Nattåg Sthlm - Murjek 26-27 juli 2008 inställt

Verkar kunna lösa sig för oss

Jag sköter själv inte kontakten men det verkar kunna lösa sig för oss som reser från Sthlm ca kl 18 på lördag 26 juli. Tåget ankommer Boden 06:46 söndag 27 juli och vi har en buss att passa 11 mil bort i Murjek kl 09:30. Det bör gå.

Från vår reseledare:

- Tåget kommer gå enligt tidtabell från Stockholm till Boden.
- Från Boden till Murjek är det Buss
- Från Murjek till Gällivare är det tåg.

SJ räknar med en total försening till Gällivare på ca 2-3 timmar.

- Tåget kommer gå enligt tidtabell från Stockholm till Boden.
- Från Boden till Murjek är det Buss
- Från Murjek till Gällivare är det tåg.

SJ räknar med en total försening till Gällivare på ca 2-3 timmar.
Så bra!

Märkligt nog kan man ändå inte boka nattåg från Stockholm till tex Boden den dagen, det kommer upp ett felmeddelande som inte bara säger att banarbete planeras utan även att man ska rätta till det...

banarbete.jpg

Jag kollade just med SJ, och nattåg är inställda den 26e och 27e enligt dem, vi är ett gäng som ska upp den 29e och det skulle gå bra... Mycket märkligt bara att informationen inte kommer upp på SJs hemsida...

/Malin

Jag ska upp den 26 och har inte hört något ifrån SJ
Nu ringde jag kundtjänst och det dom har att erbjuda är pengar tillbaka eller att man blir försenad och missar anslutningsturer. Någon hjälp fick man inte, ska man ta sig i tid till Kiruna så får man fixa det själv. Återbetalning av pengar sker först när dom fått din orginalbiljett och sedan betalar tillbaka och detta hinner ju knappast ske innan helgen.

Nä jag blir riktigt trött på SJ
Dom har inte kontaktat mig, och jag åker på Lördag. Ringa på Fredageftermiddag och säga att du inte kommer fram i tid............. nja jag kanske behöver mer tid på att fixa något annat.

Och få till svar att dom skiter i anslutningar, dom har bara skylldighet att se till så att man kommer fram till Kiruna, och om det är 2 timmar eller 2 dagar är inte deras problem.

Det är så här som SJ lockar nya kunder, genom att JAG som kund får lösa deras problem och se till så att jag kommer fram i tid.

Lysande.......... och det som är så himla tråkigt är att dom kommer att vara kvar imorgon med, dom är så stora och statliga så dom kan rycka på axlarna och skita i kunderna, dom har ju jobbet kvar ivarje fall.

Nä det kommer ta tid innan jag åker eller föreslår tåg.

Har du bokat RESPLUS-biljett ska dom iaf se till att du kommer till slutdestination.

Ja, detta är mycket märkligt och att information gått ut så pass sent är anmärkningsvärt. De har känt till detta arbete i månader troligen.

// Jocke

Jag kan inte se att det är någon resplus-biljett, hur man nu ser det . Om det inte står på biljetten så är det väl ingen sådan?
När jag har kollat runt så har jag en kompis som åker upp på Fredag och han bokade för ca 3 veckor sedan och då sa dom till honom att det inte gick att åka den 26.
Så visst har dom haft tid på sig, men som jag skrev innan........Dom behöver inte bry sig tyvärr.

Nu verkar det som jag är tvungen att ta tåget den 26 och byta till buss och tåg igen.
Jag blir försenad och får lägga om planerna, det ska bli intressant att se vad SJ anser att jag ska betala för denna resa. Jag skulle inte bli chockad ifall jag inte får någon ersättning alls.

Lite OT, men det kanske finns en moral.

2006 skulle jag till Myrdal i Norge, med nattåg.
Min förbindelse till Oslo var krånglig, via Öxnered, och ett par byten innan, Skövde och Herrljunga kan det ha varit.

Här var ett långväga mjölktåg (dest. Göteborg) inblandat och i Skövde trumpetades den ständigt ökande förseningen ut, vilket är sadistiskt.

Allt som kunde skita sig, hade gjort det, visade det sig senare.

