Då tror jag att vi egentligen är helt överens.
Det tror jag också...det blir lätt lite moment 22 i cyberspace.
Happy paddling!
Då tror jag att vi egentligen är helt överens.
Eftersom jag inte skrev ut vilka jag pratat med och som bedriver yrkessjöfart i allra högsta grad så är det ju fritt för vilka tolkningar som helst här på forumet MEN jag skriver inget utan att ha rejält på fötterna så du (och ni andra) får gärna fortsätta gissa vilka jag har kontakt med. I en situation som den jag tidigare beskrev är det ingen som har några som helst synpunkter på färgen på blixten, bara att jag syns ordentligt så faran avvärjs.Yrkessjöfart har väl knappas något tolkningsföreträde, så det är väl inget argument.
Du menar att du använder blått blixtljus, dvs. det som endast polis, tull och försvarsmakt får använda under utryckning? Visst, det är upp till dig att bete dig som du vill på sjön, men räkna med dryga böter om en polisbåt kommer upp vid din sida.
/Mats
Det här är en lärdom som alla på sjön borde få ta del av: att vara på den "andra" sidan, dvs. att som paddlare istället få sitta på bryggan i ett större fartyg/planande båt och försöka upptäcka kajaker i sjögång eller att som motorbåtsförare istället få paddla kajak bland snabba båtar och inse hur utsatt och sårbar man är.
Eftersom jag inte skrev ut vilka jag pratat med och som bedriver yrkessjöfart i allra högsta grad så är det ju fritt för vilka tolkningar som helst här på forumet MEN jag skriver inget utan att ha rejält på fötterna så du (och ni andra) får gärna fortsätta gissa vilka jag har kontakt med. I en situation som den jag tidigare beskrev är det ingen som har några som helst synpunkter på färgen på blixten, bara att jag syns ordentligt så faran avvärjs.
Det finns vissa saker som juridiskt är fel men lämnas utan åtgärd då fara förebyggs eller avvärjs.
Anledningen till att jag inte berättar vilken ev. myndighet-myndigheter det är jag har kontakt med är att det enligt regelboken är klart oacceptabelt så ingen kommer att stå för vad dom sagt)
Anledningen till att jag inte berättar vilken ev. myndighet-myndigheter det är jag har kontakt med är att det enligt regelboken är klart oacceptabelt så ingen kommer att stå för vad dom sagt, men som vanligt är teori och praktik ganska åtskiljda och vissa saker ses det genom fingrarna med i vissa lägen. Skulle jag däremot dra igång flashern i en hamn eller under vanligt paddlande bara för att leka "balla-Allan" då jävlar skulle det ta hus i,,,,,,,,,, och bli både dyrt och tråkigt.
Ni kanske hört ordspråket "ändamålet helgar medlen" och det gäller här i allra högsta grad. Detta har diskuterats tidigare och då var det nån som kom upp med "men skaffa ett trycklufthorn på Biltema" varvid alla garvade och rekommenderade en granatkastare istället.
Nej du, det där håller inte. Så länge du inte kan redovisa några källor så dina inlägg bara "a lot of hot air" som man säger på utrikiska.
Jag tror i stället att du snarare utgör en större risk för sjöfarten än vad du själv anar. Hela tanken med sjötrafikförordningens lanternföring är att man på lanternföringen ska kunna sluta sig till fartygstyp, fart, riktning och syfte. Det är därför t.ex. en roddbåt eller en kajak ska visa vitt ljus på natten (om inte akter-/sidoljus av praktiska skäl kan anordnas) medan t.ex. ett fartyg som är sysselsatt med bogsering ser ut som en hel julgran. Man ska kunna skilja fartygstyperna åt och utifrån det dra rimliga slutsatser om den andres intentioner och manöverförmåga. Det är inte lagstiftarens mening att "mer ljus är bättre". Tvärtom står det ju explicit i reglerna ang. den tid då lanternor ska föras att "Under denna tid får fartyget inte visa andra ljus som kan förväxlas med de fartygsljus som föreskrivs i dessa regler." Inte mycket till tolkningsutrymme då, inte sant? Konsekvensen av ditt handlande är snarare att du hos mötande/passerande fartyg skapar en osäkerhet om vad du är för fartygstyp, vad ditt syfte är, vilken fart du kan förväntas att hålla och hur snabbt du kan förväntas att gira. Knappas ett exempel på gott sjömanskap.
/Mats
Ni får tro och tycka precis vad ni vill och ni vet ju inte vem jag är eller vad jag har för utbildningar-erfarenheter eller hur? JAG vet iallafall att JAG har torrt på fötterna och kan stå upp för det jag nu gör och jag känner mycket väl till vad sjövägsreglerna betyder och reglerna för lanternföring efter ett över 30 år ganska aktivt liv till sjöss både över och under ytan. Jag avslutar härmed diskussitionen för ni får ha rätt oavsett om ni vet allt eller inte.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Grannanrna tror att jag handlat på IKEA nästan varje dag | Paddling allmänt | 33 | ||
Nästan-gratis-tips! | Paddling allmänt | 2 |