Nautilus träningsprincip?

kör de inte efter så kallad HIT

Är det inte HIT träning de vill komma åt
en sättsövningar.
Man kör till muskelkollaps. för att sen i nästa övning attackera muskeln från en annan sida?
 
Re: nautilus är bra

skogspinglan; sa:
jag tror inte alls på att nautilusprincipen är att bara tjäna pengar! jag upplever att de är väldigt hjälpsamma o måna om sina kunder o att man får fråga dem om programmet o så när man kör fast.. jag tränar ganska mycket på nautlius o jag kör alltid 2 X 15 rep på alla de maskiner som jag kör. Jag varierar träningen, har inte blivit nån broiler - bara starkare.. så jag tycker att du lugnt kan fortsätta att träna på nautilus!

1. Du blir aldrig nånsin en broiler om du gymmar för maximalt resultat. De enda människorna som blir broilers använder/har använt tillväxthormoner, med mycket få undantag...det finns ju dom som väger 120 kg från födseln.
Som tjej krävs det alltid minst den dubbla träningsdosen för att få hälften av de resultaten som en man får.

2. Maximalt resultat får du om du inte klarar av att lyfta mer än 6 ggr. Lyfter du fler gånger bränner du i princip bara kalorier och du hämmar muskeltillväxten genom att dra på dig mjölksyra (typ body pump). Det är därför det "bränner", detta har ingenting med muskeltillväxt att göra. När du känner att det bränner efter 10 lyft, så vet du att du inte bygger muskler längre.

3. Om du vill bränna kalorier kan du hellre träna body pump.

Alla som är otränade får självklart resultat. Oavsett hur man tränar. Man orkar mer m.m. Detta kommer tyvärr att avta ganska fort och tiden på gymmet är bortsett från att man bränner lite kalorier, ganska bortkastad. Men för den som vill ha maximalt resultat (som grundfrågan gällde) på den tiden man är på gymmet, han skall skippa att lyfta många lyft. Detta förutsätter att man inte gör rehabträning eller har skador sen tidigare. Då måste man vara försiktig och lyfta lättare/fler gånger. Även att göra korrekt utförande och vara ordentligt uppvärmd är mycket viktigt för att inte få skador.
 
Pengar en faktor

Vad gäller träningsfilosofi för nybörjare så ska en ökning av träningen alltid inledas med ett ökat antal repitioner istället för ökad vikt då muskeltillväxten är betydligt snabbare än styrketillväxten i skelett och senor.

Vad gäller etik och pengar på gym så har jag fått en märklig upplevelse på fysio center i jorbro Haninge.

Jag går där pga korsbandoperation, och tränade inledningsvis i flera timmar åt ggr. Då givetvis inte opererade delen eftersom det skulle bli överbelastat snabbt. Varpå min sjukgymnast sa att jag absolut inte kunde hålla på och träna så länge. jag försökte få en förklaring, men fick istället en mängd olika bortförklaringar. Det märkliga var att han tyckte det var helt okej att jag tränade långa pass hema men inte där. Han var också mycket tydlig med att en del moment kunde jag ju träna hemma lika gärna som där, eller som han sa "Gör det hemma istället". Jag frågade då om det var en kostnadsfråga. Absolut inte sa han, när jag skulle gå så var det de vanliga artighetsfraserna plus en tydlig upprepning om att det ABSOLUT INTE VAR EN KOSTNADSFRÅGA.

Max 1,5 timme har han satt som limit, det sjuka är att hans kollegor som är i träningssalen med jämna mellanrum verkar hålla honom extremt väl underrättad.

Mikael
 
Frågan är hur viktigt det är med gymträning egentligen, om man inte vill bli biff vill säga...
För att må bra räcker det med vanlig hemmaträning och löpning, kombinerat med allt skoj som de flesta på denna sida sysslar med. klättring, skidåkning, fjällvandring etc. etc. = Mycket bra friskvård!