Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mejlade han nu . Jo jag tror det; det känns så osäkert med stålsorter när man inte har egen erfarenhet eller väldigt begränsad på egenslipning och stålsorter. Det känns som att alla säger olika bud vilket som passar
Mejlade han nu . Jo jag tror det; det känns så osäkert med stålsorter när man inte har egen erfarenhet eller väldigt begränsad på egenslipning och stålsorter. Det känns som att alla säger olika bud vilket som passar
Jag har inte fått svar om hur det blir med 12c27 biten jag tänkte köpa så jag vet inte nu hur det blir. Däremot ser jag att det finns O1 och A2 stål att köpa på nätet. Hur är dom stålen. O1 har jag i nått mindre blad men hur är det i dom större. Jag är expert på att ställa massa konstiga frågor =)
(alla är bra på nått sägs det ju =) )
De är mycket lika ur kemisk sammansättning. Skillnaden ligger i värmebehandlingen och då framför allt anlöpningen. Vilket som ger bäst resultat tvistar de lärde. Personligen anser jag att A2 är lite bättre.
De är mycket lika ur kemisk sammansättning. Skillnaden ligger i värmebehandlingen och då framför allt anlöpningen. Vilket som ger bäst resultat tvistar de lärde. Personligen anser jag att A2 är lite bättre.
Det blev O1 tillslut, A2 fanns bara i väldigt tjocka bitar. Jag har slipat lite i 12c27 tidigare å jag säger bara jösses vad mycket mjukare O1 var att slipa. det blev hyfsat lik ritningen.
Ser bra ut. Inte så konstigt att O1 är lättare att slipa jämfört med 12C27. Man slipper ju kromkarbiderna. Du skulle testa Crucible CPM MPL-1 vid 65 HRC. Snacka om att förbruka band .
Också Crucible CPM 15V är tämligen extremt, liksom vårt Uddeholm Vanadis 10.
Så här ser MPL-1 ur kemisk sammansättning räknad på matrisens viktprocent på järnbas.
Som bekant så är vanadinkarbider avsevärt hårdare än kromkarbider i de vanligaste rostfria ståltyperna. Visserligen är inte allt vanadin bundet av kolet. En del finns fritt i matrisen utan att bidra till slitstyrkan i det färdiga stålet. Men ändå!!