Re: Alternativ?
olow; sa:
http://www.cordland.se/satellittelefon.htm
------
Komplettera med en vattentät påse så borde väl saken vara biff.
------
Enligt den trevliga kvinnan på Cordland jag talade med så är satellitsamtalskostnaderna påväg att justeras ner till mobilsamtalsnivå.
Jo jag har tittat på den telefonen också.
de problemen som jag ser är
De svenska fjällen ligger precis i kanten på anv området.
Det är en utgången modell sedan några år och man vet helt enkelt inte när det inte finns delar till den.
Globalstar fungerar inte över hela världen.
Sittandes i en kajak kan jag inte få kontakt med de fartygen som befinner sig i min omedelbara närhet.
och eller lyssna på väder osv
Svårt att prata genom en vattentät plastpåse när man ringer MRCC för att man av ngt skäl måste räddas ute på ålands hav.
Den kräver att jag finns där för den (dvs ringer upp och kommunicerar med vem jag ringt)
Den är svårpejlad.
Det är inte samtalskostnaden som är avskräckande, (i nöd betalar jag gärna 1000 tals kr / minut bara jag blir räddad) kollade på iridiumtelefonerna och där kostar det nog mindre att ringa från typ usa/micronesien/australien osv än vad en landbaserad telefonuppkoppling kostar. typ 15 kr / min
tror det var ungefär samma taxa för globalstar.
Skall jag ha en satellit tfn skall den fungera överallt. det är min övertygelse. den skall fungera i asien eller på havet osv också. annars känns det lite som att kasta pengarna i sjön.
men visst är telefonen attraktiv i sitt pris och väl värd en titt.
men för mig till det jag vill ha den så känns det som det är lite fel.