Nallo 3 eller Nallo 2 GT?

Och till AndersSupertramp

Och förresten Anders, ditt resonemang håller inte riktigt kan jag tycka. Hade din exempel-fråga istället varit: "Om jag är skitnödig i skogen, det finns ingen toalett eller dass i närheten, skulle ni ha satt er under en tall eller en gran?" blir liknelsen bättre. För jag har två möjliga lösningar på mitt problem men vill ha lite input ifrån forumet innan jag fattar mitt beslut.

Mitt svar till dig hade då varit att jag skulle ha satt mig under en gran. Det hade ändock varit upp till dig att välja att göra som jag eller inte.

Och om du i framtiden stöter på frågor som du anser är onödiga eller rent av dumma så har jag ett tips till dig – svara inte.

Tips outlet

...
1. Jag vill ha ett Hilleberg
2. Jag vill inte lägga mer än max 7000 kr på ett tält
3. Jag vill ha så mycket plats som möjligt i tältet (räknar då in absiden)
...

Jag tror personligen att det KAN vara svårt att få tillgång att besöka tälten IRL, om du nu inte råkar komma på en mässa förstås, så jag tror nog att du är hänvisad till deras måttskisser när du funderar över storleken osv.

Jag har inte riktigt koll på vad dem olika tälten kostar men ett tips kan vara att kolla på Hillebergs Outlet lista, där kan man ibland göra ritktigt bra klipp. Det står också beskrivet till respektive outlet-produkt vad som är "fel". När jag kollat på listan så har felen enligt mig varit av mindre karaktär, lite av typen skönhetsfel, fullt funktionsdugliga dessutom.

/Anders

Men Nallo 3 är ju faktiskt bara 30 cm bredare än Nallo 2..
Medan en GT-absid är stor nog för att man inte direkt ska behöva två.
Dessutom får man möjligheten att bjuda in grannarna på lite kvällsfika, iaf på vintern då man kan gräva en grop för fötterna i snön :)

Anders: Tusen tack för tipset med outlet-sidan!

Ileberg: Du har rätt, 30 centimeters skillnad är inte mycket... Vi har en 120-säng hemma så varför ligga längre ifrån varandra när man tältar? =)

Niklaz: Allak kanske kunde vara ett alternativ...om man hittar det till ett bra pris, vill säga.

Jag funderar vidare, tack för alla svar!

Det var just det jag gjorde angående Allak. Köpte det från Hillebergs outlet för 6480 kr mot 7950 kr som verkar vara bästa priset på stan. Tyvärr köpte jag det andra av två som fanns för två veckor sedan. Du kan ju alltid prova KG Jonsson i Sundbyberg, de brukar ha lite bättre pris på HB.

PS. Här finns det ett nytt Allak i Uppsala på Blocket. Har legat någon vecka vet jag. Han har sänkt priset från 6900 kr och jag tror att det stod att det var köpt i USA. Skulle inte göra mig något till det priset. http://www.blocket.se/uppsala/Hilleberg_Allak_talt_nytt_24944858.htm?ca=11&w=3

Anders: Tusen tack för tipset med outlet-sidan!

Ileberg: Du har rätt, 30 centimeters skillnad är inte mycket... Vi har en 120-säng hemma så varför ligga längre ifrån varandra när man tältar? =)

Niklaz: Allak kanske kunde vara ett alternativ...om man hittar det till ett bra pris, vill säga.

Jag funderar vidare, tack för alla svar!

... att så många skulle engagera sig i denna fråga hade jag inte trott. Och vilket engagemang sen!

Det känns som om somliga haft svårt att förstå min fråga så jag utvecklar resonemanget:

Alltså hamnar jag i valet mellan Nallo 2 GT eller Nallo 3. Jag har dock svårt att kvantifiera nyttan av en större absid v/s nyttan av ett större innertält så jag la upp en fråga här för att höra era erfarenheter och funderingar kring detta!

Tack för alla svar hittills.

Tycker det låter som att du ska ha en trea... jag har en tvåa och jag tycker att den kan kännas i tightaste laget i innertältet, absiden räcker gott och väl.

Du har inte nämnt vikt som en hög prio, därför skulle jag inte tveka på en trea. Är vikten viktigare än komfort/utrymme, ja då är det väl en tvåa...

Hade jag varit Hillebergkonstruktör, så hade jag gjort innertältet på tvåan lite större och absiden snäppet mindre... eller absiden mindre på trean så att vikten minskade lite...

mina fem öre...
//T

3 p tält är mycket bra speciellt vintertid, absider bär jag ogärna på, liksom extragolv och annat lull-lull.
Att vi har flest 3p tält säger något, åtminstone till oss. Mera torr extrayta får man med en tarp utanför tältet, det är vår erfarenhet. Fler tycks dela den.

Innertältsutrymme vs Absidutrymme...

Frågan ställs ju på sin spets om man frågar sig avd man använder de båda utrymmena till, och där finns det i huvudsak två poler som de flesta befinner sig mellan:

1. Dogmatiska "inget annat än sova i innertältet" personer som använder absiden till allt som man i normal fall inte använder sängen till hemma. Dvs sitter aldrig och äter där och tar inte in väskorna där tex. Dessa människor har bara nytta av den faktiska sovytan.

2. Slappa "det blir som det blir" typer som ofta tar in ryggsäckarna och ytterkläderna i innertältet och rumsterar om...absiden blir en plats för skor, blöta regnkläder och köket (som dock handhas från innetältet oftast).

Att fundera lite på vilken typ av tältkultur man vill ha och hur mycket tält-diciplin alternativ brist på tält-diciplin man står ut med är ofta det ända sättet att bli säker på vad som är "rätt" tält för en själv.

Personligen tycker jag innertält är överskattade, senaste vandringen gjordes med yttertält och myggnät och det var väldigt befriande (speciellt som man får enormt mycket större innerutrymmen på detta sättet, vi sov faktiskt tre personer i ett enmannatält på detta sättet en av nätterna).
Om man är lite mer rädd för marken så kan jag rekommendera att man kör på litet innertält och kompleterar absiden med ett golv vilket gör den mycket mer nvändbar som yta för packning, klädning och andra bestyr...

Think outside the box...

Myggnät som i mygghatt eller nåt hembygge för att hålla dem ute ur tältet? Kan helt klart tänka mig att hoppa över innetältet på hösten då det är mindre mygg men inte under sommaren (i norra Sverige).

...senaste vandringen gjordes med yttertält och myggnät och det var väldigt befriande...

... att så många skulle engagera sig i denna fråga hade jag inte trott. Och vilket engagemang sen!

Det känns som om somliga haft svårt att förstå min fråga så jag utvecklar resonemanget:

Alltså hamnar jag i valet mellan Nallo 2 GT eller Nallo 3. Jag har dock svårt att kvantifiera nyttan av en större absid v/s nyttan av ett större innertält så jag la upp en fråga här för att höra era erfarenheter och funderingar kring detta!

Tack för alla svar hittills.

Är det verkligen så att du "Alltså hamnar i valet mellan Nallo 2 GT eller Nallo 3" ?
Golvytan för Nallo3 är 3,4 + 1,4 = 4,8
Golvytan för Nallo2 GT är 2,8 + 2,2 = 5,0
Golvytan för Kaitum är 2,9 + 2x1,2 = 5,3
I Kaitum är dessutom båda gavlarna raka. Det tycker jag är en stor fördel samt att det har två absider.
Hilleberg Outlet har två begagnade Kaitum för 6240:-/st, samt ett som endast är uppsatt en gång för 7020:-
/ Bertil

Hej,

Det blev ju en lång diskussion det där...

Jag skulle vilja rekommendera Nallo 2 GT som är det bästa tält jag någonsin haft och den bästa outdoorinvestering jag någonsin gjort.

Den stora absiden är fantastisk och går att nyttja på flera sätt. Dels får man plats med alla grejer som man ändå inte vill släpa in i innertältet pga fukt och smuts och så, dels kan man använda absiden för att få extra ventilation vid fuktigt väder.

Jag har sovit flera nätter i spöregn med den främre absidöppningen helt öppen utan att innertält eller grejer blivit blöta (man får tänka lite på vinden förstås...) och detta ger en helt oslagbar ventilation som jag har svårt att se att man kan få till i andra tält. Alla tält är bra om solen skiner men efter en veckas spöregn skiljer det mycket från tält till tält och där tror jag Nallo 2 GT är världsbäst.

Dessutom ska sägas att om man bara sover i innertältet (alltså inte använder innertältet som garderob) så får man lätt plats två personer utan att trycka upp väggarna mot yttertältet.

Mvh

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Wilfgang Nallo 3 eller 3 GT? Bo och sova 7
olastefan Nallo gt eller anjan gt Bo och sova 15
Jackiie Turskidåkning; Nallo 3 GT eller Staika/Allak? Bo och sova 2
stonecliff Kaitum 3 GT eller Nallo 4 GT? Bo och sova 13
sachsaren HB Nallo / Nammatj eller Wechsel Outpost. Bo och sova 11
emiliafrost 2 eller 3 manstält? (Nallo/Nallo GT) Bo och sova 15
Everlasting Nallo eller Nammatj? Bo och sova 46
Joakim Ambrosson Nallo 2 GT eller annat? Bo och sova 2
erika_gz hb: nallo eller nammatj? Bo och sova 16
Gohan Sierra Designs Stretch Dome eller Hilleberg Nallo 3? Bo och sova 14
azog Akto, Unna eller Nallo? Bo och sova 33
tbergman Nallo eller Nammatj? Bo och sova 21
johan.ca Nallo 2Gt eller 3Gt Bo och sova 8
Anders111 Nallo 2 eller 3 Bo och sova 19
Matte_81 Nallo GT eller Nammatj GT Bo och sova 9
peterjensen Nyt AKTO eller nyt NALLO 2 Bo och sova 10
Kalle E akto eller nallo 2 Bo och sova 3
diablo Hilleberg Nallo eller nammatj? Bo och sova 3
G-66 eller Nallo 2 Bo och sova 1
Lavskrikan Kaitum 3/Kaitum 3 GT/Nallo 4 GT Bo och sova 28
tillin nordisk halland 2 lw vs Hilleberg nallo 2 Bo och sova 6
xstealx Hilleberg Nallo 4GT vs Bergans Romsdal 4-pers Bo och sova 1
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Elvah Välja Nallo 4, Kaitum 3, Exped Orion III UL osv? Bo och sova 21
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
mkruse Unna vs Nallo Bo och sova 9
Tobias.H Hilleberg Nallo 2 vs Fjällräven Abisko Lite 2 Bo och sova 17
Bondmoran Vilket tält? Kaitum, Nallo, Glittertind, Trollhetta, annat? Bo och sova 26
FlyerSword Footprint Nallo 3GT till Compact Light 3? Bo och sova 1
Salmiak Nallo 4 – får man plats 4? Bo och sova 11
pena40 Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT) Bo och sova 9
skral Gröna färgen (svart) på nytt Hilleberg Nallo Bo och sova 8
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
Bora exped sirius extreme vs nallo 2 Bo och sova 7
Bora fästa ytterligare lina på nallo 2 Bo och sova 2
Frrida Arctic Alpine Design WBT2 vs Nallo 2 Bo och sova 6
rennod Efter mycket vånda mellan nallo nammatj Bo och sova 1
rennod Nallo Gt 3 Bo och sova 12
Kneedert Nallo 3 GT vs Nallo 4 Bo och sova 21
Hanna M Hilleberg Nallo - förbättrad ventilation? Bo och sova 13
Pellepax Nallo 2 GT Bo och sova 13
Mediana Nallo 2 GT vs Nallo 3 Bo och sova 29
vane505 Hilleberg Nallo och Bergans Compact Light. Skillnader? Bo och sova 4
jostmart Finnes Nallo 2. Önskas Nallo 2 GT (Hilleberg) Bo och sova 0
Zephyria Uppsättning Nallo 3GT Bo och sova 31
Crosstjeck Nallo 3 GT fast 3-säsongers? Bo och sova 4
Danjelsan Det stänker in i mitt Nallo Bo och sova 17
shadowfire Uppsättning av Nallo Bo och sova 23
abumosmar nallo 4gt vs tentipi safir 5 lätt Bo och sova 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg