Nelo Vanquish Classic

Finns det någon som har testat både nelo classic och zedtech TCR. Är det jämnförbara båtar. Hur funkar dom på plattvatten respektive i vågor.

tcr och classic är inte hjämförbara tcr är ganska mycket stabilare än classic om det är som de säger att classic är typ som en vkv 100 så är tcr något lite rankare än en vkv 101. eller om man vill ha en mer exakt beskrivning är tcr i princip en tracer med ett modernt turbåtsdäck. skall man jämföra classic så är de andra kajakerna i samma segment M-sonic Freelancer Sleipner Bullet och Puma

Usch man får abstinens, 2 C i vattnet och ni snackar om roliga kajaker. Jag är så här II nära att skaffa torrdräkt bara för att köra lite livligare saker i vinter.... Löppassen blir liksom aldrig lika spännande ..trots isfläckar.

Förstår faktiskt vad du menar! Har själv skaffat torrdräkt i år efter 30års paddling utan :)
Men på nåt underligt sätt har kajakerna/kanoterna blivit rankare men oxå roligare!

/Janne

Jag har mailat Kajakevent och frågat dem om de kan ta hem nelo classic för att prova. Kanske kan man göra en gemensam test av classic och tcr då.
De har just nu viper 51 och 60 hemma, som jag testade i helgen. Båda är fina båtar som man framförallt sitter bra i (vilket är viktigast för mig då jag är van vid tävlingslåda). Viper 60 känns stabil och den bör en relativ nybörjare kunna hantera efter ganska kort tid. Viper 51 känns snabb och kan väl för en nybörjare kännas rank.
Jag har testat både Viper 51 och Zedtech TT som jag tycker är ganska lika både i form och känsla. Skillnaderna är inredningen där Zedtechs system är överlägset, då man kan flytta sits och fotstöd med ett enhandsgrepp som trycks in. Inga skruvar som man tappar bort. En annan skillnad är kursstabiliteten där tt:n (min åsikt) svänger lite för lätt då båten lutar. Jag provade luta viper 51 i fart men den svängde nästan inte alls. Kursstabiliteten känns bättre i 51:an.
Jag gillar Zedtechs båtar och inredning och TCR lär vara mer kursstabil så därför ville jag jämnföra den med Classic.
Syftet med båten är att träna i havet.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg