Jag funderar på en sådan. Antingen tandem eler solo x 2 så att man kan göra den tandem. Går den också att göra trippel?
Japp, men den rör sig förmodligen i takt med vågorna då.
Är den sjöduglig?
Ja, den uppför sig helt klart som en kajak. Stadig men ändå pigg och lättsvängd. Går bra i mindre vågor. Vet ej hur den uppför sig i större vågor och dyningar. Fungerar säkert bra, frågan är bara hur bra spännena håller ihop?
Är den expeditionsduglig om man vill vara ute länge. Går det annars att göra den expeditionsduglig med exempelvis någon väska på däck?
Nja, det beror på hur snålt du packar. Packutrymmet räcker säkert till för en tredagarstur men tveksamt om det skulle räcka en vecka. Däremot var sittbrunnen väldigt rymlig så det går säkert att få ner en vattentät packsäck även där. Väska på däck går väl också att sätta dit, däckslinor finns ju.
Rymlig? Jag är 190 cm och 98 kg. Gillar en hyffsat bred och lång sittbrunn. Jag har tidigare paddlat Seabird expedition LV tror jag det var. Den var ok men jag har funderat på att köpa en HV som är lite större. Men om mercuryn är bra så är den nog ett bättre alternativ.
Jag är i princip lika lång och fick plats utan problem på längden. Kändes som att man kunde klämma i en ännu längre person om man vill. Sittbrunnen är både bred och lång, även om jag inte paddlat nån på länge uppskattar jag att den är betydligt större än en seabird expedition. Däremot är du betydligt tyngre än mig så hur det påverkar kajaken har jag svårt att svara på.
Fungerar knäppsystemet tillfredsställande? Känns det säkert? Det vore ju lite snopet att sitta ute på fjärden i kuling när båten går i tu
Förutom spännena så är ju delarna fasade för att passa ihop med varandra och det kändes som att det avlastade dem en del. Mer än så törs jag inte säga. Men spännena ser ju ut som de som sitter på snowboarden och de håller ju utan problem även när man står på hårt i backen
Kan den rekomenderas att köpa?
Ja, om det är delningen du är ute efter i första hand + att du inte kan bestämma dig för en K1 eller en K2. Då är det här rätt kompromiss...