Dock måste vi vara medvetna om att om vi ska bedriva ett rationellt skogsbruk i detta land (vilket jag anser att vi ska) så kan vi inte spara riktigt allt. Generellt tycker jag att det i Sverige är en ganska god balans mellan naturvård och produktion. Men allt kan bli bättre och mer optimerat!
/Andreas
Inte riktigt spara allt? Vi kan väl spara NÅGOT!?
Det finns knappt någon gammal skog alls kvar att spara i Sverige, i alla fall utanför fjällen. På 1800-talet var det brist på skog i Sverige och på flera håll förbjudet att avverka skog. Idag finns det mer skog än någonsin i Sverige - men all är planterad.
Jag tror inte att någon egentligen ångrar detta, med tanke på vad det gjort för svensk ekonomi. Men nu har vi chansen att göra något åt detta. Låt oss avsätta en del av skogsarealen till att utvecklas till "naturskog". Det handlar inte om så stora områden att vi får torka röven med grus i framtiden.
Det är otroligt att ett land så stort och glesbefolkat som Sverige har så lite gammal skog. T.o.m. i Europa finns många länder med mycket större andel gammelskog än vi.