En tråd i min smak!
För att rotera videoklipp i Windows Movie Maker, högerklicka på klippet i tidslinjen > Videoeffekter... > Rotera 180 grader > Lägg till. Går att göra i så gott som alla redigeringsprogram på marknaden, rätt grundläggande funktioner.
Att montera kameran på ispiken har jag länge funderat på men aldrig kommit till skott med, finns ju små smidiga kulleder som jag tänkt montera på piken. Sen kan man vinkla runt kameran lite som man vill för olika vinklar och vrår. Viktigt dock att inte ha kameran kvar på piken när man pikar, det blir rätt många G...
För att konvertera .mov-filer så de går att använda i Windows Movie Maker är det bäst att helt packa upp dem till okomprimerad .avi först. Tar massor med plats på hårddisken dock men har man inte tänkt redigera om sina filmer i efterhand kan man slänga .avi-filerna och spara .mov.
http://www.virtualdub.org/ borde kunna göra detta, då kan man även passa på att filtrera bort kameraskak och liknande så man får "steady-cam". Lite pillande att få till parametrarna men fantastiskt resultat. Hade ett enklare mov->avi program tidigare men har glömt vad det hette efter ominstallation av datorn.
Bättre är dock att använda ett mer riktigt videoredigeringsprogram men de kostar ju en slant (om man inte tankar ned ett fulprogram från Internet). Kör själv med Adobe Premiere CS3, det är en rätt hög inlärningströskel på det programmet men fixar det mesta. Klarar att redigera .mov utan extrasteg om man bara har installerat Quicktime på datorn.
Tidigare tipsades om en kamera som hade halv-HD i 15 fps. Undvik! 15 fps är helt oanvändbart för video. Minst 25 fps behövs för att inte ge ryckig bild, mer är bättre för de gånger man vill göra slow motion effekt i efterhand. Vill man göra en mer time-lapse liknande film kan det dock vara användbart med lägre fps för att slippa få så stora filer, men hur ofta gör man det (och när man väl gör det, kommer man ihåg att ändra inställningen?).
Vad gäller skridsko och filmning torde grundkravet vara att kameran är vattentät, rätt vad det är ligger man där i vaken och plaskar.
För webbpresentation räcker 640 x 480 i upplösning ganska långt men mer är så klart bättre. Tycker man YouTube har för låg kvalité finns Vimeo och fler sajter som stöder mer upplösning. Men det är synd att prata om 640 x 480 som dåligt, en vanlig DVD har upplösningen 720 x 576 (i PAL, NTSC har 720 x 480 men en annan aspektratio).
Jag har gjort en hel del skridskofilm med en äldre Panasonic Lumix (finns att skåda
här, sök på långfärdsskridsko i nedre sökrutan). Jag har även filmat en del med olika Canon Ixus och den har avgjort bättre mikrofon men skapar rätt stora filmfiler.
Nyligen har jag testat en VholdR samt en VIO POV.1 för happymtb.orgs räkning. Just nu är tyvärr forumet nere så jag länkar inte till testet (VIO POV.1 är inte publicerat än, kommer på fredag).
Man kan dock se dessa fyra kameror testade sida vid sida i denna video, notera att det är originalljud:
http://www.youtube.com/watch?v=bYP5PzD4Zmo Har även råfilerna från detta test men de ligger också nere just nu.
VholdR ska man hålla sig borta från men VIO POV.1 tycker jag är trevlig. Onödigt klumpig efter vad trådskaparen söker dock men vattentät. Lekte lite med att sätta kamerahuvudet under isen riktat uppåt, blev en kul effekt men inga skridskor den dagen tyvärr.
66° vidvinkel (motsvarande 28 mm) är i min värld minimum för en kamera, men filmar man skridsko tycker jag det är för utzoomat. Mer vidvinkel ger sämre fartkänsla och saker blir små prickar bara. Panasonic-kameran har 55° (motsvarande 35 mm) vilket är värdelöst i många sammanhang men på sjön har jag nästan aldrig tyckt det varit för inzoomat.
Min önskekamera är stor som en Ixus, klarar full HD i minst 120 fps, minst 66° vidvinkel, stötsäkrad och vattentät. Givetvis lagring på SDHC-kort. Man kan alltid drömma...