Rätta mig om jag har fel, men ingenstans i Europa finns det ett så till ytan stort område som är opåverkad av det moderna samhället, t.ex. asfalterade vägar, hotelliknande fjällstationer, telefonledningar osv.
Mvh /Joel
Kolla gärna denna bild:
http://img259.imageshack.us/img259/5342/unspoilednature.jpg
Minns inte var jag hittade den, så jag laddade upp den på imageshack. Den visar vilka områden i världen som är påverkade av människan (gult = liten påverkan, orange = medelpåverkan, rött = tung påverkan, blått = extrem påverkan (städer/tätorter)), och vilka som är orörda (grönt = mycket liten eller ingen påverkan).
Vet heller inte hur gammal kartan är (ser ut som den är inscannad från nån tidning), men tittar man på Europa så är det ytterst ytterst små områden som inte är påverkade av människor. Faktum är att det bara finns orörd natur i norra Skandinavien, däribland Laponiaområdet (Sarek, Stora Sjöfallet, Padjelanta och Muddus) här i Sverige. Även Nordnorge och Finland har en del orörda områden, men i jämförelse är det Sverige som "vinner". Speciellt om man tar djurliv med i beräkningen då Norges orörda områden mestadels består av högfjäll som sällan hyser rovdjur av större slag.
Rysslands "öra", Murmansk Oblast, på skandinaviska halvön ser ut att ha ett ännu större orört område faktiskt. I omfattning verkar det faktiskt vara det absolut största orörda området om man räknar det till Europa (vilket man väl brukar göra?). Frågan är varför det inte brukar nämnas som en del av "Europas sista vildmark"?
Finns förövrigt inte många områden som kan mätas med norra Kanada eller Grönland
Ökenområdena i Australien och Nordafrika är också rätt så orörda.
EDIT: Personligen tycker jag det är oerhört knasigt att en liten del av Ryssland skall räknas till Europa, så i min bok kvalar inte Ryssland in i "Europas sista vildmark"
Ej heller skulle jag räkna Mt. Elbrus som Europas högsta topp eftersom den ligger i Ryssland, utan i min bok är det Mt. Blanc som räknas.