Nalgene - Myt el Sanning - Hausse el Baisse

brandmansmicke; sa:
Pissnödig nattetid, -30 utanför sovsäcken, då behövs också en flaska med stor öppning varvid Nalgenes sortiment fungerar bra. Jag undviker dock att använda samma flaska till mat & dryck.

Till pinkflaska skulle jag välja något billigare. Jag har själv sparat polska PET-liknande flaskor med stor öppning till ändamålet men aldrig behövt använda i skarpt läge. Nu finns ju även endel driksflaskor på svenska marknaden med större öppning tex mer. Beror ju lite på hur välutrustad man är samt hur stora mängder som ska ut. Har dock inte testat om en merflaska räcker till rent diametermässigt... det var ett exempel...

Skinnarmo framhöll dock efter en av sina expeditioner fördelen med den absolut täta korken på nalgeneflaskorna när han hade kvar flaskan i säcken som värmekrus efter uträttat ärende. Vill dock minnas att han använde avkapad PET-flaska vid nästkommande äventyr.

/A
[Ändrat av ala 2005-09-07 kl 19:42]

ala; sa:
brandmansmicke; sa:
Pissnödig nattetid, -30 utanför sovsäcken, då behövs också en flaska med stor öppning varvid Nalgenes sortiment fungerar bra. Jag undviker dock att använda samma flaska till mat & dryck.
Skinnarmo framhöll dock efter en av sina expeditioner fördelen med den absolut täta korken på nalgeneflaskorna när han hade kvar flaskan i säcken som värmekrus efter uträttat ärende. Vill dock minnas att han använde avkapad PET-flaska vid nästkommande äventyr.

/A

Avkapad,hur då? Nöp han och tömde emellanåt,verkar otroligt stökigt.Om man vaknar av att vara pinknödig så innehåller iaf min blåsa minst 1,5 liter,det skulle innebära att med en kapad 0,5 litersflaska typ 4 nyp och tömningar.

peter

ping; sa:
ala; sa:
brandmansmicke; sa:

/A

Avkapad,hur då? Nöp han och tömde emellanåt,verkar otroligt stökigt.Om man vaknar av att vara pinknödig så innehåller iaf min blåsa minst 1,5 liter,det skulle innebära att med en kapad 0,5 litersflaska typ 4 nyp och tömningar.

peter

1,5 liter låter mycket...

Jag kan bara referera til Olas packlista från expeditionen

http://www.skinnarmo.com/expedition/expeditionen/utrustning/utrustning.htm

Pissflaskan finns en bit ner på listan...

http://www.skinnarmo.com/expedition/

/Andreas

alven; sa:
Nordesjö; sa:
brandmansmicke; sa:

Varför det? Om man har betalat dyrt för en flaska som "inte tar åt sig smak" ska man väl utnyttja det?

...samtidigt...?

Njae, det kan nog bli lite bökigt, rent biomekaniskt.

ala; sa:
Till pinkflaska skulle jag välja något billigare. Jag har själv sparat polska PET-liknande flaskor med stor öppning till ändamålet men aldrig behövt använda i skarpt läge. Nu finns ju även endel driksflaskor på svenska marknaden med större öppning tex mer. Beror ju lite på hur välutrustad man är samt hur stora mängder som ska ut. Har dock inte testat om en merflaska räcker till rent diametermässigt... det var ett exempel...

Att diskutera mäns utrustning kan ju bli väldigt pubertalt, så jag ger mig inte in i den diskussionen. Men kostaterar dock att vanlig PET är uteslutet, oavsett temperatur. Sömnig som man är, dessutom inlindad i en kokong, är träffsäkerheten inte den bästa. En stor öppning, tillräcklig volym (0,7-0,9 l enligt egen erfarenhet) och ett riktigt bra lock behövs. Gör man sig inte besväret att ta sig ur sovsäcken för att pissa, så göra man det absolut inte för att tömma pissflaskan. Den ligger kvar och värmer till morgonen därpå.

Jag har heller inte betalat dyrt för min pissflaska. De är mycket billigare i det stora landet i väster och jag har dessutom hittat några på REA hos Micro för < 50 kr.

Om man vill ta det ytterligare ett steg längre finns ju även produkter som Urimeds. Då är en Nalgene inte särskilt dyr längre.

http://www.globetrotter.de/de/shop/...tel,+First+Aid,+Insektenschutz&u_kat=Toilette

[Ändrat av brandmansmicke 2005-09-08 kl 10:42]

urinträngningar

Hur mycket man kissar om man vaknar på natten varierar mycket beroende på situation och person.

Om man fryser ordentligt kan det vara ganska stora urinmängder även om 1,5 L är ovanligt mycket.

Att ha en så liten urinflaska som 0,5 L kan säkert fungera för många vintertältare. Man får anta att Ola och Torkel har så stor erfarenhet att de valt prylar som passar just dem.

Sedan kan man fundera litet över hur mycket sponsorsrelationer påverkar utrustningslistan respektive vad grabbarna verkligen tar med sig och släpar på. Antagligen så kan de klara sig bra på betydlgt färre prylar än vad som tas upp på listan.

Lite udda att ange varumärken på begagnade PET-flaskor som används som kissbehållare.

Thure

Nalgeneflaskorna är inte dyra!!!

Faktum är att Nalgeneflaskorna egentligen inte är någon särskilt dyr och hype produkt. Det är bara det att den obefintliga konkurensen på hemmaplan (bl.a.) gör att den är ca tre gånger så dyr som i Kanada. Enlitersflaskan som på NK går loss på 150 kr får man för ca 50-60 kr i Kanada. Det märkliga är att vi bara sväljer detta och glatt går och köper en plastflaska för dessa pengar. Underligt! Men visst är de bra.
/R

Re: Nalgeneflaskorna är inte dyra!!!

Surjamten; sa:
...Faktum är att Nalgeneflaskorna egentligen inte är någon särskilt dyr och hype produkt. Det är bara det att den obefintliga konkurensen på hemmaplan (bl.a.) gör att den är ca tre gånger så dyr som i Kanada... /R

Same, same... ?

Håller med om att priset inte är jättehögt, men jämförelsen med nordamerikanska priser talar väl för viss hype.

"Billliga" flaskor kostar ungefär lika i olika länder.

Jag har inget speicifikt emot Nalgene, har bara aldrig saknat en sån flaska. Deras småflaskor för livsmedel/kryddor etc. är ju rätt osexigt utformade, men dessa ser man ju inte i samma utsträckning. Kan förvisso bero på att användningsområdet inte medför samma exponering. I sin tur kan ju det vara ett skäl till att somliga tycker produkten är intressant... Men det måste ju vara väldigt få som tänker så?

Fast många är det ju, som har en flaska i selen eller lättillgänglig på bälte eller ryggsäck.

Min egen "förfinade" målsättning är att köpa bra prylar och ta minsta möjliga hänsyn till varumärket eftersom det i allt mindre utsträckning är "pålitligt" och indikativt för kvaliteten. I alla marknadsföringssammanhang fäster man ju tvärtom väldigt stor vikt vid varumärke (och segmentering), vilket ändå (oftast!) inneburit att man missbrukar varumärket och använder det även på lågprisprodukter med möjlighet till stor marginal.
osv osv...

Flaskor finns det gott om i alla fall, i allehanda utföranden... Nalgene har väl flaskor som passar ibland...

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg