Tack till BigBengt
Hej Alla
Och ett stort tack till Big Bengt som var den som fick mig att till slut bestämma mig.
Jodå det funkar!
Alldeles utmärkt dessutom.
Jag har valt att köra med Route 66 i min Nokia N73 som jag tyckte hade en bra grafisk återgivning i det lilla formatet som en mobildisplay faktiskt är.
Jag har köpt ett 2GB kort och då har jag kartor för skandinavien, Tyskland, österrike, Tjeckien, Beneluxländerna och frankrike intallerade på kortet.
Då har jag 800MB kvar för foton eller mp3 och ev extra poi filer (har inte testat hur/om det fungerar med extra poi ännu).
På det stora hela är jag mycket nöjd.
Displayen visar allt man behöver för att kunna hitta bra. Nattdisplayen är kanon med bra valda färgtemperaturer för att inte sabba nattseendet.
Vägvisarens kommandon fungerar bra och ger anvisningarna i tid viket inte wayfinder gjorde som jag tidigare provat. Jag har kunnat konstatera att min Saab går långsammare än jag trodde... Missvisningen vid 90km/h är 9km/h 10%, så jag kör inte så mycket för fort som jag trodde
Finns det problem/nackdelar?
Jovisst några finns det allt...
Problem nummer ett, eller problem... Har man valt att ha navigatorn i en telefon så medföljer förstås nackdelen med att knapparna är små och i ännu högre grad än "vanliga bilnavigatorer" olämplig att pilla på under färd.
Problem nummer två, som vägvisare så ser jag inget som helst skäl till en större display öht, _men vid planering_ så räcker inte riktigt displayens storlek till om man vill använda den på samma sätt som en vanlig karta, inte alls omöjligt men klart begränsat.
Problem nummer tre är inte ett navigationsproblem utan telefon/Symbian tror jag. Några gånger vid programstart har den svårt att få kontakt med BT mottagaren, då har jag fått starta om telefonen så har det fungerat igen.
Problem nummer fyra är en kombination av hur GPS teknik och SIRFSTAR fungerar (tror jag) och hur programmet fungerar vid navigation utan mottagning. eh vaddå säger du kanske då, men det finns ju trots allt en hel del tunnlar. Jag åker ofta i södra-länken tunnlarna (Stockholm), där finns det ju ingen mottagning (förstås) men EN "satellit" står det att den får in vilket jag förmodar är den tilläggsinfo den tar in från mobilsändarna om jag fattat rätt. Dock får gärna Route 66 spunk och tror att jag trycker gasen i botten eller kör som en snigel... Det ger att anvisningarna kommer om hur jag skall köra i rasande fart eller inte alls.
Nu hittar jag ju där så det är inget stort problem men om målet är nära tunneln så hinner navigatorn fram till målet innan jag kommit ut ur tunneln och då måste jag starta navigationen på nytt. Och att håla på o pilla på en navigator medans man kör är inget bra så då får man ta av o stanna med allt ev strul det för med sig.
Att navigatorn skall fortsätta samma teoretiska fart som hölls innan satellitbortfallet är för mig självklart och det borde de kunna fixa på R66 per omgående tycker jag.
Hur fungerar det med gpsmottagare i bil i tunnlar i andra modeller?
Slutligen så kan Route66 inte själv bläddra mellan tillgängliga kartor eller ha alla aktiverade samtidigt, Det är synd för när man vill lägga upp en rutt som går mellan olika kartområden måste man göra olia rutter/etapper för de olika kartdelarna. Så t.ex. när jag nu i sommar kommer att åka från Malmö via danmark och tyskland till Holland ja då får jag byta karta två gånger under färden. Nu har jag kartläsare med mig så isig är det inget stort problem men det borde väl ha kunnat lösas i programmet istället.
Men som sagt, trots sina brister så tycker jag att det är en fantastisk lösning.
Tycker
Erik
[Ändrat av Guldager 2007-02-23 kl 12:46]
Hej Alla
Och ett stort tack till Big Bengt som var den som fick mig att till slut bestämma mig.
Jodå det funkar!
Alldeles utmärkt dessutom.
Jag har valt att köra med Route 66 i min Nokia N73 som jag tyckte hade en bra grafisk återgivning i det lilla formatet som en mobildisplay faktiskt är.
Jag har köpt ett 2GB kort och då har jag kartor för skandinavien, Tyskland, österrike, Tjeckien, Beneluxländerna och frankrike intallerade på kortet.
Då har jag 800MB kvar för foton eller mp3 och ev extra poi filer (har inte testat hur/om det fungerar med extra poi ännu).
På det stora hela är jag mycket nöjd.
Displayen visar allt man behöver för att kunna hitta bra. Nattdisplayen är kanon med bra valda färgtemperaturer för att inte sabba nattseendet.
Vägvisarens kommandon fungerar bra och ger anvisningarna i tid viket inte wayfinder gjorde som jag tidigare provat. Jag har kunnat konstatera att min Saab går långsammare än jag trodde... Missvisningen vid 90km/h är 9km/h 10%, så jag kör inte så mycket för fort som jag trodde
Finns det problem/nackdelar?
Jovisst några finns det allt...
Problem nummer ett, eller problem... Har man valt att ha navigatorn i en telefon så medföljer förstås nackdelen med att knapparna är små och i ännu högre grad än "vanliga bilnavigatorer" olämplig att pilla på under färd.
Problem nummer två, som vägvisare så ser jag inget som helst skäl till en större display öht, _men vid planering_ så räcker inte riktigt displayens storlek till om man vill använda den på samma sätt som en vanlig karta, inte alls omöjligt men klart begränsat.
Problem nummer tre är inte ett navigationsproblem utan telefon/Symbian tror jag. Några gånger vid programstart har den svårt att få kontakt med BT mottagaren, då har jag fått starta om telefonen så har det fungerat igen.
Problem nummer fyra är en kombination av hur GPS teknik och SIRFSTAR fungerar (tror jag) och hur programmet fungerar vid navigation utan mottagning. eh vaddå säger du kanske då, men det finns ju trots allt en hel del tunnlar. Jag åker ofta i södra-länken tunnlarna (Stockholm), där finns det ju ingen mottagning (förstås) men EN "satellit" står det att den får in vilket jag förmodar är den tilläggsinfo den tar in från mobilsändarna om jag fattat rätt. Dock får gärna Route 66 spunk och tror att jag trycker gasen i botten eller kör som en snigel... Det ger att anvisningarna kommer om hur jag skall köra i rasande fart eller inte alls.
Nu hittar jag ju där så det är inget stort problem men om målet är nära tunneln så hinner navigatorn fram till målet innan jag kommit ut ur tunneln och då måste jag starta navigationen på nytt. Och att håla på o pilla på en navigator medans man kör är inget bra så då får man ta av o stanna med allt ev strul det för med sig.
Att navigatorn skall fortsätta samma teoretiska fart som hölls innan satellitbortfallet är för mig självklart och det borde de kunna fixa på R66 per omgående tycker jag.
Hur fungerar det med gpsmottagare i bil i tunnlar i andra modeller?
Slutligen så kan Route66 inte själv bläddra mellan tillgängliga kartor eller ha alla aktiverade samtidigt, Det är synd för när man vill lägga upp en rutt som går mellan olika kartområden måste man göra olia rutter/etapper för de olika kartdelarna. Så t.ex. när jag nu i sommar kommer att åka från Malmö via danmark och tyskland till Holland ja då får jag byta karta två gånger under färden. Nu har jag kartläsare med mig så isig är det inget stort problem men det borde väl ha kunnat lösas i programmet istället.
Men som sagt, trots sina brister så tycker jag att det är en fantastisk lösning.
Tycker
Erik
[Ändrat av Guldager 2007-02-23 kl 12:46]