Nattcykling

Tror även att pannlampor är förbjudna om de uppfattas blända andra trafikanter kan vara bra att tänka på så man inte dra på sig en med för hög effekt.
 
Tror även att pannlampor är förbjudna om de uppfattas blända andra trafikanter kan vara bra att tänka på så man inte dra på sig en med för hög effekt.

Pannlampa är framför allt inte godkänt som vitt fast sken framåt då detta ska vara monterat på själva fordonet och inte föraren. Fast jag vill se den polis som faktiskt bryr sig om det faktumet. Men bländande är sällan poppis...
 

Ja just det, det hade jag glömt. Eller ja, förträngt.

Cyklade ifrån Oslo omkring 20-tiden i någon ynka plusgrad. Helt fullsmockad med reflexer och humöret på topp. Trampade på i någon timme på lite mindre vägar, upplysta och bra. Så allt funkar galant, fram till tolvslaget ungefär.

Då är jag genomblöt (ett resultat av lite fel klädval), mitt vatten i vattenflaskorna är genomfruset och jag står mitt i ingenstans. Har kört cirka 5mil och vet inte riktigt vart jag ska ta vägen.
Stannar vid en nattöppen bensinmack och dricker lite kaffe, och får nytt vatten i flaskorna och kollar temperaturen som är -8. Får rådet att stanna, ta in på ett hotell och fortsätta imorgon.
Bestämmer mig för att cykla ytterligare 3mil och kör på.

Det är kolsvart. Inte en lampa på tre mil. Och helt ärligt, hade jag inte haft pannlampan som någon rekommenderade att köpa, hade det knappt funkat. Valde att lägga cirka 800kr på det, så lampan var hyffsat bra. Så länge jag hade den, tillsammans med cykellampan, så har jag svårt att tro att man missar så många skyltar. Körde förövrigt förbi en polis som hade fartkontroll (eller ja, norsk polis) med båda lamporna tända. Dom sa ingenting.

Vägarna var otroligt dåligt skyltade just den sträckan, och nackdelen med natten var just att det inte finns någon att fråga. Mot all förmodan kommer jag fram till nästa stad.
Och just nu fryser jag så mycket att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Inga öppna bensinmacker, inga hotell, inga 7-eleven. ingenting öppet. Hittar ett värdshus och frågar vänligt om jag får gå in och värma mig. Tanten på andra sidan muttrar lite och säger att det inte är möjligt. Så jag säger något i stil med Nene, då får jag väl stå här ute och frysa ihjäl inatt då. Det är -10. varpå hon kontrar med "Ja, greit. hade!

Tack för gästvänligheten.

Vågar inte riktigt chansa att köra tre mil till nästa stad, utan jag står halvsovande ute tills den första bensinmacken öppnar. KALLT.

Sitter och tar det lugnt på bensinmacken från 06-07. Pratar med en Sten-taxi liknande figur som berättar att hans kompisar är ute på en cykelresa. http://www.uteochcyklar.se/ är deras hemsida för övrigt. Någon som kanske känner till dom?
Jag kör drygt tre mil ytterligare, och sen tar jag tåget hem efter cirka 12mil. Tanken var att testa på nattcykligen med en fullpackad hoj och det fungerade fint. Kylan däremot orkade jag inte riktigt.
Visst, det hade absolut gått att stå ut med kylan, men det fanns inte riktigt någon anledning att göra det.
Och ja, så vart den färden. En vinst. Eller kanske ett misslyckande.
Men hur som helst var det roligt och lärorikt!

Norskarna var förövrigt bra att möta i natt-trafiken. Jag tror nog att varenda en bländade av när jag mötte dom, och avständen till mig vid omkörningar var mer än tillräckligt.
 
Citat:
Ursprungligen postat av Halland
Var också nyfiken på hur det gick för fiddern.
På hans hemsida finns det lite att läsa...tydligen gick det inte så bra.
Efter att ha läst så förstår jag varför...

citat:
Kul att du hittade hemsidan. Vore roligt om du ville utveckla dina synpunkter ytterligare

Det var trevlig läsning, men jag kunde riktigt se dig frysa och tyckte synd om dig..
Jag förstår varför du tog tåget...det hade jag med gjort...
Det var inget negativt bakom mina synpunkter...mest tanken att jag hade nog gett upp långt innan dig i den kylan..

Men som du säger, det är roligt att ha testat och lärorikt....
Tycker inte du skall se det som ett misslyckande, se det som en vinst istället..:cool:
 
Gustav Cronhamn

Synas och se!

Jag använder reflexväst och reflexer på fötterna för att synas. Givetvis lyse bakåt och för lyse framåt har jag två fasta lampor. En riktad precis framför hjulet och en riktad mer allmänt som varning för bilister. Sen använder jag en pannlampa för att se mer detaljer. Den måste vara mycket stark och ska lysa upp hela vyn många meter framför dig och fördelen med en pannlampa är att den lyser upp dit du tittar, men ta inte bort framlamporna för någonstanns i sidled vill du alltid ha lyse precis framför dig.
Om pannlampan är för svag riskerar du att tappa tempo eftersom du måste sänka farten för att du måste hinna reagera på detaljer kring vägbanan.

//Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net
 
Norskarna var förövrigt bra att möta i natt-trafiken. Jag tror nog att varenda en bländade av när jag mötte dom, och avständen till mig vid omkörningar var mer än tillräckligt.

Min högst subjektiva uppfattning är att man i Norge är bättre på att respektera cyklister än i Sverige. Kanske är det så att inställningen till skidåkare smittar av sig: Ländåkare som sommartränar med rullskidor och tar upp halva vägbanan är lite som heliga kor, dom rör man inte.

För övrigt: bra jobbat! Det verkar ha varit en lärorik tur, och det är som det heter "ingen skam å snu".
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg