OK...Tansenreviret. -googla på detta
Det fanns ett revirmarkerande par i fjol. I år har 10 st setts samtidigt! -men troligen finns det
någon eller några till. Tillväxten är imponerande och väl dokumenterad.
Effektivitet= skjuta fullt på 4 timmar.
En kombination av många frivilliga men framför av ett duktigt spårarbete.
Att bara skjuta fullt på 4 timmar är inte samma sak som effektivt.
Skjuts det fullt på 4 timmar och 3 djur skadeskjuts utan att fällas under de 4 timmarna, så är det mindre effektivt än om det skjuts fullt på 4 timmar och 2 djur skadeskjuts. ”Effektivt” måste sättas i relation till något.
Jag befann mig själv i skogarna i Lokareviret under vargjakten. Det gick snabbt att skjuta fullt där, men naturligtvis helt urskiljningslöst. Annars hade det inte gått lika snabbt.
Tansenreviret är ett relativt nytt revir. Etablerades väl bara för bara 1-2 år sedan. Trevligt att de verkar lyckas bra.
Angående licensjakten. Du känner troligen väl till att problem med varg blir större när det är alfadjuren i en flock som skjuts. Vargar i Hasselfors och Kilsbergreviren uppträdde för några år sedan oskyggt. Där konstaterades att alfatikarna saknades. Är du intresserad av att minska skador som vargen orsakar, är det alltså inte bara att panga på och tycka att vargjakten varit effektiv för att kvoten i antalet fällda djur fyllts på 4 timmar. Vill du ha en effektiv vargjakt, dvs. utan skadeskjutningar och utan att alfadjur skjuts, får du se till att både rätt djur skjuts och att inga djur skadeskjuts. Greja det på 4 timmar.
Nu behöver inte kvoten fyllas på 4 timmar. Jag vet inte hur lång tid licensjakten på varg i Dalarnas län pågick eller kommer att pågå denna vinter. Men i Örebro län, som jag känner till, föreslog länsstyrelsen 2 januari till 15 februari.
Personligen tycker jag att ska vargar fällas är det bästa att inrikta vargjakten i de områden som haft störst problem med oskygga individer. Eller, eftersom det är knepigt att veta att rätt djur skjuts när tidsrymden är snäv, kanske man istället för koncentrerad licensjakt borde låta licensjakten löpa under hela året, med samma antal vargar som ska fällas som under den koncentrerade licensjakten. Eller kanske man borde lätta på restriktionerna runt skyddsjakt tills samma antal som skulle fällts under den koncentrerade licensakten har fällts. Frågan är väl om folk som vill jaga varg skulle vara så förnuftiga att de avhöll sig från att bara skjuta första bästa, och istället försökte lösa problem med de mest oskygga individerna. Tyvärr är det nog inte så.
Vill man så nog finns det alternativa upplägg till dagens licensjakt, dvs. om man vill minska problemen men givet att vargstammen bibehålls på dagens nivå. Vad föreslår du själv, med restriktionen att vargstammens storlek ska hållas på samma nivå som idag; vilka djur bör fällas och hur ska upplägget se ut?
Raskesven