Näring i vildmarksmat?

Hur är det med näringen i vildmarksmat, med tanke på när Göran Kropp cyklade T/R Nepal och besteg helvetesberget utan syrgas.
Hans expedition höll på i 1 år och han skulle ha ALLT med sej T/R och det innebär då att han uteslutande levde på vildmarksmat under 1 års tid.

Ni som har koll på näringslära, är det helt okej att enbart leva på vildmarksmat i ett helt år utan att riskera få bristsjukdomar?

Göran Kropp var extremt principfast så om han sa att han hade allt med sej på hela expeditionen så utgår jag ifrån att han inte ens köpte någon frukt eller grönsak på någon marknad på resan, för att få vitaminer!
Visst, det finns vitamintabletter...

Detta med tanke på alla andra extremäventyrare som under väldigt lång tid enbart lever på vildmarksmat...
 
Hur är det med näringen i vildmarksmat, med tanke på när Göran Kropp cyklade T/R Nepal och besteg helvetesberget utan syrgas.
Hans expedition höll på i 1 år och han skulle ha ALLT med sej T/R och det innebär då att han uteslutande levde på vildmarksmat under 1 års tid.

Ni som har koll på näringslära, är det helt okej att enbart leva på vildmarksmat i ett helt år utan att riskera få bristsjukdomar?

Göran Kropp var extremt principfast så om han sa att han hade allt med sej på hela expeditionen så utgår jag ifrån att han inte ens köpte någon frukt eller grönsak på någon marknad på resan, för att få vitaminer!
Visst, det finns vitamintabletter...

Detta med tanke på alla andra extremäventyrare som under väldigt lång tid enbart lever på vildmarksmat...
Du missade rymdresenärerna.
 
Vad är "vildmarksmat"??? I mitt fall är enda skillnaden att den är torkad så jag slipper bära på vatten. Det är ju inget som hindrar att den i övrigt är precis lika (eller mer) näringsrik än det man äter hemma.*

* OK, C-vitamin försvinner det mycket av vid torkning, men man kan få i sig fullt tillräckligt ändå bara man tänker efter lite.
 
Har inget minne att jag har hört att Kropp tog med sig all mat och bara åt frystorkat. Tvivlar på att han har gjort det men möjligt att han gjorde så på själva resan till Basecamp och vidare.

Nu när jag tänker efter så kan det stämma att han gjorde så men eftersom han var väldigt sliten efter första toppförsöket så fuskade han med detta.
 
Kom på att jag har Kropp's bok i bokhyllan, så kollade lite. Han köpte all mat längs vägen, men hade med sig frystorkat och all utrustning för den tiden han var vid Mt Everest och klattrade. Så lite enklare.
Precis, efter första försöket (väldigt nära) var han tvungen att fixa mer käk, sen prova igen.

Kul bok om någon är intresserad.
 
I boken står det att han tog med detta hemifrån:
32 frystorkat huvudmål
112 frystorkade soppor
112 förpackningar choklad / druvsocker drycker
48 paket kex
28 chokladkakor, sen lite snickers & powerbars
Frukost välling & gröt
 
I boken står det att han tog med detta hemifrån:
32 frystorkat huvudmål
112 frystorkade soppor
112 förpackningar choklad / druvsocker drycker
48 paket kex
28 chokladkakor, sen lite snickers & powerbars
Frukost välling & gröt
Låter helt rimligt för tiden mellan basecamp och toppen ToR, men inte för resan Jönköping-Basecamp ToR.

En kul annekdot är att om man ringde till Göran kropps enmans-företag under tiden han cyklade till everest så var medelandet på svararen något i stil med "Jag är på tjänsteresa".

/Patrik
 
Fast spelar egentligen vitamininnehållet så stor roll under den relativt korta tid de flesta är ute på fjäll eller skogsvandring ?

Huvudsaken är väl att man får i sig kolhydrater och en slatt proteiner.

Militära gjorde tester på två grupper till fjälls för rätt länge sedan, ena gruppen åt "näringsriktigt" och ena gruppen vad man kan kalla "icke näringsriktigt" med samma kaloriinnehåll.

Prestation mättes löpande. Underhudsfett, styrka och kondition mättes före och efter.

Ingen större skillnad.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Näring i mat efter torkning osv Friluftsmat 22
mjlusitano_gmail.com Minsta förpackning med mest näring Friluftsmat 8

Liknande trådar