Jag hade korrigerat "något större golvyta" till drastiskt större användbar golvyta. Skillnaden i användbar innervolym är
enorm. Kaitum har även en mer flexibel ventilation, det förtjänar en egen pluspost. Alltså att man kan ställa upp korsdrag på så många olika sätt. När solen ligger på på morgonen är det jätteskönt att öppna upp helt i båda ändar och det har kanske rentav varit höjdpunkterna med tältet hittills med tanke på hur temperaturen dragit iväg tidigare somrar i tält med sämre ventilation.
På tal om myggnät så brukar de dyka upp på tapeten och dela åsikter om hur viktiga de är. Det jag kan tillföra här är att jag använt mitt kaitum på platser som de som inte har fiske på hjärnan förmodligen skulle fly som pesten, alltså myr och sankmark intill rinnande vatten. Trots att man inte kunnat befinna sig utanför tältet utan att bli galen så var myggen inget problem i tältet. Några enstaka följde med när man klev in i yttertältet och efter att ha kommit på plats och smackat ihjäl en eller två mot tältväggen var det helt myggfritt i innertältet. Detta med footprint dock, det hjälper ju säkerligen.
Nammatj 3GT har jag också fått chans att kikat noga på och det är en bunker i jämförelse. Stängerna och Kerlon 1800 väven är ett glädjeämne i sig att handskas med, men de kostar i vikt självklart. Absiden är betydligt mer användbar än i Nallo GT men innertältet upplevs som likvärdigt. Något bättre sitthöjd en bit längre bak i tältet men jag tycker inte det gör alltför stor skillnad.
Sammanfattningsvis, Kaitum 3 om utrymme och gott innerklimat under sommarmånaderna är prio, Nammatj tycker jag vinner enbart på styrka om man inte väldigt specifikt är ute efter den generösa absiden. Den kommer trots allt på bekostnad av bekvämlighet i innertältet jämfört med Kaitum och vilken tid värderar man? Upp till var och en självklart
Mitt tips är att ta hem båda från Outnorth, Addnature eller annan sida som erbjuder öppet köp. Slå upp tälten inomhus om det funkar, eller ute när gräset är torrt så går det fint att skicka tillbaka det tält som går förlorande ur duellen.