Nån som...

... vet mer om detta?

Stockholm (TT)

Två svenska ungdomar söks av den norska polisen i gränstrakterna i höjd med Grövelsjön i norra Dalarna, rapporterar Sveriges Radio Dalarna.

Pappan till en av dem fick på tisdagskvällen ett sms om att de haft en björn utanför sitt tält i en timme. När inget sedan hördes från dem blev polisen orolig.

Enligt norska NRK är också personal från Norges civilförsvar på väg för att delta i sökandet.

hei.
leste om det i:www.vg.no (er som expressen/aftonbladet i sverige)
der stod det ikke så mye mer enn det som stod i inlegget her på utsidan.

robert

Eftersom björnen är hälgångare så lämnar den mycket sällan spår (förutom avföring). I de fall man sett björn i Småland (både nu i sommar och när Granfjällsbjörnen var aktuell) så har inte sett spår efter björnen.

Hår?

Beror ju lite på om det fanns spårsnö eller sand/mjuk frilagd jord på platsen. Men det kan ju finnas andra spår är fotavtryck. Älg eller andra djur skulle kunna vara tänkbart.

Thure

KLAGER; sa:
Jag tycker att det låter som om de blev lite mörkrädda bara! Dessutom blåste det ju endel.
Om ett djur river upp tältet och fnyser utanför så tvivlar jag på att de enbart var mörkrädda.. :)

Men det kan ju ha varit en förbannad älg också (eller ekorre)..
[Ändrat av Mepps1 2005-09-14 kl 15:43]

På vår första gemensamma fjällvandring - Helag 1976 - väckte min hustru mig mitt i natten eftersom hon var helt säker på att vi hade en björn strax utanför tältet. Det visade sig vara två renar som grymtade ganska björnlikt ;)

HåkanF

Mepps1; sa:
Men vilka kycklingar som inte vågade gå ut ur tältet och undersöka vilket djur det var!! ehe.. :)
Ja det är lätt att sitta här och säga. Svårare att krypa ut i mörkret när man är där, oavsett om det var en björn, ren eller älg. Mer om det från NRK Skrekknatt i bjørneland där det står "Et stort dyr rev opp teltduken, og ungdommene fryktet de skulle dø" och "Politiet lette i dag tidlig etter spor av dyret, men det var umulig å finne i den myke lyngen teltet var satt opp i, men politiet forteller at de setter lit til kjæresteparets forklaring." Vad ny myke lynge betyder.
Jag satt en höskväll utanför tältet och kokade kaffe på en trangia då jag hörde ett frustnade och stampande som kom närmare och närmare. Det fanns som ingenstans att ta vägen, pulsen var uppe i tusen och jag lyfte på kaffepannan och trangians flamma lyste upp, de tre springande sarvarna svängde av. Men rädd var jag. Inte ens retjurar är att leka med om de är på det humöret.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg