Det finns ju risk att ett spänne går upp och det som sitter fast på utsidan tappas utan att man märker det. Vad är syftet med att ha en väska som är mindre än den totala packningen. Om det som sitter på utsidan är t.ex. ett tält så har ju tyngdpunkten förskjutits ganska rejält från mitten och bort från ryggen och det är ju inte önskvärt om det är ergonomi man strävar efter. Även löstagbara fickor och den sortens lullull, som i och för sig gör säcken flexibel utgör ändå en svag punkt på säcken och alla sådanna "tekniska" finesser med de extra spännen och dragkedjor och mer tyg totalt sett bidrar till ökad vikt på säcken. Generellt tycker jag att ju mer lullull desto mer kan gå sönder och utgöra källa till problem. Finesser är oftast försäljningsargument för att locka till köp, av saker man inte tidiagre viste att man behövde.
Jag förstår vad du menar. Den här ryggsäcken är nämligen en enkel rygga med bra spännen. Den är inte så teknisk heller. Jag gillar inte heller lullull som du skriver. Jag brukar binda ett snöre till tex tältet så att om det skulle lossna, då hänger tältet och jag känner det av direkt. Vad gäller tyngdpunkten, jag är van att packa så jag brukar kunna balansera det bra. Dessutom är tältet på bilden väldigt lätt, bara 1,1 kg. Annars hade jag inte placerat tältet där om det vägt över 2 kg.
Om jag vandrar regelbundet på långturer som är över 10 dagar. Då skulle jag naturligtvis skaffa en större säck än nuvarande. Men det är sällan jag vandrar mer än 10 dagar och jag brukar proviantera beroende på vilken fjäll/berg jag vandrar i.
Jag tycker det är lite onödigt att ha så många prylar och ryggsäcker. Min egen erfarenhet är att jag använder oftast bara en rygga i olika sammanhang. För mig är det meninglöst att ha en rygga som bara ligger i förrådet och används högst 1 gång per varannan år. Hellre en rygga som används regelbundet.