Namn på öar och sjöar i FriPro med transparant karta

Re: Type=0x1100 ...

Jag är inte alls särskilt kunnig i Mapedit, men i manualen ser jag två sätt att få sökbara points, även av Type=0x2800. Som jag fattar är [POI] en sammanslagning av vad som förut hette [RGN10] och [RGN20]. På sidan 10 finns ett statement (?) för Headern i betalversionerna POIIndex=Y, som sägs innebära att alla POI blir "indexerade" och sökbara. Och de som har gratisversionen verkar kunna i varje POI-statement (på raden efter Type=) sätta in City=Y eller City=1 med samma resultat. Det blir många ändringar, men det går ju nästan automatiskt. Vågar någon av huvudaktörerna försöka med ett par öar medan publicum sitter med stora ögon på parkett?

Måste flytt till publiken

Den tekniska nivån har nu passerat min kunskapsgräns inom detta område, så jag får tyvärr åtminstone tills vidare flytta mig till publiken.

Per

Re: Re: Type=0x1100 ...

Memme; sa:
...POIIndex=Y, som sägs innebära att alla POI blir "indexerade" och sökbara.

At de blir indexert, er godt mulig.
Om de blir søkbare beror også på firmware'en i gps'en.
Min 60cs ser ingen grunn til å presentere 0x2800 som søkbar. Kanskje andre modeller gjør det?

Sveinung

Jag pillade lite på filerna till gamla Fri och tröttnade fort på det omständiga jobbet.
Så nu ser jag med förtjusning fram mot färdigredigerade filer till salu.
Om man har en orginalkarta med licenser så borde det väl vara OK att köpa någons redigerade filer och använda?
Götaland någon? Utan allt kludd och trams?

"Om man har en orginalkarta med licenser så borde det väl vara OK att köpa någons redigerade filer och använda?
Götaland någon? Utan allt kludd och trams?"

Du menar att någon skulle sälja material för vilket andra har copyright? Och du skulle köpa redigerade låsta filer? Hoppas ingen kommer på den mycket dåliga idén att sälja sådana.

Gamla friluftskartans filer är inte låsta sedan de installerats på dator. Fripros är det ända fram till GPSen.

Vad är kluddet och tramset??

När det är klart att lägga upp de programvarufiler som behövs för redigering på ftp-server kan du redigera de de filer du valt ut med 20 minuters arbetsinsats. Allt material är fritt tillgängligt.

De transparanta filerna med ö- och sjönamn kan också laddas ned fritt. Ftp servers är klart om några dagar.

[Ändrat av jonasolof 2006-04-06 kl 23:26]

Jag tror du missförstod mig lite.
Med kludd o trams menade jag all onödig text och liknande.
Och jag menade inte att bryta upphovsrätten.
Min tanke var just att istället för att jag pillar med filerna (vilket jag inte kan eller har tid att lära mig)sâ köper man nâgons redigerade filer o stoppar in i min registrerade och fullt betalda karta.
Jag har inte följt trâdarna sâ noga sâ dina hänvisningar till ftp är nâgot jag har missat.

Mängden av inlägg om FriPro, inte minst från min sida, skymmer det förhållandet att redigeringen av img-filer med ett batchprogram som modifymaps egentligen är enkel att göra. Det är probleminventeringen och analysen av lämpliga lösningar som är komplex och leder till mängden av information, framför allt när man som jag tragglar sig fram från en låg initial kunskapsnivå.

Ur rättighetssynpunkt befinner man sig uppenbart på ett sluttande plan. Att åtgärda sådana brister som gör ett program svåranvänt (som t ex att byggnader inte syns i franska topokartor) är ett förfarande som jag är beredd att försöka försvara i den mån redigeringen sker för eget bruk. Men jag skulle inte be juridisk expertis i immaterialrätt försöka försvara att någon säljer omarbetat upphovsrättsskyddat matieral. Säljaren kan inte kontrollera huruvida mottagaren har licensrättigheter. Det finns dessutom andra problem här som jag inte tänker gå in på. Någon lösning av det slag som här brukar signaleras med ett infantilt cyniskt "hehe" tänker jag inte bjuda på.

I FriPro finns det dessutom så många brister (av mestadels ganska låg dignitet) att det är svårt att definiera en edition som skulle passa alla. I den konfigurationsfil som följer med map modify kan varje användare lätt välja vad han/hon vill åtgärda, t ex ta bort labels som HUS eller ändra färg på öppen mark. För övrigt för dessutom omkompilering av filerna med sig problem i sig som gör att man i visa fall förmodligen hellre avstår omarbetning (t ex att autorutt i franska kartor förloras). Det är därför jag på sistone fått så stort intresse för hur man med transparanta kartor kan lösa en del problem.
[Ändrat av jonasolof 2006-04-07 kl 09:57]

Re: Sökbara?

Store; sa:
Blir öarna sökbara i GPS?
Blir öarna sökbara i Mapsource?

Jag kommer att lägga upp både sjö och öfilen på FTP-server i såväl textformat (mp) som kartformat (img)(se ovan). I textformatet kan man söka med FIND i Notepad och hittar då namnet och koordinaterna.

När den transparanta kartan laddats ned i GPSmottagaren kan man inte söka på namn i den.
Men däremot kan man söka alldelels utmärkt i FriPro. I fallet iQue går man via Que Find och kan söka på land features för öar och water features för sjöar och fjärdar. Hittade t.ex. Blykobb som är en pytteliten kobbe långt ut i skärgården.

Syftet med den transparanta kartan är ju att leta namn i kartan visuellt och inte genom sökning. För att undvika grötigheten vid inzoomning kan jag välja att göra om alla namnpunkter till highway exits vilka bara blir punkter på iQueskärmen. Exits är en särskild grupp i kategorin punkter under inställningar jämte Points of interest och geografiska punkter. I och med det kan jag styra hur exits ska presenteras. För övrigt visas inte highway exits i topokartor så det finns inget som konkurrerar. Jag nu ta bort eller förminska all annan karttext och låta ö/sjö-namnen framträda kraftigt.

Här är FriPro med ölistan bortvald i GPSen:

isles0004-vi.gif

Här är ölistan aktiveraad i Prefs>detailed maps. Namnen med små bokstäver kommer från ölistan:

isles0008-vi.gif

Utzoomat kan det bli för mycket av det goda:

isles0000-vi.gif

Den amerikanska militärens ölista är inte konsekvent när det gäller små kobbar och skär, urvalet blir lite hipp som happ som här från Nassa:

isles0011-vi.gif

Vitsen är att zoomar jag in på en lite större ö (ett par hundr meter så framträder blott ett enda ord och det är öns namn. Inget mer problem med labels, sankmark, skog osv. Inte heller kommer övriga platsnamn med som bara anger delar av ön som Norrviken, bynamn mm.

Zoomar jag ut till gulblå nivå (detaljkartans nivå 2) med prefs ställd på minsta möjliga detaljer så kan jag gå långt in och ändå ha gulblå kartan. Där stör inte annan kartinformation visningen av namnen som fallet kan bli då terrängkartan visas:

islesB-vi.gif

[Ändrat av jonasolof 2006-04-07 kl 17:01]

Fortsättning

On Ölistan: Det vore nog bäst om man kunde lägga in större öars namn även i skikt 2 som tänkt tidigare. Då kan de framträda även i kraftigt utzoomat läge. Enklast görs detta genom att man duplicerar namnet i textformatsfilen och lägger in Data2 som bestämning över i vilket skikt filen ska visas.

Samma gäller sjölistan (som jag ännu inte kunnat göra till kartfil pga ett fel i mp filen).

Det visar sig att man kan ladda in åtmindstone två transparanta kartfiler ovanpå varandra. Istället för den änu ofärdiga sjölistan tog jag en höjdkurvekarta från GPSMaps.de och lade in den jämte fripro och ölistan via IMG2GPS. De transparanta kartorna kan visas var för sig eller tillsammans. (Även grundkartan kan stängas av).

Detta innebär även att man kan aktivera ölistan och sjölistan separat vilket kan vara behändigt.

När det gäller fjälltrakterna öppnar det också möjligheter. Man kan ha ett särskilt skikt med höjdkurvor (plus utsatta namn på toppar) och sedan en karta för skoterleder med raststugor (och kanske en till för sjönamn). I och med detta kan i princip all text i själva Fripro stängas av vilket leder till en ren kartbild. Då slipper man också redigera kartan. Fritt fram för funderingar och önskemål.

Kommentar: Det vore knappast tänkbart för kartproducenten att använda koden för motorvägsutfart för att sätta ut namn på sjöar och öar även om det faktum att "exits" utgör en separat styrbar kategori av punkter gör den lämplig för ändamålet när det gäller den svenska topokartan (dito för den norska och finska). Det är ett bra exempel på hur användargjorda adhoclösningar kan komplettera den kommersiella produkten.