När tåget äntligen kom hoppade jag - efter viss tvekan -
på och efter ett bra tag meddelades att de som hoppats åka till Oslo skulle följa med hela vägen till Göteborg och sen ta buss därifrån. Jag uppsökte konduktören och undrade när den bussen skulle anlända. Han sa ett klockslag och det var ju bara några timmars försening. Det är det inte, svarade jag, ty då missar jag nattåget mot Bergen och då är resan förstörd; kan du säga hur jag snabbast reser hem igen?

Då slog konduktören mig med häpnad, Han sa: vi rullar just nu in i Falköping. Gå av här. Alla som ska till Oslo går av här, jag ropar ut det i högtalaren. Jag ringer nu och beställer taxi i Falköping,
med den bör ni hinna till Öxnered i tid. Imponerande sinnesnärvaro, må jag säga, och vi var väl i Öxnered med fem minuter tillgodo (nervöst var det dock, speciellt på alla de sträckor där
husvagnarna inte gick att köra om).

Men det krävdes ju också att en orolig passagerare gnällde.

Jag har nu pratat med kundtjänst för 511:fte gången och dom kan inte hjälpa till på något sätt.
Jag kommer ju fram i rimlig tid säger dom. Att det sedan är efter att min buss gått spelar ingen roll.
Ersättningen är inte kontanter utan .................avdrag på nästa biljett :)
Hahahaha.........vem f-n vill åka tåg efter att ha fått denna hjälp när det blir problem.....tillåt mig le :)

Hur fort går man i normal takt ifrån Nikka till båten?

Jag har nu pratat med kundtjänst för 511:fte gången och dom kan inte hjälpa till på något sätt.
Jag kommer ju fram i rimlig tid säger dom. Att det sedan är efter att min buss gått spelar ingen roll.
Ersättningen är inte kontanter utan .................avdrag på nästa biljett :)
Hahahaha.........vem f-n vill åka tåg efter att ha fått denna hjälp när det blir problem.....tillåt mig le :)

Hur fort går man i normal takt ifrån Nikka till båten?

Så fort man behöver.. ;) Normal takt ca 1 h. Jag har sprungit med packning på dryga 21 minuter med lite brådis.

// Jocke

Jag reser först på Söndagskvällen 27/7 (tåg 98 med ankomsttid 11.10 till Boden och vidare från Boden till Kiruna (tåg 96, 11.35-15.32). Jag pratade med SJ för ett litet tag sedan och vid det laget skall banarbetena vara klara och tågen gå som normalt.

Mvh
Peter P.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kffp Biljetter för nattåg till/från Norrland 2022 Fjällvandring 103
Celeste_26 Nattåg Vy sommaren 2022 - biljetter släppta Fjällvandring 5
Celeste_26 Biljetter till nattåg släppta Fjällvandring 1
nicko_ SJ nattåg till övre Norrbotten sommaren 2019 Fjällvandring 3
FrankR Nattåg från Stockholm till Narvik sommaren 2019 ? Fjällvandring 3
LRC SJ slutar köra nattåg till Storlien Fjällvandring 16
Keras2006 Mat på Nattåg till Östersund med SJ? Fjällvandring 3
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Christoffer_123 Sthlm - Rapadalen t/r 5 dagar Fjällvandring 6
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
aksello samåkning till abisko från Umeå på fredag 14 / 6 (eventuellt hela vägen från Sthlm) Fjällvandring 0
j_felix Slutar Norwegian med Sthlm-Kiruna? Fjällvandring 9
Nils Petter Till Jotunheimen från Sundsvall/Sthlm Fjällvandring 4
emmi Flygbiljett till salu! Sthlm- Kiruna ToR Fjällvandring 0
Napoleon Bra affär i STHLM för strumpor, sulor Fjällvandring 1
GustavOh Kiosken i Murjek, öppettider? Fjällvandring 3
mkruse Murjek - Kvikkjokk i helgen Fjällvandring 1
eyck Attans! Hur ta sig från Murjek till Kvikkjokk en lördag? Fjällvandring 10
Slan Kvikkjokk-murjek i september Fjällvandring 4
Joakim Ambrosson Kvikkjokk + Murjek + butik? Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg