Någon som handlat från denna sida?

Tja, vad skall man saga. Jag antar att alla har ar 100% arliga da, aldrig lurat staten, jobbat svart, tagit ut sjukdag nar man bara ville vara ledig och allt det. Jag var arlig och sa att jag ej ville att uppgifterna kommer till skatte myndigheten, inte for att jag tror att det spelar nagon roll, de hittar alla som saljer for mycket iallafall. Men jag har bara forsokt halla sa laga priser som mojligt sa att privat personer i Sverige kan kopa knivar for halva priset, men det har tydligen ingen av alla hederliga personer i Sverige nagot emot. Jag tjanar en hundrig, och koparen flera hundra.

men pa det har forumet sa verkar det som alla har blivit blasta, eller bara tanker pa det, borjar ju fundera om det ar sa att det ar manga pa detta forum som har blast folk eftersom de vet alla vagar man kan bli blast pa. Och jag maste ju anta att ni aldrig har kopt nagot pa en annons fran blocket eller annan online sida, for herregud, da blir ni ju blasta pa en gang. Sa varfor startar ni inte en trad dar ni skriver om foretag och personer som verkligen blast er, istallet for att spekulera om vilka som kommer att blasa er.

For ovreig sa maste jag saga att, JA jag vet att min hemsida ej ar mycket for varden, satte ihop den pa 2 timmar nar jag var i Sverige, bara for att ett par kunder ville ha mer info om mina produkter, lattare att lasa det dar an leta pa natet tyckte de. Det ar inte en sida tt kopa nagot pa, och jag har inte haft tid att gora nagot at den, skrev den i HTML, men den blev aldrig fardig, sa sidor saknas, och det ar ej en bugg, och ber om ursakt for stavfel, svart ibland nar man varit utomlands manga ar.

Micael

jmicaelk; sa:
öringen; sa:
jmicaelk; sa:
Tja jag pratar mer engelska nu an Svenska, men jag hitter ej var jag sade att jag skickade via postforskott.

Läs om ditt första svar, Einstein.

jmicaelk; sa:

Jo dar sa jag

Men jag antar att du aldrig hort talas om Internetgirot eller postforskott, bra satt att inte bli blast pa, men det gar ju bra tt betala det dubbla priset for din Leatherman hos nagon annan, men det kallar jag ratt blast.

Men sa aldrig att jag anvande postforskott, sa Einstein far nog du sta for, for jag vet vad jag sa och inte sa.
Ja har ju bott utomlands i nåra år, så även jag har problems med rikssvenskan. Vad säger karln egentligen?

Håkan K; sa:
jmicaelk; sa:
öringen; sa:
jmicaelk; sa:
Tja jag pratar mer engelska nu an Svenska, men jag hitter ej var jag sade att jag skickade via postforskott.

Läs om ditt första svar, Einstein.

jmicaelk; sa:

Jo dar sa jag

Men jag antar att du aldrig hort talas om Internetgirot eller postforskott, bra satt att inte bli blast pa, men det gar ju bra tt betala det dubbla priset for din Leatherman hos nagon annan, men det kallar jag ratt blast.

Men sa aldrig att jag anvande postforskott, sa Einstein far nog du sta for, for jag vet vad jag sa och inte sa.
Ja har ju bott utomlands i nåra år, så även jag har problems med rikssvenskan. Vad säger karln egentligen?

Vad sager vem, jag sa bara tt jag aldrig sagt att jag tog postforskott, bara att det var ett bra satt att inte bli lurad. Har i USA fungerar paypal utmarkt for den typer av betalningar och ar helt accepterat, annars sa skulle ej EBay fungera. Kommer vall ta ett tag, men internetgirot och payson tror jag det heter i Sverige, kommer nog ocksa att bli accepterat sa smaning om.

Micael

Handlar mest om att man inte är van att handla på nätet ännu. Jag har köpt fiskeflugor från Kenya till förhållandevis stora belopp varje gång, alltid betalat i förskott och aldrig blivit blåst.

Samma sak med de gånger jag handlat från privatpersoner på ex. blocket. Det klart att det förekommer scams men seriöst nu...

...tror ni att Micael här skulle blåsa folk. Det räcker ju med att en person blir blåst så dör affärerna ut. Jag tänker på kommentarer som skulle skrivas här, på svarta listor på nätet etc. Han kanske skulle få 5-6 order sen skulle det vara kört.

Tjäna 3-4 tusen och lägga ner tid på att göra hemsida, ladda upp bilder m.m. Tror inte det.

Kamvandraren; sa:
Handlar mest om att man inte är van att handla på nätet ännu. Jag har köpt fiskeflugor från Kenya till förhållandevis stora belopp varje gång, alltid betalat i förskott och aldrig blivit blåst.

Samma sak med de gånger jag handlat från privatpersoner på ex. blocket. Det klart att det förekommer scams men seriöst nu...

...tror ni att Micael här skulle blåsa folk. Det räcker ju med att en person blir blåst så dör affärerna ut. Jag tänker på kommentarer som skulle skrivas här, på svarta listor på nätet etc. Han kanske skulle få 5-6 order sen skulle det vara kört.

Tjäna 3-4 tusen och lägga ner tid på att göra hemsida, ladda upp bilder m.m. Tror inte det.

Tack skall du ha, verkar i allafall vara nagon har som forstar att folk inte forsoker blasa nagon.

Vet ej om ni har, men finns det nagonstans i detta forum en trad dar personer har fort upp bra och daliga personer att handla fran. Om inte sa borde nog nagon gora det, for det ar bra mycket battre an att pa forvag bara bestamma att nagon forsoker blasa all de kan. Onskar att jag hade bet folk att lamna komentarer pa min hemsida varje gang de kopt fran mig. Kanske det skulle overtyga folk att jag ar arlig i mina affarer. Har ett par hundra e-mail att visa, men vill inte gora det for att det ar privat for kunden och jag har aldrig fragat dem om lov.
Sa jag far hoppas att nagon som handlat av mig kan ge nagra kommentarer om hur det gick.

Men nu skall jag lagga ner lite mer tid pa den nya hemsida, det eftersom nagon fick Comhem att ringa och be mig ta ner min forra sida. Sa tack for det.

MVH Micael

Ja att lämna kommentarer på ens hemsida är ett bra sätt. Det kan ju aldrig förfalskas:)

Micael. jag säger INTE att du skulle göra det, men pekar på en brist att lägga ut kunders kommentarer på sin egen sida. Bättre då att de lämnar dem någon
annanstans.

Christian

Almgren; sa:
Ja att lämna kommentarer på ens hemsida är ett bra sätt. Det kan ju aldrig förfalskas:)

Micael. jag säger INTE att du skulle göra det, men pekar på en brist att lägga ut kunders kommentarer på sin egen sida. Bättre då att de lämnar dem någon
annanstans.

Christian

Ingen fara forstar vad du menar. Det ar klart det ar battre med annat stalle, men det battre an ingenting i allafall. Sa jag hoppas att det kan ordnas pa detta forum, nagonstans folk kan lamna kommentarer. Skulle nog vara bra for alla.

MVH Micael

Är det verkligen så vanligt med svarta webbutiker?

Att handla momsfritt av en privatperson via t ex blocket, är ju helt i sin ordning, men om man har annonser eller website och säljer till hundratals personer så är det ju helt "vanlig" svart verksamhet.

Jag tror dock inte att den är så vanlig att en särkild tråd med rescensioner är befogad. Fast jag kan ju ha fel...

Jag startar en sån tråd, så får vi se!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42078

Mezzner; sa:
Är det verkligen så vanligt med svarta webbutiker?

Att handla momsfritt av en privatperson via t ex blocket, är ju helt i sin ordning, men om man har annonser eller website och säljer till hundratals personer så är det ju helt "vanlig" svart verksamhet.

Jag tror dock inte att den är så vanlig att en särkild tråd med rescensioner är befogad. Fast jag kan ju ha fel...

Jag startar en sån tråd, så får vi se!

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42078

Tack skall du ha. Tja svart hemsida ar det vall inte, satte bara up info samt pris pa den sa folk inte behovde soka efter det, vet ej om det var vad du menade, och mej du menade med din kommentar. Men det ar nog ratt vanligt att folk saljer till manga pa blocket, Tradera O.S.V det beror ju en heldel pa hur mycket sakerna kostar ocksa. En kepa nagon saljer till 2-300 for 100 kr st, blir ju inte sa mycket, men dyrare grejor sa blir det en hel del med de volymerna. Jag har da aldrig salt sa mycket.

Micael

Det där är nog enkelt, för den som vill ta reda på vad som gäller.

Jag kan köpa en bil för flera hundratusen av en privatperson, och ingen särskild moms ska då hanteras.

Jag startade under tidigaste 90-talet ett handelsbolag för att kränga gitarrsträngar över nätet, och de skulle inte kostat mycket per styck, och en möjlig årsomsättning var inte den heller på sexsiffriga belopp, men naturligtvis var det en affärsverksamhet som innebar att jag behövde vara momsregistrerad, ha organisationsnummer, skatteregistrering osv.

Som vanligt gäller att man får ta reda på vad som gäller ang vad man företar sig.

Jag har även erfarenheter av handel med Norge, och jag kan ju lugnt påstå att import och hantering av "mervärdiavgift", registrering av personal verksamt i Norge samt deras sociala avgifter mm. är komplicerat och omfattande. Fast jag kan ju inte skicka dit folk som turister och tänka att jag inte kan reglerna och därmed även är befriad från dem.

Har jag räknat rätt, betalar naturligtvis min kund ett pris som täcker mina handelsomkostnader. Det gör ju också att konkurrensen blir sund och rättvis. Förekommer det att svenskar jobbar svart i Norge? Jajamensan! Gillar jag det? Nej.

För övrigt tycker jag att det är uppenbart att försäljning av 300 st kepsar á 100:- representerar ett belopp som motiverar att säljaren gör rätt för sig, samt har tid att ta reda på vad som gäller avseende moms och skatt.

[Ändrat av Mezzner 2007-02-22 kl 10:30]

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg