går att få fast på säcken än vad bärsystemet klarar. Otroligt stryktålig, har varit på många berg och åkt många flak och skotersläp genom åren.
Norröna Storen. Bättre bälte men sämre axelremmar än Haglöfs Climber. Maxlast dtrax över 40 kg, men det frisvängande bältet funkar bäst upp till 32... typ.
Berghaus Vulcan. Överreklamerad och gammeldags. Mjuka remmar och bälte som ger med sig strax under 30 kg. Inte så slittålig som Haglöfs. För mjuk ryggplatta.

Alla som har lånat Climbern har velat köpa den... men den är inte till salu, alla lagningar till trots.

Ja, min erfa också. Håller med om Vulcan, den är för vek i konstruktionen. Många pratar om Fjällrävens lätta ramsäckar, tyvärr passar de inte för min rygg i vart fall. Och kvaliten är dålig, slet på kort tid ut två, bytte till Haglöfs som visserligen var tyngre men den höll. Åtminstone jag tycker att det är kul om ryggsäcken inte går sönder stup i kvarten...

Norrönas största anatomiska fungerar bra upp till ca 24 kg för mig, sedan upplevs den som svajig. Den gamla Reconpakken med rörram har jag burit 50 kg i en gång. Det svåraste var att lyfta upp den på ryggen, sedan fungerade den. Lyckligtvis jag också ;)...

Min favorit bland anatomiska är en numera uråldrig (1992-93) konstruktion från Sacci. Med senaste versionen av höftbälte och axelremmar är den svårslagen upp till ca 30 kg, den enda anatomiska säck jag går helt rak och upprätt med. Efter ca 30 börjar den bli obekväm, bältet kan skava och remmarna också. Lyckligtvis bär jag aldrig så mycket annat än möjligen på tåget upp till en pulkatur...

Äger också en fenomenalt fin måttsydd anatomisk som är fantastisk att åka skidor med. Och som inte är lika skön att bära på vandring...

Säckar, säckar :)...

//J

Gillar man att vara ute på långturer kan det ju vara bra att förbereda sin kropp, funktionell styrketräning typ Crossfit&core samt marschträning på grusväg funkar bra, men även att kliva runt i storskogen över stock och sten med 12-15 kilo på ryggen

Min Bergans PowerFrame rymmer 150 liter med sidofickorna och jag är helt övertygad om att den lastar betydligt mer än jag orkar marklyfta eller ens klarar att bära.
Med en vikt på 25 - 30 kg så känns den som en "dagstursäck"..!

Perfekt. Den ser ut att sitta bra! Blir lite nyfiken på vad hunden har för väska med ;)

Jag beställde nyss en Bergans PowerFrame från Outnet och hoppas att jag skall bli nöjd!

Har sedan ett par år en Norröna Recon. Jag måste säga att jag är imponerad över att det går att bära så många kilon i den utan att det känns obehagligt tungt. Jag använder den mest på veckolånga jaktresor då vikten hamnar på upp mot 35 kg med vapen, ammunition, hundmat och tält. Bar faktiskt med mig en moskosel bomull/polyester tältkåta förra året, så vikten hamnade nog upp mot 37 kg. Tidigare hade jag en Berghaus Vulcan som jag använt under många års fjällvandringar, fisketurer och jaktturer. Det är en väldigt stryktålig säck men jag upplever att den helt tappar formen och blir väldigt ohanterlig när man lastar över 25 kg. Recon-säcken är det bara att lasta i och bära utan problem, svårigheten kan vara att få upp den på ryggen!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
s.svensk Norröna para ranger vs Norröna Recon Transportera 13
jotho Norröna Recon Pack 125 l impulsköp. Transportera 43
perssona Norröna Para Ranger vs Recon Pack Transportera 10
Aleggs Norröna 45l Transportera 1
Farbrorvattenmelon Norröna Hadeng La - bärsystem Transportera 5
Pappan Ryggsäck Norröna Svalbard 65L Transportera 0
Crilloan Norröna Falketind Transportera 0
Swisspack Få tag på Norröna Combat Pack Transportera 6
da_flower Lundhags Alpha vs Haglöfs Oxo vs Norröna Nansen Transportera 1
erikalnervik Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen Transportera 4
Rocke Norröna Nansen 100 l Transportera 1
kongratul Norröna Combat Pack? Transportera 12
PÅK Norröna Hadeng La Transportera 3
ih82loose Norröna Pararanger Transportera 0
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Transportera 0
hannessandahl Tips om köp, Norröna? Transportera 1
Runner75 hjälp Norröna synkron 80 Transportera 1
hansthomas Prissänkning på Norröna Transportera 0
henkepenke86 Norröna Fusion 30 Transportera 7
unisoldier BERGAN vs NORRÖNA?? Transportera 2
jark Norröna Beito om 193 cm lång? Transportera 0
fson Norröna Para Ranger Transportera 7
Gujo Norröna Pararanger synchron2 Transportera 5
peterp Norröna Stetind 90l?!! Transportera 1
i4lean Bergans Escape / Norröna Para Ranger? Transportera 3
gråben Norröna? Transportera 1
chala Byta avbärarbälte på Norröna Stetind? Transportera 2
hanspers Norröna Stetind vs. Lundhags v.8/v.12 Transportera 19
utter Arc'Teryx Bora 80 vs Norröna Storen Transportera 4
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
rubing Bach eller Norröna Transportera 4
Nanobell Norröna Trolltind? Transportera 1
mafr Norröna Storen ? Transportera 2
Tasche Norröna i Sverige? Transportera 10
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
Norröna vs. Berghaus ? Transportera 6
Norröna Combat Pack Transportera 7
FalconBayerskt Regnskydd Norrøna Recon Pack 125L Transportera 4
eyck SACCI FJS Original åter på Recon Transportera 52
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
såg Bergans Trollhättan 95. Transportera 2
jonw Hjälp mig välja mellan Osprey Exos 48, Bergans Helium V5 55 och Exped Lightning 45 Transportera 20
hsp Bergans V5 95 Justering Transportera 4
oppepåfjellet Ny kollektion från Bergans Transportera 1
Loranga Tips på ny stor säck efter 25år? Räven eller Bergans Transportera 7
greenfish Bergans PowerFrame 130L, 173cm lång? Transportera 12
ir-on bergans alpinist 100L altv trollhetta 95L Transportera 4
Dan B Bergans Trysil 65L Transportera 11
Farstavandraren Bergans Glittertind 70L Transportera 1
andreas.lindholm.5 Bergans Trollhetta Transportera 3

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg