Nattcykling

Kort sagt, har en lång sträcka och lite tid.
Kommer förmodligen att satsa på nattkörning. Är det någon som har någon erfarenhet av det?


Tack för svar
 
Har inga direkta erfarenheter förutom några enstaka motionsrundor när mörkret har kommit (på vägar med glestrafik) Men en spontant tanke är väl att ha riktigt bra belysning där man kan byta ut batterierna. Och använda reflexväst då det är mycket svårt för bilister att se cyklister. Sen kan det även vara smart att ha reflexer så att bilisterna kan se bredden på ekipaget och ta hänsyn till denna. Bättre att synas för mycket än för lite.

Det är väl mina tankar.
 
Har erfarenhet

av nattcykling, dels på grund av för mycket värme på dagen.
Men även som för dig lång sträcka med lite tid.
För min del var det vid tillfälle en transportsträcka som skulle klaras av innan den "riktiga"
resan tog sin början.

Det finns fördelar och nackdelar samt en del att tänka på.

Fördelar: det är svalare än på dagen, mindre trafik (oftast), troligen kör du längre på
natten.

Nackedelar: Lättare att missa skyltar och köra fel, du syns dåligt på vägen nattetid.
Du missar allt som du kunde sett om du kört på dagen, det finns troligen ingen att fråga om
vägen.
Det brukar bli kallt och fuktigt framåt småtimmarna, det kan vara svårt att få tag i vatten.
Det är ingen höjdare att fixa fika eller mat mitt i natten i mörker och eventuellt råkall luft.
Att fixa en punktering på en mörk landsväg är väl ingen direkt höjdare det heller. (har provat)
Bilisterna bländar oftast inte av till halvljus när det möter en cyklist på vägen så risken finns att
du blir bländad.

Att tänka på: Tja, bra belysning, reflexväst, rejäla reflexer på väskor eller vagn så ekipaget syns lång väg.
Se till att du inte glömmer nån pryl om du har stannat på en mörk parkeringsplats och packat
upp nåt ur väskorna.
Nån form av skyddsglasögon om du kör där det finns mygg/knott så du slipper få dem i ögonen.

Skall jag köra långt idag, typ transportsträcka (sommartid) så kör jag nog framåt 5-6 på kvällen.
Då är det inte så varmt och blir bara svalare efter hand, stannar när jag märker att det börjar
skymma.
Upp med tält och annat, sen blir det lite kaffe och macka så är det lagom att knoppa in när det
blir mörkt.

Vaknar ofta framåt 4-5 igen då det är lite ruggigt i luften, på med kaffe, lite att äta, packa och fortsätter cykla.
När det sen börjar bli riktigt varmt framåt 11 så blir det lunch och sova bort några timmar i skuggan.
Under tiden jag sover i skuggan så torkar/luftas tält och sovsäck i solen.

Vaken igen så på med kaffe och fixa middag..sen är det dags att bege sig vidare...
På det viset blir det många mil körda på kort tid...solglasögon funkar ju som myggstoppare så
länge det är ljust.
Vatten brukar inte heller vara något problem att få tag i på förmiddagen/kvällen.

Micke.
 
När och hur lång natt?

På Vättern runt är det ju rätt ljust och det gäller många liknande randoneelopp i Sverige. De som cyklar PBP måste däremot ha bra belysning. Åtminstone tidigare fanns det en del bra skrivet om PBP-belysning på Fredrikshofs hemsida.

Numera finns ju bra diodlysen och kanske klarar du dig med bara ett batteridiodlyse. http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=52365
Alternativ är t ex Schmidts dynamonav och Edelux. Den senare kombinationen har jag en vintersäsongs erfarenhet av och är mycket nöjd.

Thure
 
Reflexer är bra. Många kör ju i reflexväst, men jag har gjort som följer: Köp en reflexväst eller två. Klipp av själva reflexbanden och greja fast dem på lämpliga ställen, typiskt bak (i mitt fall på ryggan) och fram, tex överarmen. Gärna också vänsterbenet. Poängen är att stora ytor ska vara framåt och bakåt. Då syns man riktigt bra i strålkastarljus. Blir lite som en julgran, men det är det värt.
Övrig erfarenhet av nattcykling: har man haft en lång dag innan, så är det lätt att bli sömnig och köra i diket framåt tretiden. Jag skulle alltså inte sticka iväg ensam!
 
Tanken är följande, uppstigning 05.30. Jobb 06-14.50 och sömn 15.30 - 19. Därefter börjar jag cykla. Det känns som att det kommer bli en ganska lång dag, och förmodligen blir jag väl som någon påpekat ganska trött. Jag kommer att köra ensam. Men annars måste jag tyvärr ta bussen, och hur spännande är det?

Givetvis kommer jag att märka upp mig bra med reflexer på väskorna och cykeln, utöver det som är på västen och resterande av kläderna.
Har två bra framlampor och en ganska basic i bak, vilket borde räcka.

Tack för svar, var faktiskt några saker jag hade glömt bort när ni nämner det!
Jag återkommer med hur det gick på fredag!
 
För en enstaka

mörkercykling är reflexväst utmärkt. Men när man som jag cykelpendlar året runt behövs västen större delen av höst-vinter-vår. Jag har helt enkelt sytt fast västen på cykeljackan och modifierat lite för blixlåset fram och blixlåsbröstfickan. Detta spar någon minuts på och avklädningstid per dag.

Thure
 
Pannlampa går oftast fästa på hjälmen och är oftast mer behjälplig än din vanliga lampa även om jag föreslår att du kör med både och. Med pannlampa ser du dessutom cykeldatorn och kan lysa upp skyltar i vägkanten. Dessutom får du en ljuspunkt högt upp och syns då tidigare över krön etc.

En vanlig diod duger gott så håller nog batterierna hela natten också.
 
Tror ingen nämnt att temperaturen i områden långt från kusten kan sjunka kraftigt nattetid. Man behöver oftast inte bulla upp med så mycket mer på kroppen men händer, fötter och huvud kan behöva rejäl förstärkning, speciellt så här års. Satser med godkända reflexer i plast finns att köpa billigt på 'Feltema och Clas Snålson*. Reflekterande däcksidor är nog bra men mister snabbt sin effekt efter några blöta mil pga föroreningar från fäljbromsar/väg. Bak skall man förutom en bra lampa se till och ha godkända röda plastreflexer, gärna flera i olika höjd. En massa små blinkljus är olagliga att ha fästade på cykeln (inte kroppen...!), irriterar bakomvarande cyklister och kräver ofta dyra miljövidriga engångsbatterier med kort brinntid Har provat olika reflexvästar men Crafts modell är den bästa jag hittat i svenska butiker.
 
Senast ändrad:
Tidigare

så var blinkande ljus på cykeln helt förbjudna i Sverige men sedan något år är snabbt blinkande ljus bakåt tillåtna.

http://www.vv.se/Trafiken/Cykla--ga/Cykeln/


Baklyktan ska visa rött ljus och tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter. Den får ha blinkande ljus om blinkfrekvensen är minst 200 blinkningar/minut.
Lyktan fram ska visa fast vitt eller gult ljus ska tydligt kunna ses på ett avstånd av 300 meter.
Godkända reflexer ska finnas fram och bak. Ibland finns en vit reflex i framlyktan. Den kan då ersätta den separata vita reflexen fram. Reflexen bak ska vara röd.


Jag tycker att blinkande ljus på cyklister är ett otyg men tyvärr är de alltså tillåtna.
Nattetid och utan andra cyklister närvarande är min irritation mindre.

Thure
 
Ture, minns jag rätt var jag som för flera år sedan tipsade forumet om regeländringen och har sedan skrivit om detta flera ggr. Men den frekvens som nu tillåts är så hög att den uppfattas som svagt pulserande och stör därför inte koncentration/mörkerseende. Att jag inte nämnde det beror på att det mig veterligen fortfarande inte finns några lampor av denna typ ute på marknaden!
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg