Själv har jag en på 100 liter och inte blir den sladdrig inte. Om man tänker sig att bo i tält och inte proviantera under vägen, så tycker inte jag du behöver vara orolig att en större blir sladdrig. Min är ganska smal i huvudsäcken och den bygger en del på höjden, vilket innebär att den krymper en del med packningsvolymen. Jag vet att en del förespråkar mindre för att det inte behövs så stora som en del använder. Det jag konstaterat när jag varit ute är att många kommer med mindre säckar och har sedan en massa saker fstspända på utsidan, det argument som en del har för ramsäckar, men inte för andra. Min är en ramsäck och jag har alla prylar innuti säcken förutom ett liggunderlag. Så långt det är möjligt skall allt ligga innuti säcken. Generellt brukar bärsystemet vara av kraftigare konstruktion på störe säckar och skillnaden i vikt är ändå marginell, på motsvarande säcktyp i olika storlek. Skulle det mot förmodan bli sladdrigt behöver man inte komprimera soväcken lika hårt och då fyller den ut mer.
Jag har hellre en lite för stor säck och får plats med allt innuti, än upptäcker att den är i minsta laget och måste fästa saker på utsidan, för det svaj och obalans som uppstår med prylar på utsidan är mer besvärande än ett eventuellt sladder.
Sedan är det här med gramjakt ett annat diskusionsämne, tycker jag.
"Gramjakt" är ett lögnaktigt uttryck som
inte hör hemma i någon seriös diskussion överhuvudtaget.
Däremot är det rimligt att diskutera vikten på det som oftast är packningens tyngsta detalj.
Då handlar det om kilon.
Stora ryggsäckar är till för att bära mycket tynga bördor och bärsystemet är därför ofta kraftigt dimensionerat. Sådant väger. Tyvärr finns inget bärsystem som avlastar senfästen, knäleder etc. så den ofta uttryckta motsättningen mellan vikt och komfort är en smula tvivelaktig.
Man
kan göra hyfsat rymliga och lätta säckar, t ex min Karrimor Condor rymde 80 liter och vägde 2.2 kg. Och den hade ändå ett onödigt mellangolv och en onödig extralucka nedtill.
Jag har kollat vikterna på 100-lierssäckar, och det handlar om 3.8-4 kg. Den lättaste jag hittade på nätet var Fjällrävens, som väger 3.2. Min Prophet väger 1.8 kg; senare utföranden väger 1.6. Jag har som mest packat mat för 11 dagar i den. Min Acrux är på 65 rymliga liter och väger 1.7 kg utan topplocket. I den har jag burit mat för 12 dagar, drygt 8 kg. Om man nu inte bär med sig gevär, fiskeutstyr, tung fotoutrustning, e.d., är en 65-literssäck fullt tillräcklig för en 10-dagarsvandring, åtminstone i fjällen. Söderut packar jag mat för 7-8 dagar; det är större portioner, dessutom har jag betydligt fler kartor. Men det är vikten snarare än utrymmet som sätter gränser. Jag vill hålla packningens startvikt nedåt 14 kg med tanke på de rätt utsatta passager det handlar om.
När jag använder den vattentäta Acruxen har jag tältet i, men madrassen utanpå. Förmodligen kan jag trycka ned tältduken i min Prophet också (jag packar stången och pinnarna separat) men den har praktiska spännen och en ficka nedtill som gör det bekvämare att packa tältet utanpå. Tältet är det första jag vill ha fram när jag slår läger, och jag vill packa allt utom tältet innan jag går ut ur detsamma.
Att det skulle leda till svaj och obalans är
skrock. Jag litar hellre till erfarenhet,