Nu är jag inte särskilt insatt i jakt, men jag kan tycka att det inte är helt orimligt att lokalbefolkning kan ha vissa förmåner. Så sker på många ställen när det gäller sportfiske. Boende i Ammarnäs får t ex under söndagar fiska fritt på dyra sträckor som Sjöforsen (som annars kostar 500kr/dygn); de som bor i Alta får delta i utlottning till de mest attraktiva sträckorna i älven etc.
För attraktiva sportfiskevatten så fyller det en funktion i att öka acceptansen för sportfisket och minska friktion mellan lokalboenden och turister som annars kan uppstå om lokalbefolkning så att säga utestängs från sina egna vatten av ekonomiska skäl för det är annars inte många som har råd att betala 30-40000 kr/dygn som det kan kosta i Altaelva.
Olika regler för lokalbefolkning och turister förekommer ju även inom t ex skidturismen. I Åre så kan kommuninnevånare lösa ett kommunkort för 2950 kr istf 3950 kr som är ordinarie pris för ett årskort i Åre.
Så även om jag inte är insatt i jaktfrågan så är alltså själva principen inte ovanligt förekommande och att börja dra paralleller till rasism och sånt är inte bara fånigt, det är ett hån mot de som verkligen drabbas av sådan diskriminering.
Lite är det fråga om tillgång och efterfrågan och att balansera en "fri marknad".
Att rika turister skall tränga undan lokalbefolkningens hävdvunna rätt kan vara dåligt. Bra fiske är det stor efterfrågan på och jag kan sympatisera med gynnandet av lokalbefolkningen i de fall du tar upp ovan David.
Men jag förstår fortfarande inte vad som är problemet med situationen angående ripjakten i fjällen för närvarande.
Thure