Nån som sitter på små bitar knivstål

Jag köpte biltemas flytande epoxy till båtar och tyg med lite struktur. Sen blötte jag ner bitar av tyger i epoxyn och la ner dom i en form som påminner om u balk lite huller om buller. Jag gjorde bitarna ganska tjocka så jag lätt kunde slipa ner det om det blev ojämt. Sen pressade jag med en träplanka som passade ner i "u balken" jag hade gjort allt vad jag orkade med tvingar. Jag har provat biltemas polyester också men jag hörde någonstans att epoxy är bättre. En fördel är om man täcker formen och/eller plankorna med plastfolie för annars har man ett problem att få bort biten man pressade
OK, intressant. En form av canvas-micarta då :).

Tack för infon! Hur fort stelnade det? Hur mycket luktade det?

~Paul~

OK, intressant. En form av canvas-micarta då :).

Tack för infon! Hur fort stelnade det? Hur mycket luktade det?

~Paul~

jag kommer inte ihåg exakt men ganska fort. har för mig att man har 20 min på sig innan det börjar härda vid ca 20 grader c och det gick att plocka ur formen på nån timme bara.

Polyester luktar väldigt mycket men epoxyn var inte så hemsk. Öppet fönster och andningsmask för färg å sånt använde jag

jag kommer inte ihåg exakt men ganska fort. har för mig att man har 20 min på sig innan det börjar härda vid ca 20 grader c och det gick att plocka ur formen på nån timme bara.

Polyester luktar väldigt mycket men epoxyn var inte så hemsk. Öppet fönster och andningsmask för färg å sånt använde jag
OK, det låter bra. Du dränkte således varje tyglapp och placerade den över tyglappen under? På det viset byggde du upp hela stapeln?

Hur såg själva formen ut? Jag har sett sådana där i silicon som går att gjuta til nästan vilka former som helst. Så det blir först att gjuta formen och sedan micartan :).

~Paul~

OK, det låter bra. Du dränkte således varje tyglapp och placerade den över tyglappen under? På det viset byggde du upp hela stapeln?

Hur såg själva formen ut? Jag har sett sådana där i silicon som går att gjuta til nästan vilka former som helst. Så det blir först att gjuta formen och sedan micartan :).

~Paul~

ja precis. fast jag tog några stycken samtidigt och blötte upp. En del lade jag raka ock platta å en det vred ( skruvade ) jag på för att få lite slumpmönster.

Nä så avancerad form gjorde jag inte. (Kolla på länken.) http://212.18.11.102/images/non_lang/product_large/den/pb_u-Schale_large.jpg

Med en sån form var det enkelt att lägga tyget som man vill och det glider inte ut på sidorna. Sen finga man börja såga och slipa för att få till formen.

ja precis. fast jag tog några stycken samtidigt och blötte upp. En del lade jag raka ock platta å en det vred ( skruvade ) jag på för att få lite slumpmönster.

Nä så avancerad form gjorde jag inte. (Kolla på länken.) http://212.18.11.102/images/non_lang/product_large/den/pb_u-Schale_large.jpg

Med en sån form var det enkelt att lägga tyget som man vill och det glider inte ut på sidorna. Sen finga man börja såga och slipa för att få till formen.
Förstår. Mycket intressant. Hur fick du till det tvåfärgade mönstret? Färgade du en del av epoxyn svart och den andra hälften grön? Vilken färg körde du i så fall på?

~Paul~

Förstår. Mycket intressant. Hur fick du till det tvåfärgade mönstret? Färgade du en del av epoxyn svart och den andra hälften grön? Vilken färg körde du i så fall på?

~Paul~

jag körde svart och en väldigt ljus grön av ett ganska grovtrådigt tyg.
Färgade bitar mörknar ordentligt. Det blir som att man skulle ha doppat dom i vatten fast när när plasten har torkat så är det fortfarande den färgen. Sen när man grovslipar så ser man den ljusa färgen men det blir mörkare igen när du polerar. det var en lite rörig förklaring =)

Färgade bitar mörknar ordentligt. Det blir som att man skulle ha doppat dom i vatten fast när när plasten har torkat så är det fortfarande den färgen. Sen när man grovslipar så ser man den ljusa färgen men det blir mörkare igen när du polerar. det var en lite rörig förklaring =)
OK, så du körde inte någon färg i själva epoxyn (t ex pulver), utan färgen kom fram tack vare tygets färg. Det vill säga, de enda färgerna du använde var de som fanns naturligt i själva tyget?

~Paul~

PS Tack för att du tar dig tid att svara men det här är ett ämne som jag är svag i ;).

OK, så du körde inte någon färg i själva epoxyn (t ex pulver), utan färgen kom fram tack vare tygets färg. Det vill säga, de enda färgerna du använde var de som fanns naturligt i själva tyget?

~Paul~

PS Tack för att du tar dig tid att svara men det här är ett ämne som jag är svag i ;).

Nä precis du kan välja vilket tyg som helst i valfri färg. Däremot så skulle jag gissa om man nån gång skulle prova göra G10 med glasfiberväv så lär man behöva färgpigment.

Det är lungt med frågor :)

Jag gillar att pröva olika saker så jag experimenterar ganska ofta

Nä precis du kan välja vilket tyg som helst i valfri färg. Däremot så skulle jag gissa om man nån gång skulle prova göra G10 med glasfiberväv så lär man behöva färgpigment.

Det är lungt med frågor :)

Jag gillar att pröva olika saker så jag experimenterar ganska ofta
Tack igen!! Man kan aldrig bli fullärd.

Vad anser du om kolfiberväv?

~Paul~

Körde du svart och grönt om vartannat? Vad för sort?

Hur blir ytan efter slipning, helt slät eller "lätt fransig"?

Hittade en länk btw: http://www.britishblades.com/forums...cture-intensive)&highlight=Home Grown Micarta

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kimkim Nån som hyrt ut friluftsprylar? Utrustning allmänt 1
Simiir Trail Toes salva, nån liknande produkt? Utrustning allmänt 0
Smogz Norra Ljung friluftsbyxor, nån som testat Utrustning allmänt 17
Moga nån som har provat Russell Moccasins? Utrustning allmänt 1
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
Ringh Eurohike Nån som vet nåt om det Utrustning allmänt 3
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
FruNalleman Nån som vandrar i handgjorda skor? Utrustning allmänt 23
FruNalleman Nån som testat Halulite Minimalist? Utrustning allmänt 0
Smogz Powerpot nån som testat? Utrustning allmänt 57
niklas33 Msr reactor, nån som vet nåt om Co2 Utrustning allmänt 2
Aleks_T Syr en quilt, nån som har ett gammalt tält, alt ripstop att skänka? Utrustning allmänt 8
Joakim Ågren Nån här med erfarenhet av Icebug Rapid BUGrip skor? Utrustning allmänt 7
Kiawana Nån som testat elmo suv-Cam? Utrustning allmänt 1
emrask GPS-skalet 5140 - nån som hört nåt? Utrustning allmänt 1
cancerman har nån tipps om knivblad Utrustning allmänt 11
seved1 Här sitter man o snorar Utrustning allmänt 17
tiddelipom Locket till vattensäcken sitter fast!!!! Utrustning allmänt 9
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg