Nån som...

Hahaha, undra hur många som blir extra rädd björn efter den där artikeln på aftonbladet.. :)

"en hungrig björn på jakt efter mat".. lol. och det är ju "bart the bear" på bilden, en 750kg grizzly.. nåt helt annat blir det ju med de svenska teddy-bears som brukar vara på max 150kg. Nog för att det finns minst en riktig bamse som luffsar där också, men den är ju ändå mindre än halva vikten av vad bart the bear vägde.

Men trots att de svenska är relativt små så tror jag det är bara en kort tidsfråga innan det blir mer dramatiska möten mellan tältare vs björn. Det är ju helt sjukt mycket björn överallt, jaja, förutom stockholm etc då. :)

MAJJEN; sa:
På vår första gemensamma fjällvandring - Helag 1976 - väckte min hustru mig mitt i natten eftersom hon var helt säker på att vi hade en björn strax utanför tältet. Det visade sig vara två renar som grymtade ganska björnlikt ;)

HåkanF

Min erfarenhet är att renar låter som grisar.
men jag har aldrig hört en bjrön, förstås.

marmotta; sa:
MAJJEN; sa:
På vår första gemensamma fjällvandring - Helag 1976 - väckte min hustru mig mitt i natten eftersom hon var helt säker på att vi hade en björn strax utanför tältet. Det visade sig vara två renar som grymtade ganska björnlikt ;)

HåkanF

Min erfarenhet är att renar låter som grisar.
men jag har aldrig hört en bjrön, förstås.

Då är vi på samma nivå: Min erfarenhet av grisar är begränsad, men man har väl fantasi... ;)

HåkanF

galna älgar o andra kryp

rpkade ut för ngt!... när vi vandrade i sthlmstrakten!.. bräkade som saatan.. vet inte var det va då vi bräkade t baks o den fick spel o sprang iväg!

Jag betraktar alla sådana där historier som hjärnspöken och upphetsade överdrifter. En stressad människa i en ovan och okänd miljö kan skapa nästan vad som helst i sitt sinne endast med hjälp av lite vind i en tältduk.

Mitt stående argument då det gäller björnars påstådda aggressivitet och respektlöshet mot människor är Edwin Nilsson, Sarek-parkvakten, som mötte 50 björnar under sin livstid; vissa på mindre än 15 meters håll i vidjesnår. Inte en enda av dem gjorde något annat än sprang iväg så fort den känt människodoft. Och inte en enda berättelse som björnar som försökte komma åt maten inne i tältet kunde han heller berätta. Betänk då att han vistades hela sitt liv i ett område vars björntäthet motsvarar den som nu är allmän i västra Norrland.

tjonsson; sa:
Betänk då att han vistades hela sitt liv i ett område vars björntäthet motsvarar den som nu är allmän i västra Norrland.
Betänk samma björntäthet fast med mindre mat, klart som sjuttsingen nyfikna björnar försöker hitta alternativ om de är hungriga.. tex väldoftande jordnötter i ett tält. :)

Mepps1; sa:
Betänk samma björntäthet fast med mindre mat, klart som sjuttsingen nyfikna björnar försöker hitta alternativ om de är hungriga.. tex väldoftande jordnötter i ett tält. :)

Förvisso, men det förutsätter att björnen helt förlorat sin respekt för människan eftersom bredvid de väldoftande jordnötterna ligger en inte lika väldoftande vandrare och skakar tänder av rädsla.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg