NOKIA + ROUTE 66+Fortuna blatand

Tack till BigBengt

Hej Alla

Och ett stort tack till Big Bengt som var den som fick mig att till slut bestämma mig.

Jodå det funkar! :)
Alldeles utmärkt dessutom.

Jag har valt att köra med Route 66 i min Nokia N73 som jag tyckte hade en bra grafisk återgivning i det lilla formatet som en mobildisplay faktiskt är.

Jag har köpt ett 2GB kort och då har jag kartor för skandinavien, Tyskland, österrike, Tjeckien, Beneluxländerna och frankrike intallerade på kortet.
Då har jag 800MB kvar för foton eller mp3 och ev extra poi filer (har inte testat hur/om det fungerar med extra poi ännu).

På det stora hela är jag mycket nöjd.
Displayen visar allt man behöver för att kunna hitta bra. Nattdisplayen är kanon med bra valda färgtemperaturer för att inte sabba nattseendet.
Vägvisarens kommandon fungerar bra och ger anvisningarna i tid viket inte wayfinder gjorde som jag tidigare provat. Jag har kunnat konstatera att min Saab går långsammare än jag trodde... Missvisningen vid 90km/h är 9km/h 10%, så jag kör inte så mycket för fort som jag trodde :)

Finns det problem/nackdelar?

Jovisst några finns det allt...

Problem nummer ett, eller problem... Har man valt att ha navigatorn i en telefon så medföljer förstås nackdelen med att knapparna är små och i ännu högre grad än "vanliga bilnavigatorer" olämplig att pilla på under färd.

Problem nummer två, som vägvisare så ser jag inget som helst skäl till en större display öht, _men vid planering_ så räcker inte riktigt displayens storlek till om man vill använda den på samma sätt som en vanlig karta, inte alls omöjligt men klart begränsat.

Problem nummer tre är inte ett navigationsproblem utan telefon/Symbian tror jag. Några gånger vid programstart har den svårt att få kontakt med BT mottagaren, då har jag fått starta om telefonen så har det fungerat igen.

Problem nummer fyra är en kombination av hur GPS teknik och SIRFSTAR fungerar (tror jag) och hur programmet fungerar vid navigation utan mottagning. eh vaddå säger du kanske då, men det finns ju trots allt en hel del tunnlar. Jag åker ofta i södra-länken tunnlarna (Stockholm), där finns det ju ingen mottagning (förstås) men EN "satellit" står det att den får in vilket jag förmodar är den tilläggsinfo den tar in från mobilsändarna om jag fattat rätt. Dock får gärna Route 66 spunk och tror att jag trycker gasen i botten eller kör som en snigel... Det ger att anvisningarna kommer om hur jag skall köra i rasande fart eller inte alls.

Nu hittar jag ju där så det är inget stort problem men om målet är nära tunneln så hinner navigatorn fram till målet innan jag kommit ut ur tunneln och då måste jag starta navigationen på nytt. Och att håla på o pilla på en navigator medans man kör är inget bra så då får man ta av o stanna med allt ev strul det för med sig.

Att navigatorn skall fortsätta samma teoretiska fart som hölls innan satellitbortfallet är för mig självklart och det borde de kunna fixa på R66 per omgående tycker jag.

Hur fungerar det med gpsmottagare i bil i tunnlar i andra modeller?

Slutligen så kan Route66 inte själv bläddra mellan tillgängliga kartor eller ha alla aktiverade samtidigt, Det är synd för när man vill lägga upp en rutt som går mellan olika kartområden måste man göra olia rutter/etapper för de olika kartdelarna. Så t.ex. när jag nu i sommar kommer att åka från Malmö via danmark och tyskland till Holland ja då får jag byta karta två gånger under färden. Nu har jag kartläsare med mig så isig är det inget stort problem men det borde väl ha kunnat lösas i programmet istället.

Men som sagt, trots sina brister så tycker jag att det är en fantastisk lösning.

Tycker

Erik
[Ändrat av Guldager 2007-02-23 kl 12:46]

Re: Re: Vad eftersträvas?

bigben; sa:
Du kan ta bilder och filma videosekvenser med mycket bra kvalitet. Du har stöttålighet som en vanlig "stenålders GarminGPS":) tex en Garmin Vista,
Vattentätheten och strömsnålheten är det som saknas idag men den ruggade telefoenen kommer var så säker!!Strömsnålare teknik och effektivare batterier är bara en tidsfråga
Bäste Thure inom 3-5 åra kan vi glädja oss att faktiskt ha färre prylar ( framför allt alla dj-a laddare att hålla reda på ) Om inte världen gått under innan dess :)

Kul att du är så entusiastisk.

Vad beträffar film och fotografi så är de exempel jag hittills sett från mobiltelefon bara underblåst min uppfattning att dessa funktioner är att betrakta som leksaker inte seriösa verktyg.

Det sker en succesiv förbättring och bilder i bra medljus är inte urdåliga längre men jag fortsätter att ställa mig lätt skeptisk till en portabel och tålig apparat bra för alla mina önskemål.

Jag ersätter t ex inte min digitala stillbildskamera från forntiden 2002 med en avancerad mobiltelefon med kamera förrän kvaliten är någorlunda likvärdig på bilderna samt sökaren och handhavandet.

Och det är mycket långt dit.

Thure

I morgon ska vi köra fran Verbier i Schweiz till Bryssel vias Basel.Hur ginge det med Route 66? Ur CH in i DE och sedan in i F inom 20 minuter, intensiv och trasslig trafik. Man har definitivt inte tid med nagra manuella kartbyten.

Rutten maste naturligtvis räknas med hänsyn till vägarna i alla tre länderna plus senare Luxemburg och Belgien ocksa.

Kan dock tillsta att jag blivit mer positiv till nüVI 660 pa vägen ned. De talade instruktionerna är bättre än i iquen.

För övr. T39 har gjort god tjänst i jackfickan i slalombacken. Symbiantelefonen m600i fick stanna hemma, för svar att hantera med en hand och inte minst att svara med.

Krockade med yngste sonen, vi bada klarade oss bra, t39an ocksa men palmdatorn TT3 dog när jag slog hart framstupa i backen. Har för övrigt inte behövt ladda telefonen pa en vecka, batteriet visar fortfarande fullt.

Noklia har ju aviserat ett gäng nya telefoner med GPS, kan kolla in dem pa Cebit om tva veckor.

jonasolof; sa:
I morgon ska vi köra fran Verbier i Schweiz till Bryssel vias Basel.
Intressant Jonas det bör gå bra för Route66 i en smartphone ROUTE66 är ett mycket vasst hjälpmedel i centraleuropa och USA .

I övrigt konstaterar jag att Guldager oxå anslutit sig till nytänkandet och verkar nöjd.

Efter att ha provat en prototyp av GPSmap med zoommöjlighet från den ungerske utvecklaren- länk till programmet finns på min navsite

http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm

har jag funnit att det går utmärkt att använda handjagade kartor (läs kalibrerade kartor) för smartphones och använda vilka kartbilder man vill-Det funkade utmärkt i Mexiko som jag är nyss hemkommen ifrån.
Det är bara en tidsfråga innan Fugawi eller OZI kommer och gör livet enklare så vi kan överföra redan kalibrerade digitala kartor till mobilen.

Snart kommer sen den ruggade telefonen och då finns det ingen anledning att ha en separata GPS-mottagare det blir snart 1800talet...:)
Dessutom är deras kartmaterial alldeles för dyrt!
Åtminstone om man är beroende av en mobiltelefon och till dess ens gamla väl funkande telefon skall bytas ut.
Att köpa en separat vägvisare att hänga i framrutan på bilen typ Garmin Nuvi eller Navman etc är nog nästan hål i huvet idag eller??

Om du skall byta mobiltelefon snart tänk till just det TÄNK innan du köper nästa gång!!!

Det lönar sig verkligen att planera och samordna teknikinköpen med den snabba teknikutvecklingen framöver -Det går snart att kombinera allt eller åtminstone flera delar i samma pryl det är väl det som är mitt egentliga budskap!

Kunde man köra den angivna vägen med Route 66 utan att byta karta??

Nu blev återfärden igår inte via Basel på grund av enorma köer från Bern norrut. Istället vek vi av åt nordväst över Jurabergen in i Frankrike. Papperskartan i skala 1:1 100 0000 var svårtydd, Nüvin är svår att få överblick på och dessutom kan man bara lägga in en viapunkt så jag fick lägga in delrutter för att komma åt det håll jag ville. Slutligen hade jag glömt att lägga in kartor i iQuen för norra Schweiz och baskartan går det inte bra att navigera på.

Min slutsats är att det är bra att ha en vägatlas gärna i skala 1:200 000 som stöd om man behöver planera över större områden. Kartan behöver dock vara aktuell, det byggs flera motorvägar í områdetoch det är svårt att få grepp om vilka delsträckor som öppnats.

Nüvin har bra röstinstruktioner, bl a med namnet på vägen som man tar ur en rondell. Det informationen finns inte i textmeddelandet på skärmen (som får både i Nüvi och iQue).

Med de rätta kartorna fungerar iQuen bra även för översikt för skärmen har bra upplösning och kartbilden är lätt att förskjuta. Så även om iQuen är till åren kommen är dess PDAformat lättast att använda om man vill ha en kartfunktion.

Med bibehållet saktmod konstaterar jag att jag har hål i huvudet och inte tänker. Men då hör mig väl himmelriket till och jag behöver inte lyss till den för tillfället marknadsledande förkunnselsen.

Smart2Go

Det finns en gratisprogramvara, Smart2Go (betaversion), som Nokia släppt som freeware till sina Symbiantelefoner där man i förväg kan ladda ner kartor till telefonens minneskort för i princip hela världen. Jag har dock inte kollat detaljnivån på alla kartor, så en reservation för täckning och detaljnivå kan vara på sin plats.
Programmet och kartorna är som sagt fria att ladda ner, sedan köper man till extra tjänster som tex röstguidning vid navigering och stadsguider. Gratisversionen fungerar dock för att se var man är med moving map. Dock så märks det att programmet fortfarande är en betaversion då vissa som jag tycker självkalra saker inte finns med. Tex så visas alltid kartan med norr upp vilket i kombination med 3D-vy (valbar) kanske inte är optimalt när man kör bil.

Det finns en mycket bra recension av programmet här:
http://www.e-series.org/archives/294#more-294

Smart2Go för Symbiantelefoner laddas ner härifrån: http://www.smart2go.com/en/download/
PC-programemt Maploader finns här: http://www.smart2go.com/en/help/maploader

Programmet skall enl websidan fungera på Windows Mobile 5 och vissa av Nokias telefoner i N- och E-serien. Det verkar dock som att det fungerar på telefoner med Symbian 60 v3. Jag har själv kört det på både E61 och 5500 Sport tillsammans med en BT-GPS (Fortuna Slim) med utmärkt resultat.

Jag har också testat TomTom och Route66 på samma symbiantelefoner och där är TomTom helt överlägset Route66 vad gäller användargränssnitt och handhavande i telefonen. Kartmaterialet låter jag vara osagt, men programmet Route66 på symbiantelefon är svårare att handha än TomTom.
TomTom är enklare att använda i bilen och röstguidningen fungerar alldeles utmärkt via högtalarfunktionen i telefonen. Till TomTom finns kartor för hela västvärlden, tex kan man få hela Europa på en enda karta om man så vill (eller vissa regioner om man föredrar detta). Nackdelen kan vara att det inte är alldeles enkelt att bläddra runt på kartorna, det går men det krävs några knapptryckningar.

Smart2Go och Nokia N95

leijon; sa:
Det finns en gratisprogramvara, Smart2Go (betaversion), som Nokia släppt som freeware till sina Symbiantelefoner

Intressant med kartmotorn Du nämner skall pröva den den närmaste tiden.
Börjar komma fler kartmotorer till mobilen - Jag vet om flera bla Fugawi har ju nu en betaversion på gång.

TomTom är något bättre än Route 66 i Sverige i varje fall det håller jag med om- men skillnaden vid praktisk användning stör inte mig nämvärt.

Jag använder Route 66 i min Nokia smartphone och TomTom i min HPIpaq- Route 66 fungerar bra i storstäderna och de tätbefolkade delarna i Sverige och har bäst nog bäst täckning i världen av dem båda och man kan ju alltid komplettera med annat ruttprogram via nedladdbara kartor när man har vägnav i mobilen.

Nu har Nokia N95 kommit med inbyggd GPS och eget ruttprogram- går sannolikt att lägga in både annat ruttprogram och ha blåtandsGPS - jag är fortfarande skeptisk till batteritiden om man inte har laddning skabel ansluten vid användning- Tror nog mer på enklare smartphone och BTGPS till dess telefonbatterierna har bättre kapacitet

http://www.idg.se/2.1085/1.102593

http://www.e24.se/dynamiskt/prylar/did_15273510.asp

En modern mobiltelefon typ smartphone med de nyaste skärmarna är utmärkt att ha i bilen att navigera efter kan jag säkert påstå efter lång praktisk användning. Ska man byta telefon är det bättre att lägga pengarna på en avancerad telefon än ett separat alternativ att hänga i bilrutan eller på en Brodithållare i ventilationsmunstycket - Efter många års praktisk användning av olika system inser man det-

Men det roligt i början med en stor skärm....men det går snart över!- det räcker med mobilen i bröstfickan där hör man väganvisningarna tydligt och kan ta upp mobilen och titta de få gånger man behöver. Det funkar i Sverige eller i Europa eller i USA för att ta några exempel och telefonen med laddkabel har man ju alltid med sig och BTGPSen förståss får man inte glömma om man nu inte ska ha en N 95..

Re: Smart2Go

leijon; sa:
Det finns en gratisprogramvara, Smart2Go (betaversion), som Nokia släppt som freeware till sina Symbiantelefoner där man i förväg kan ladda ner kartor till telefonens minneskort

Leif
-jag har börjat prova kartmotorn Du tipsade om i Nokia-mobilen och den ser mycket lovande ut som moving map och då ett utmärkt komplement till en bilkarta- och en imponerande täckning i världen och i och med att kartmarterialet kan laddas ned gratis i förväg slår den alla andra alternativ jag vet om för en mobiltelefon eller PDA just därför att det är det verkar vara så detaljerat kartmaterial på vägarna.
Nu behöver man inte längre ha med en GPS med en inbyggd baskarta över den världsdel man är i utan mobiltelefonen tar över även där. Nokia E60 skärm är liten men det går bra att läsa den med sin höga upplösning och med zoom ut och in.
Ruttnavigeringen ännu inte prövat men kommer så småningom mer om det på http://agert.homelinux.org/~bengt/goog/gratis.htm .
[Ändrat av bigben 2007-05-08 kl 16:23]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
crille30 Nokia N900 karta? Navigering 2
nsidirop Fjällkarta i Nokia 5800 ? Navigering 4
tassemassa Terrängkarta till Nokia Navigering 3
Jorden runt Nokia med Garminkartor Navigering 8
Arstuga Ladda egna wp's i Nokia 6110? Navigering 3
jojjas Nokia 6110+Garmin Mobile XT Navigering 15
Barfoba Nokia GPS Navigering 6
jesper97 Sjökort och GPS till Nokia 9300 eller 9300i Navigering 0
bortkommen Vilken GPS-mjukvara till Nokia 6110? Navigering 3
HMR Nokia N95 bättre GPS än Garmin 60CX? Navigering 8
Ninjan Fjällkartan eller Fastighetskartan, Nokia Navigering 1
Arnthamm Nokia N70 som GPS? Navigering 1
swefatalerror Nokia N70 Navigering 2
fjälltokig GPS till Nokia, något att ha??? Navigering 3
emrask Nokia 5140 GPS Navigering 16
--T3-- Nokia 6600+gps+route66= fungerar bra! Navigering 8
buster23 Nokia 6600 + blåtandsGPS med Powernavigation Navigering 2
pher_ Nokia 5140 som GPS? Navigering 28
lea7194 Nokia mobil med färgdisplay och GPS Navigering 48
Ronny 1 konvertering fra gps mus til garmin n-route Navigering 1
wadde Route fel.... Navigering 4
Linnex Alternativ till route 66 2005 Navigering 0
Sunky Route 66 ( färd riktining ) Navigering 3
Jimmy_L Nu har jag fått min Direct Route! Navigering 28
OT Bilnavigering Route 66 till pocket PC Navigering 2
jonasolof Nu finns 1/sec patchen till Route 66 2004 Navigering 7
jonasolof route 66 2004 patch med 1/sec update Navigering 1
Wallan Auto Route 2003 Navigering 6
Ule TomTom Route Planner Navigering 2
ALj Route 66 Sverige 2003 glädjande! Navigering 4
wacko Route 66 och GPS Navigering 1
goranwi Route 2000 Sverige till salu Navigering 2
magnuss Route 66 Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg