Nelo Vanquish Classic

Olin paddlade sin på skm med bra resultat. Har själv bara sett den på land. Inte helt lätt att skilja den från en racer. Ser ut att vara snäppet stadigare än en vkv100 ifall det säger något.
Mao är den nog i rankaste laget för de som tidigare bara paddlat hafskajak.
Tyckte att sargkanten såg klen ut, men annars var det vanlig Nelostandard.

ok tack, tror att den blir perfekt för lite gubbracing. Fast ok, jag måste ju testa först, det är ju inte den enda på marknaden. Stabilare än VKV 100 låter rätt stabilt då. (det finns inga ranka kajaker, bara mer eller mindre badvilliga utövare)

(det finns inga ranka kajaker, bara mer eller mindre badvilliga utövare)

...och på de allra flesta (av er ;)) sitter det i huvudet. En billig Neumann Fly skulle väl sitta ganska bra till nästa sommar? Bara att ta fram en pilatesboll under vintern och sitta och vicka så att mini-mikro-musklerna i bålstabiliteten kommer fram.

jag kommer aldrig paddla tillräckligt för att klara en Neumann Fly, det är faktiskt bara 6 år sedan jag inte kunde balansera en VKV Off Shore. Fast det är ju alltid kul att försöka det omöjliga ändå.

Nu har jag aldrig hört talas om någon neumann fly sä jag vet inte hur rank den är men ingenting är omöjligt och att paddla massor i kajaker som är lite utmanande är nog bättre förberedelse än att öva balans på boll. Tycker att allt för många gör ett stort misstag när de köper kajak att man gapar efter för mycket och försöker paddla kajaker som är aldeles för långt från deras komfortson. det är bättre att byta kajak en gång för mycket ta små steg och få med balans och teknik. är man inte ung när man börjar tror jag att det är ännu viktigare att ta små steg vad gäller balansen. Kajak att växa i som många uttrycker sin önskan är mycket svårt att lyckas med

Jag håller med, utom möjligen på den punkten att det inte är "bara" att paddla massor. För de flesta dödliga är ju tiden, inte minst under den mörkare delen av året en bristvara. Jobb, familj och diverse åtaganden som konkurrerar...

Men annars är det nog både så att man inte ska byta kanot "för resten av livet" och att paddling är den bästa träningen för att bli bättre kanotist.

I någon mån tycker jag dock att man ska passa sig för att ta för små steg i sin utveckling också. Man får vara beredd på att det kanske inte går så "smärtfritt" att välja en rejält rankare kanot, men om man bara klarar den någorlunda så har man flyttat fram gränsen rejält. Att ibland paddla riktigt rank kajak är också ett bra sätt att få mer trygghet och komfort i den ordinarie lite stabilare kajaken om man nu har två st att tillgå.

Om jag jämför Neumann Fly och Nelo Vanquish (alltså den som vissa paddlar OS i) så var Neumann Fly betydligt vippigare rakt upp jämfört med Nelon som har en klar stabilitet i samma läge. Sekundär stabiliteten är väl ungefär samma för båda även om det kändes tydligare i Neumann kajaken eftersom den är vippigare rakt upp.

För mig handlar det inte om att paddla paddla paddla utan också att bygga upp kroppen (symmetriskt) så att man orkar hålla balansen. Främst bålstyrkan har väl varit mitt problem och att inte falla ner på min "säkra" sida när jag är trött eller blir osäker i vågor. Nästa år skall jag köra riktig ICF (inte vintage) på KM, låter väl bra som mål eller ;). Men om man skall vara realist så tror jag dock att en lite stabilare kajak som t.ex. Classic modellen jag frågade om kommer vara något man kan känna sig säker i, det är ju sällan fritt från vågor och svall.

Nu har jag aldrig hört talas om någon neumann fly sä jag vet inte hur rank den är men ingenting är omöjligt och att paddla massor i kajaker som är lite utmanande är nog bättre förberedelse än att öva balans på boll.

Under istiden/snö, åtminstone, är det väl inte att rekommendera att man tar de mest utmanande kajakerna man hittar, och bollträning är inte så pjåkigt. Det är inte så mycket för balansen om man inte har en ganska outvecklad sådan, men för just bålstabiliten och en allmän "känsla" för sin egen kropp är det utmärkt. Med ökad bålstabilitet är det inte bara just paddlingen som främjas, resten av kroppen tjänar också på det.

Vill minnas att Henrik Dagård var en hejjare på att använda boll till allt, och "när jag var ung" körde vi rätt mycket med bollar och balansplattor, och balansen blev väldigt bra för oss allihop, bättre än många av våra konkurrenter - en stor fördel när man tävlar i våra svenska vatten :)

(Nu med ett uppehåll på 15 år var det inte så himla enkelt att komma in i det igen, tog nog ett helt år innan balansen satt igen. Nu är det bara teknik och ork kvar... suck ;))

I någon mån tycker jag dock att man ska passa sig för att ta för små steg i sin utveckling också. Man får vara beredd på att det kanske inte går så "smärtfritt" att välja en rejält rankare kanot, men om man bara klarar den någorlunda så har man flyttat fram gränsen rejält. Att ibland paddla riktigt rank kajak är också ett bra sätt att få mer trygghet och komfort i den ordinarie lite stabilare kajaken om man nu har två st att tillgå.

jag håller helt och hållet med och tänkte skriva om detta i inlägget men tog bort det i sista stund. Det är nog tyvärr så att båda ytterligheterna finns och det är nog fler som går miste om mycket skoj för att de inte tar några risker alls.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg