Karlholm; sa:
Debattartikeln saknar så vitt jag kan se intressanta fakta (liksom de flesta artiklar av samma typ.)
I det här fallet vore det även intressant att veta hur många av av de 64 fallen som hade ådragit sig allvarliga skador MED hjälm.
Jag menar, får man en bil i huvudet så hjälper ju inte en hjälm särskilt långt.
Lite data finns i artikeln:
"Av de patienter som vi vet hade cykelhjälm var samtliga hjärnskador av lindrig karaktär, förutom hos en. Den patienten hade cyklat omkull till följd av en spontan hjärnblödning under cyklingen. Hos de övriga patienterna uppvisade majoriteten svår hjärnskada, vilket innebär att de var medvetslösa vid ankomsten till sjukhuset."
De refererar dessutom till en artikel i den mest ansedda av alla medicinska tidskrifter:
"Man kan räkna med att risken att få en hjärnskada vid cykelolycka är 8,3 gånger större hos den som inte bär hjälm jämfört med den som har hjälm (Thompson et al; N Engl J Med 320 (21), 1361-1367, 1989)."
Effekten av en hjälmlag blir naturligtvis inte så stor i och med att den bara ökar hjälmfrekvensen kanske 2-4 ggr men även det borde ge tillräckligt bra effekter.
Där har man inte någon referens i DN-artikeln men det finns en del artiklar i litteraturen bland annat från Australien.
Från Nya Zeeland finns denna där fann man en reduktion av allvarliga hjärnskador med 19% av hjälmlagen (alla åldersgrupper):
Accid Anal Prev. 2000 Jul;32(4):565-73. Head injuries to bicyclists and the New Zealand bicycle helmet law.
På Nya Zeeland infördes hjälmlagen 1994:
Här ett direktcitat ut abstract "Since late 1989, the cycle helmet wearing rate in New Zealand has risen from around 20% for adults and teenagers, and 40% for younger children, to more than 90% in all age groups. Cycle helmet wearing became mandatory under New Zealand law in January 1994."
Accid Anal Prev. 1999 Nov;31(6):763-70. Cycle helmet effectiveness in New Zealand.
Det finns emellertid en del avikande uppfattningar bland vetenskapsmännen. Jag hittade denna Accid Anal Prev. 1996 Jul;28(4):463-75. Head injuries and bicycle helmet laws; där det hävdas att minskningen av cykling av en hjälmlag i Australen hade större negativa konsekvenser på folkhälsan än de positiva effekterna av hjälmbärandet.
Till sist vill jag rekommendera er att om möjligt söka litteratur själva och läsa orginalartiklar.
Jag gjorde det för ca 7-8 år sedan innan jag skrev om inlinesskydd, det finns nämligen både bra och dåliga artiklar.
Tyvärr har jag inte hunnit ta fram orginalartiklarna ovan själv, jag har bara läst abstracts på Medline
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi
Thure