Nautilus träningsprincip?

Tränar sedan några månader tillbaka på Nautilus, lite styrketräning, box och spinning. Eftersom jag är oerfaren gällande styrketräning följer jag deras råd,
För de som inte känner till Nautiluspincipen så bygger den på att köra muskeln helt trött, 1 gång. Därefter ny övning/maskin. Man ska klara mellan 8-12 gånger. Klarar man mer, ökar man belastningen. Ett pass bör inte vara längre än 45min. Min 48h vila. Innan samma muskelgrupp tränas igen.

Frågan är nu om det är den effektivaste träningen? Läser man runt lite, låter det som jag inte tränar ordentligt. Tilläggas bör kanske att mitt mål med styrketräningen är att må bra, orka mer, bli uthållig. Inte ute efter att "bygga". Kör idag 2 pass i veckan, plus 2 boxpass och 1 spinningpass. Löper lite då och då med. Boxen och spinningen funkar, känns att det "tar" Styrketräningen känns inte bra.

Hjälp!

/Tommy
 
Natilusprincipen bygger på att tjäna pengar, tanken med natilus är att man inte skall uppehålla en maskin för länge utan snabbt ta sig vidare till nästa övning för att man skall få bättre genomströmning av folk och då tjäna mer pengar, det har inget med effektiv träning att göra.. Precis som att du inte blir rik, snygg och rolig av Cocca Cola.. Förövrigt så kan det alltid diskuteras hurrvida det är bra att låsas fast i en maskin och att träna med fasta lägen då inga två personer är lika, det finns dock tillfällen vid rehablitering och liknade då maskiner av Natilustypen kan fungera.. För stora resultat gäller dock samma som tidigare, fria vikter och stora vikter, trist men sant!
 
Om det är så illa som du säger är man ju lurad!!
Eftersom jag är grön, vill jag helst köra maskiner ett tag till. Kanske köra fler repetitioner, eller?

/Tommy
 
3x10-12

Väldigt många på Nautilus gym kör "den gamla vanliga metoden", dvs 3 set av vardera 10-12 repetitioner. Efter varje set vila muskeln ca 30 sek. Nautilus brukar också ha fri vikter i nåt hörn, kan vara bra att variera med ibland eftersom "vingelmånen" gör att rörelsen inte blir så isolerad.

Om du vill se resultat, börja med att öka antalet set till tre och var noga med att du efter de 10-12 repetitionerna är ordentligt trött i muskeln.

Finns fler metoder att träna på, men den här är den vanligast...
 
nja.. Natilus philosofin är väl i princip bedrägeri, dom ljuger faktiskt om effektiviteten i systemet.. men tränar man fler set så blir effekten bättre..
 
ett annat problem med att bara träna i maskiner med låsta lägen är att den tränade muskeln blir stark men muskerlna blir inte starka ihop eftersom maskinerna så effektivt isolerar muskeln, detta gör att ensidigt tränande efter natilusprincipen gör att skaderiskerna ökar vid annan aktivitet.
 
fria vikter

Träning med fria vikter tycker jag ger mer allsidig förmåga att hantera tungt arbete och tunga prylar, särskilt om man varierar veckoschemat och inte kör samma övningar vecka efter vecka. Detta gäller iaf för oss som tränar för att hålla kroppen allmänt igång (i brist på vedhuggning, snöskottning och dikesgrävning). Vill man däremot bli stor blir diskussionen lite annan (ffa kör man väl då färre repetitioner?) men det var väl inte det vi diskuterade?
 
-Patric-; sa:
ett annat problem med att bara träna i maskiner med låsta lägen är att den tränade muskeln blir stark men muskerlna blir inte starka ihop eftersom maskinerna så effektivt isolerar muskeln, detta gör att ensidigt tränande efter natilusprincipen gör att skaderiskerna ökar vid annan aktivitet.

Sant, men för att ändå inte bara kasta skit på Nautilus så måste jag säga att maskinerna ändå har vissa goda egenskaper. Just detta att de isolerar vissa muskelgrupper så pass bra är faktiskt en fördel ibland. Jag menar att ibland lyckas man faktiskt inte isolera musklerna så pass bra med fria vikter som med genomtänkta maskiner. Det upplevde jag själv efter att ha provat runt lite på ett Nautilusgym i helgen. Jag är hyffsat grundtränad och styrkepass kör jag normalt flera ggr/vecka. Ändå lyckades jag pressa fram lite skön träningsverk som jag upplever det, just genom att maskinerna hjälpte mig att utföra rörelserna på ett kontrollerat sätt. Bäst är kanske en blandning av maskiner och fria vikter.

Vad det gäller 1 set med 10-12 reps så hålller jag med om att det är i stort sett omöjligt att trötta ut muskeln med en sådan träningsmetod.

//Micke - som endast testat Nautilus 2 ggr
 
brandmansmicke; sa:
Sant, men för att ändå inte bara kasta skit på Nautilus så måste jag säga att maskinerna ändå har vissa goda egenskaper.

//Micke - som endast testat Nautilus 2 ggr

det e just det som e grejen, maskinerna är inte alls dåliga, det e deras träningsfilosofie som e kass. Är man skadad eller kombinerar maskiner med fria vikter så är det absolut inga problem att träna på Natilus maskinerna..
 
om du är helt grön så är det bara bra (tycker jag) att du kör fler rep. än att du börjar med tunga fria vikter.. mindre risk för skador som ofta drabbar folk som lägger på för många kilon på stången när dem är otränade..
 
nautilus är bra

jag tror inte alls på att nautilusprincipen är att bara tjäna pengar! jag upplever att de är väldigt hjälpsamma o måna om sina kunder o att man får fråga dem om programmet o så när man kör fast.. jag tränar ganska mycket på nautlius o jag kör alltid 2 X 15 rep på alla de maskiner som jag kör. Jag varierar träningen, har inte blivit nån broiler - bara starkare.. så jag tycker att du lugnt kan fortsätta att träna på nautilus!
 
jo, nog vill dom tjäna pengar.. strunt samma, natilus passar bättre som komplement än som bas i sträning.