I framtiden kommer nog skikten i vektorkartor att kunna styras lättare av användaren. Det vore bra med användargjorda shortcuts i GPSmenyerna så som finns i mobiltelefoner. (För iQue finns ett program Fastfinger som låter en hoppa mellan menyer på användarbestämt vis bara genom att peta på upp till tolv rutor på skärmen. Rutor kan leda till undermenyer).

jonasolof; sa:
... sjölistan (som jag ännu inte kunnat göra till kartfil pga ett fel i mp filen).

Øk høyeste level til bitlevel 16.

Og med det samme jeg er innpå..
Kartene er søkbare dersom POI-typen, og cgpsmapper versjonen er den riktige.

Sveinung

Jag kopierade över en del av headern från isles.mp till lake.mp men det fungerade inte:

[IMG ID]
ID=12345679
Name=Lakes
Elevation=M
Preprocess=N
CodePage=1252
LblCoding=9
TreSize=3000
TreMargin=0.00000
RgnLimit=500
Transparent=Y
DrawPriority=10
POIIndex=Y
Copyright=None what so ever.
Levels=2
Level0=23
Level1=16
Zoom0=0
Zoom1=1
[END-IM

Det vore väldigt bra med en Data2 nivå också. Den bör gärna medge zoomning längre ut än de namn som ligger i Data0.

Så här ser Rich's transparanta karta ut som vi använde för att lägga in namn i Data2 (men det är bättre att använda din kartfil som täcker hela Sverige):

[IMG ID]
ID=05000002
Name=MapNames2
Elevation=M
Preprocess=F
CodePage=1252
LblCoding=9
TreSize=5000
TreMargin=0.00000
RgnLimit=1024
Transparent=Y
POIIndex=Y
Levels=5
Level0=23
Level1=21
Level2=19
Level3=17
Level4=15
Zoom0=0
Zoom1=1
Zoom2=2
Zoom3=3
Zoom4=4
[END-IMG ID]

Jag tänker inte göra namnpunkterna till sökbara POI/points för det fyller inget angeläget behov. Däremot ska jag göra dem till exits 0x2000 för att få en separat kategori som kan aktiveras/desaktiveras i map setup.

228 skridskosjöar och fjärdar

228 skridskosjöar och fjärdar
Jag har gjort en waypointfil till Garmin GPSer med 228 skridskosjöar och fjärdar i Mälardalen med omgivningar (Västmanland, Södermanland, Uppland, Dalarna) som jag har i lite olika filformat som Kartex 5, OziExplorer waypoint file, Garmin database 2, så om någon vill göra om den till en fil i .mp (Polish format) format (POI) som man sedan kan klistra i och kompilera i Friluftskartan Pro går det bra att skriva ett personligt mail till mig.
Som ”motprestation” vill jag ha en .mp fil tillbaka

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonasolof Svårt se namn på öar i FriPro Navigering 15
Clashas Namn på leder? Navigering 3
Store GPS i lagens namn [Värdelöst vetande, del 3] Navigering 13
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 26
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
Blyfot Spara ström på Garmin Oregon 650t? Navigering 5
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
vm368879 Garmin BaseCamp - kass på sjön! Navigering 9
sofus81 Hur radera waypints på garmin gps? Navigering 12
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Morannon Söker tips på GPS - Nordkalotten Navigering 2
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29
tango Nytt på handleden.. Navigering 2
Ahlstedt GPS tracker på Grönland Navigering 4
jämthund Ändra typfil på Garmin Prime [Astro 220] Navigering 3
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
chrsan hur ser man karta på sd kort i Basecamp? Navigering 3
frarol Garmin 60CSx och friluftskartan på minneskort Navigering 3
M-Nilsson Tips på handhållen GPS? (geocach) Navigering 1
Blaufish Energizer Ultimate Lithium på sommartur Navigering 5
aksello Nybörjare - vilken GPS på svalbard? Navigering 13
toreskog BD10 på piratebay Navigering 10
fowwe Kraftigt höjdfel på GPS? Navigering 5
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
Otto Støver Definitivt slutt med Fjällkartan på Inatur.se Navigering 15
Fjällkartor på tyvek Navigering 2
pärra1 Vad ska GPS:n stå på Waas eller normal Navigering 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg