NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand

Re: Nja....

RedBreather; sa:
Min tidigare erfarenhet av just SymbianOS på Nokia fick mig helt avskräckt.
Jo utvecklingen går framåt Mats och han med 4 korgar och 1478 inlägg..
Det går inte att basera tyckande eller tester på en gammal symbian telefon ( mer än ett år gammal) det krävs sista generationens Symbian smartphone som accelererat i tekniktillämpning
1 har mycket pixeltät skärm
2 har Symbian ver 60 och Nokia är ju på väg att att befälet på Symbian om ni inte visste det det är bara Ericsson som orkar följa
http://www.nyteknik.se/art/26977

2 har Wlan som är ett tecken på att den är senaste generationen av Symbian telefoner
I slutet av 2006 var det bara marknadsledaren Nokia som har allt detta- de andra brukar komma ett halvår efter så nu på nyåret kan det finnas flera helt klart.
Mina synpunkter ligger i framkanten på teknikutvecklingen INTE i bakkanten
http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm
[Ändrat av bigben 2007-01-10 kl 18:39]

gundj; sa:
För varje sånt här inlägg blir jag mer och mer säker på att jag inte vill ha en Nokia.
Missförstå inte nu Gunnar och ordmärk- försök förstå budskapet där Nokia är ett exemplel då de är först ut med mer avancerade grejor.! -Självklart känns det alltid overkligt när det luktar paragdimskifte och de gamla sanningarna ställs på ända och de gamla prylarna man betalt en massa pengar riskerar bli felinvesteringar.
Det som händer är att fokus för GPSen som en särskild apparat i skogen eller som ruttvisare i bilen kommer att kantra över till att bli underordnad den moderna telefonen därför att telefonen är betydligt mer prioriterad och kan man få även denna funktion inkludera minskar ju antalet apparater att hålla reda på för normalanvändaren!

Telefonen har betydligt större marknadskraft -en helt annan division -och vi vill ju alla egentligen ha färre prylar att ladda eller laddare att hålla reda på!
Det går förresten bra med en Ericsson telefon också då deras senaste värsting har samma egenskaper om man nu vill ha GPSen och kameran inbyggda i samma apparat och det kommer fler modeller under våren.

En viktig egenskap är de nya pixeltäta skärmarna med hög upplösning .
Mitt budskap är väl snarare att en PDA vare sig den har HP ,Palm eller Garminbakgrund med sin större skärm får en betydligt tuffare konkurrens framöver då de aldrig kan tävla som telefoner med sin klumpighet i storlek och specielltt om de har det buggiga osäkra windows som bas .
Defenitivt skulle jag idag tveka att köpa en navigationsburk till bilen från vare sig det gäller Garmin TomTom elelr Navman för att hänga hänga på vindrutan för vägvisningen även den sista PDAn har jag ägt utan det är bättre att lägga de pengarna på en smartphone istället.

Rutt och Programvarorna och ihopkoppling med GPS är idag mycket lättanvändbara i en smartphone och lika enkla som i burkarna som säljs för vägvisning att hänga på vindrutan .
Jag har verkligen varit aktiv användare av dessa olika system över hela världen under 2000 talet!

Kommenatrerna hittills på denna tråd är lika yrvakna som när handdatorn kom i början av 2000 talet och visade sin emineta fördel att kunna visa var du var på en karta det minns jag väl...
Eller när jag berättade att GPSer var dyra i Sverige 2003 - den länken har förresten snart samlat 20000 besök sedan den flyttade till leverantörsfliken-Så nog har jag lite extrakänslig näsa för teknikens vindar på det här området ..:)

Tål den en plurrning ?

Eftersom jag tillhör dom som ibland badar med kläderna på (plurrar) så är första frågan jag ställer när någon vill sälja något nytt till mig.
”Tål den en plurrning?”

Surfade in på Nokia och letade på E60 men hittade inget.

Per Brune

Re: teknikfronten

bigben; sa:
Nokia har idag denna telefontyp (E60) utrustad med både GPS, större skärm och kamera om nån redan nu vill ha allt i ett.

Bengt menade nog inte E60 i citatet ovan, eftersom den modellen inte har inbyggd GPS, vilket också framgår längre ned. Det kommer däremot i N95 som verkar mycket intressant: 3G, WLAN, stor skärm, GPS.

Den livliga aktiviteten på symbianforum visar att detta OS inte är problemfrítt heller. Mycket möjligt att Nokias variant är bättre än SonyEricssons.

För att bekräfta vilken bakåtsträvare jag är kan jag erkänna att min favorittelefon är T39. Och min iQue 3600 har fått en "seconda primavera" med nytt batteri på 1800 mAh, fenomenal drifttid. Min Loox 720 ligger i träda eftersom den inte ger någon marginalnytta över iQuen som dessutom låter mig slippa BT-GPS.

En liten fördel med Garmin är att det finns topokartor över ett flertal europeiska länder plus en massa gratiskartor över udda länder. Det råkar jag tycka är kul. Teknifronten vad gäller vektorkartor torde nu ligga i Ryssland för övrigt.

Eftersom jag de senaste fem-sex åren tillbringat ett par dagar på CeBit varje år för mitt nöjes skull har jag haft rätt goda möjligheter att kolla in vad som bjuds och utvärdera vad som passar mig och mitt brukarsätt så jag är ingen oinformerad ignorant. Jag unnar innerligt väl var och en att bli salig på sin fason. Det är när saligheten går över i frälsariver gränsande till högmod som jag och kanske andra ryser lätt. Men självklart är det roligt att ta del av andras erfarenheter. Kanske blir N95 burken som fixar allt. Om den också har assisted GPS...

Ligger Iphone i teknikfronten? Skärmen på 480x320 pixlar verkar lovande, frågan är bara hur den syns i i solsken. Dagens Industri har bra bilder i kväll.

I somras hade jag tillfälle att prova en Htytn med GPS, bra funktion men skärmen var inte bra ute.
[Ändrat av jonasolof 2007-01-10 kl 23:24]

Förvisso...

Vi får nog skilja på PDA/telefon och Symbian/Windows light.

När det gäller OS, så ärligt talat, tror någon på fullaste allvar att merparten av mjukvara kommer att i 1:a hand utvecklas för Symbian?

T39

Helt rätt Runar !!T39an är en helt suverän telefon som står sig flera år till (Ericssons bästa genom tiderna?) som fyller sin funktion flera år till tekniskt och vi som båda använt Ipaq har kunnat komplettera med internetanslutning via T39an
Min började krångla mekaniskt på knappsatsen så jag måste byta men kunde ju då flytta fram positionen till den som jag tycker för mitt navigeringsbehov den mest avancerade telefonen idag (exkl GPS och kamera) -
med ypperlig skärm som läses även i det skarpaste solljus -

Vad eftersträvas?

Jag har också hört om bra erfarenheter med bilnavigatorfunktioner inbyggda i mobiltelefoner.

Tyvärr så finns det ingen enda lätt stötsäker vattentät och strömsnål mobil apparat som kan ersätta funktionen hos bra fungerande telefon, kartplotter, pda med e-post ordbehandling kalkylprogram mobilt internet, digitalkamera för video och stillbild, bilnavigator med både optisk och röstvägledning, höjdmätare, kompass, pulsmätare, termometer, väderstation, FM-radio TV MP3-spelare stort minne etc. Helst skulle apparaten även klara satellittelefonering.

Det finns fördelar och nackdelar med alla lösningar.

Men alla ovanstående funktioner i en apparat är nog utopiskt än så länge?

Thure

Re: Förvisso...

RedBreather; sa:
Vi får nog skilja på PDA/telefon och Symbian/Windows light.

När det gäller OS, så ärligt talat, tror någon på fullaste allvar att merparten av mjukvara kommer att i 1:a hand utvecklas för Symbian?

Jo faktiskt jag tror på Symbian
-Marknadsledaren brukar bestämma färdvägen och Nokia är mycket stora relativt sett och windows har ingen fördel alls bland programmen till telefonerna.
Man läser ju tex lätt officeprogram typ word och excel med tillsatsprogramvara i symbian ser60 (Nokias gren).

Jag har varit i kontakt med Fugawi ,Ozi och Pathaway
just rörande oberoende kartmotorer för Symbian ser60 .
Fugawi säger sig inte ha planer,
OZi säger inte för närvarande ha plan
Pathaway säger att de kommer med en och detta är mycket intressant!!
GPSmap (Ungern) som är den enda kartmotorn för Symbian ser60 jag vet om är som ATLAS var 1999.

Den franska programvaran Atlas var då den första kartmotorn för handdatorer som fanns ( PalmVx) och detta kartprogram blev omåttligt populärt bland privatflygare i USA .
Nu börjar PDAnavigeringen på allvar med moving map att utvecklas som blir det första oberoende kartsystemet för en apparat i GPSstorleksklassen handdatorn.!
I laptopen fanns ju redan Fugawi med GPS- men gud vad klumpigt för att inte tala om alla konstiga plotters för fritidsbåtar till fantasipriser (Sverige framför allt)
( Garminälskarna satt och väntade år efter år efter nåt som liknade karta i GPsen och hade bara sitt , Wp och rutter ... men de hade ruggade grejor!!)

Jag påstår också att det nätverk av användare här som var pijonjärer på mini moving maps (PDA) i början av 2000talet ( vi kallade oss 5M /Mini Moving Map Mafia Members ) några användare i skogen, på båten i bilen och på snöscootrar) lyckades påverka Fugawi att göra en version för Palm och sen PocketPC så kalibreringen kunde göras effektivare.

Vi är på samma väg nu tror jag när pathaway kommer följer OZi efter och sen kommer "tröga Fugawi" efter.
Sen kommer smarttelefonerna att ta över den del av marknaden som inte har så tuffa miljökrav- men det kommer säkert ruggade telefoner också liknande den ruggade PDAn Runar hittade och nu använder på snöscootern- skillnaden är bara att utvecklingsfaserna kommer gå betydligt snabbare!

Se på GPSmap som redan utnyttjar OZIs demoversion för kalibrering av en kartbild och de kommer att följas av
av Pathaway ( som är vassare på behoven) sen kommer OZI osv- precis som när PDAn började ta fart som navigator.
Redan idag blir en kalibreringen av ett norrvänt sjökort i liten storlek i Mercatorprojection säker med två kalibreringspunkter med GPSmap även om det saknas mycket i den motorn än.
Den kan läsas in i en Nokia E60 med kartmotorn GPSmap
se bild
http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm

Det blev en lång utläggning av varför jag så starkt känner vindriktningen baserad på min långa movingmap experience :)

Jag tror faktiskt att det kommer att visa sig att Bengt får rätt (även denna gång)
Har "känt" honom sedan ca 2000 och han har legat på framkant med moving map mest hela tiden
Men i slutändan är det ju den enskildes val vilka grejor som passar bäst för dennes användning

/Runar

Re: Vad eftersträvas?

thureb; sa:
Tyvärr så finns det ingen enda lätt stötsäker vattentät och strömsnål mobil apparat som kan ersätta funktionen hos bra fungerande telefon, kartplotter, pda med e-post ordbehandling kalkylprogram mobilt internet, digitalkamera för video och stillbild, bilnavigator med både optisk och röstvägledning, höjdmätare, kompass, pulsmätare, termometer, väderstation, FM-radio TV MP3-spelare stort minne etc. Helst skulle apparaten även klara satellittelefonering.

Thure

Intressant inlägg Thure mycket intressant!! Vi är längre framme än Du påvisar!!
En modern mobilelefon klarar idag det mesta av dina önskningar .
Bra fungerande telefon ( om Symbian...), kartplotter, pda med e-post ordbehandling kalkylprogram ,mobilt internet, digitalkamera för video och stillbild, bilnavigator med både optisk och röstvägledning, höjdmätare, kompass, pulsmätare, termometer, väderstation, FM-radio TV MP3-spelare stort minne ( väderstation,pulsmätaren och termometern är nog bara fråga om bluetooth eller infrarödanslutning till en yttre pryl..)
MEN OBS dessutom kan du ringa voip eller skype via wlan (WiFi från hotspots) dvs du kan surfa eller ringa kostnadasfritt om du har rätt wlan uppkopplat. Du kan ta bilder och filma videosekvenser med mycket bra kvalitet. Du har stöttålighet som en vanlig "stenålders GarminGPS":) tex en Garmin Vista,
Vattentätheten och strömsnålheten är det som saknas idag men den ruggade telefoenen kommer var så säker!!Strömsnålare teknik och effektivare batterier är bara en tidsfråga
Bäste Thure inom 3-5 åra kan vi glädja oss att faktiskt ha färre prylar ( framför allt alla dj-a laddare att hålla reda på ) Om inte världen gått under innan dess :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Barfoba Nokia GPS Navigering 6
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
pher_ Nokia 5140 som GPS? Navigering 28
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
wadde Route fel.... Navigering 4
Linnex Alternativ till route 66 2005 Navigering 0
Sunky Route 66 ( färd riktining ) Navigering 3
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
OT Bilnavigering Route 66 till pocket PC Navigering 2
jonasolof Nu finns 1/sec patchen till Route 66 2004 Navigering 7
jonasolof route 66 2004 patch med 1/sec update Navigering 1
Wallan Auto Route 2003 Navigering 6
Ule TomTom Route Planner Navigering 2
ALj Route 66 Sverige 2003 glädjande! Navigering 4
wacko Route 66 och GPS Navigering 1
goranwi Route 2000 Sverige till salu Navigering 2
magnuss Route 66 Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg