Åhh. Vore mycket uppskattat om du ville dela med dig av dina intryck när samlat på dig sådana!
Deras Telemark, fast då 2 ULW, var med bland kandidaterna när jag skulle köpa tält för fjällöparturer. Sett till specifikation är det ju ett mycket kompetent tält. Men kombinationen av att det inte stod så mycket användarrecensioner att finna, och att det inte fanns i närheten för att syna i verkligheten gjorde att jag fegade ur.
Framförallt hur du upplever ventilationen vore mycket intressant att få veta.
Självklart, ska skriva en recension senare.
Tvåmansversionen har ju fått fina recensioner utomlands, bl.a. av Chris Townsend:
http://www.christownsendoutdoors.com/2015/01/favourite-new-outdoor-gear-2014.html
(Jag gillar hans blog)
Jag såg din recension av Vaude Power lizard, den är väldigt bra skriven. Jag valde mellan samma tält som du. Lustigt nog valde jag bort Vaude power lizard för jag litade inte på att ventilationen skulle fungera plus att jag redan har ett gammal tält från Vaude (Hogan ultralight) . Det är väldigt bökigt att sätta upp tycker jag, och krokarna är svåra att få på.
Ok mitt Nordisk telemark har "ventilation" i båda kortändarna. Duken går inte ner i backen där utan gör liksom en båge.
Sedan har den en ventil i toppen med myggnät för.
Det fanns en tidigare version med lite annorlunda ventilation, med bl.a. blixtlås på innertältets kortändar, men så ser det inte ut nu.
Återkommer med rapport senare.