Jo jag tror jag förstår precis =) Och är mycket pengar så man vill ju göra ett genomtänkt val.
Blåsiga sommarnätter när det ventileras bra blir det inget kondensproblem. Värst är det ju när det är fuktigt, typ lugna höst- och vinternätter. Vart kondenset övergår från gas till vätska har med temperaturförhållandena att göra och kan ske i sovsäcken, mot den lite svala innerduken eller ännu svalare ytterduken. Eller inte alls om man har jättetur =)
Blåsiga sommarnätter när det ventileras bra blir det inget kondensproblem. Värst är det ju när det är fuktigt, typ lugna höst- och vinternätter. Vart kondenset övergår från gas till vätska har med temperaturförhållandena att göra och kan ske i sovsäcken, mot den lite svala innerduken eller ännu svalare ytterduken. Eller inte alls om man har jättetur =)
Stort tack för det utförliga svaret! Känns som du precis förstår mig Vi har också 7cm liggunderlag så din beskrivning hjälper mkt. Undrar bara - upplever du att det blir kondens på sovsäcken till följd av att du ligger mot duken? Spontant känns det som att innerduken måste nudda ytterduken för att kondensproblematik ska uppstå men visst, det är ju en luftspalt däremellan också.