Test av Tunturi H300
pher_; sa:
Hehe, fördelen jämte svensk kylarvatten är väl att de kanske har mindre glykol där nere? =) Blir väl inte lika kallt där.
Vad har du för cykel? Kanske blivit en del ihop plock vid detta laget, men vad började du med, cykelram osv? Kunde vara intressant att veta.
Mvh
Jag har en kaensla att det kan bli hyfsat kallt haer. Jag pratade men naagra kineser om det och de sa att det gaar ner till -30 paa vintern. Kylarvattnet jag drack luktade ganska mycket glykol. Det boerjar bli hoest haer och det snoeade foer naagra dagar sedan. Aer paa paa ca 3 000m hoejd och kommer senare att testa om det gaar att komma oever naagra 5 000m pass eller kanske det redan ligger foer mycket snoe daer. Kan ge besked om ca tvaa veckor...
Min cykel aer foeljande:
Tunturi H300 (aluminium) Ganska fel val men det gaar fortfarande att ta sig fram med foeljande delar aendrade...
Ny pakethaallare, av kinesisk modell baade fram och bak. Den gamla var svetsad paa 23 staellen om jag inte minns fel.
Framgaffel, orginal men svetsad och tejpad pga faestena foer pakethaallaren rycktes loss.
Sadel, orginal, tejpad.
Framhjul, delvis orginal men navet aer i hemmabygge mellan Shimano Nexawe och Shimano Altus. Daecket aer ett billigt evighetsdaeck fraan Ryssland 12kr.
Bakhjul. Nav Shimano ? 48haal. Faelj, kinesika staalfaelj (28 1/4") 40 haal. 40 ekrar av tre laengder (svaarbyggt!). Slang 27". Daeck kinesisk, utslitet paa ca 400km 8kr.
Kugghjul Shimano Altus, det aenda av Shimanos maerken som gaar att faa tag i vaestra Kina
Kedja Naagot okaent kinesiskt maerke, gaar inte att hitt Shimano.
Bromsklossar Kinesikst skraep, foer all del baetre aen det i Uzbekistan. Haaller ungefaer 100 mil sen aer det tid foer nya. Problemet aer att det aer vaeldigt svaart att hitta nya. Saa foer tillfaellet aer det utslitna som gaeller med ett extra lager av eltejp (silvertejpen aer slut) och plaststrimlor fraan laeskflaskor. Fungerar saa laenge det inte aer foer varmt.
Bakvaexlare Ett hemmabygga mellan Shimano SIS och ett namnloest kinesiskt.
Sen har jag aeven faatt byta alla vajrar med hoelje, kullager och lite annat smaat och gott. Kommer inte paa naagot mer exakt nu.
Maanga av de saker jag har naemnt aer bytta mer aen en gaang saa det aer daerfoer det aer saa lite ryskt och kasakhiskt kvar...
/Stellan