Nån som...

tjonsson; sa:
Förvisso, men det förutsätter att björnen helt förlorat sin respekt för människan eftersom bredvid de väldoftande jordnötterna ligger en inte lika väldoftande vandrare och skakar tänder av rädsla.
Hade björnen helt förlorat sin respekt för människan så hade den inte försvunnit därifrån. Den dagen kommer den också...

Mepps1; sa:
Betänk samma björntäthet fast med mindre mat, klart som sjuttsingen nyfikna björnar försöker hitta alternativ om de är hungriga.. tex väldoftande jordnötter i ett tält. :)
Det är bara i disneys tecknade filmer som björnar gillar jordnötter därför att jordnöts-brands köpt produktplacering. Kanske bilbjörnar i USA åxå gillar det?

Rungá; sa:
Det är bara i disneys tecknade filmer som björnar gillar jordnötter därför att jordnöts-brands köpt produktplacering. Kanske bilbjörnar i USA åxå gillar det?
Därför började de med att salta jordnötterna, så att alla björnar skulle gilla dem.. inte bara disney-björnarna. :)

Jag drog mig till minnes när jag tältade i Njoatsosvágge 1990 på väg till Kvikkjokk så blev jag väckt av att renar stampade och frustade runt mitt tält. Jag hörde hur de sparkade i marken. De kom så nära att de sparkade på linorna och var hur nära tältet som helst. Jag tänkte att snart river dom tältet så jag gick ut och drev iväg hela flocken.
Då såg jag att dom grävt små gropar i marken, troligvis sökte de efter svamp eller annat smakskens. Dom struntade fullständig i tältet och var ovilliga att ge sig iväg så det måste ha varit något rengodis.
Om man ligger i mörker och funderar på om det är en björn eller ren så är det en ren om det 'knäpper' när den går. Alla renar ha knäppade klövar. Björnramar knäpper inte.

Rungá; sa:
Om man ligger i mörker och funderar på om det är en björn eller ren så är det en ren om det 'knäpper' när den går. Alla renar ha knäppade klövar. Björnramar knäpper inte.

Insiktsfullt. Se bara till att inte förväxla renhjorden med en biljardpublik.

[Ändrat av tjonsson 2005-09-18 kl 14:35]

Men var försiktig så ni inte blir lurade bara!
Några av de äldsta/största och mest erfarna björnarna går ofta runt tältet, drar i linorna och härmar renarnas knäpp-ljud genom att försiktigt slå tassarna mot varandra. :)

tjonsson; sa:
Rungá; sa:
Insiktsfullt. Se bara till att inte förväxla renhjorden med en biljardpublik.
[Ändrat av tjonsson 2005-09-18 kl 14:35]
Jag har aldrig vaknat på ett grönt bildjardbord, ej heller lyssnat till biljardpublik så jag vet inte varför de knäpper med klövarna.

Mepps1; sa:
Men var försiktig så ni inte blir lurade bara!
Några av de äldsta/största och mest erfarna björnarna går ofta runt tältet, drar i linorna och härmar renarnas knäpp-ljud genom att försiktigt slå tassarna mot varandra. :)
Då kanske det låter som när biljarbollarn knäpper mot varandra (hört ljudet på TV) Det blir konstigare och konstigare. Renklövar, biljardbollar, salta-jonrdnötsbjörnar ....*hmmm*...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg