Atlantic
Hej,
Paddlar sedan tre år tillbaka en NS Atlantic och är mycket, mycket nöjd med mitt val. Hade tidigare hyrt/lånat/provpaddlat olika märken (VKV OffShore, Artisan Mill., Eskimo, P&H Sirius/Icefloe, m.m.) och när jag slutligen bestämde mig för att skaffa egen kajak var det främst tre punkter som var avgörande för valet:
1) Paddlingsegenskaper för veckoturer i öppen skärgård i alla vädertyper
2) Sittkomforten (är 190 lång och väger +90 kg).
3) Kajaken skulle få plats i farsans garage som mäter 523 cm på längden...
Därmed föll en del intressanta alternativ bort (Artisan Viviane, Sibir Expedition, m.fl.) En Atlantic mäter 520 cm så det går precis att stänga garagedörren...
Av de kajaker jag paddlat hittils är Atlanticen den i särklass skönaste jag suttit i. Föredrar helt klart kajaker med mindre, nyckelhålsformade, sittbrunnar. Mycket bra stöd för knän och lår gör att man har bra kontakt vid rollar o dyl. Hög kvalitet på detaljarbeten, infästningar m.m. Sjöegenskaperna tycker jag inte lämnar så mycket övrigt att önska. Har paddlat i de flesta typer av sjö (Sthlms ytterskärgård, Vesterålen, Nordnorge) där det ibland friskat i runt 10-12 m/s och aldrig känt mig direkt rädd för att slå runt. Kajaken är mycket initialstabil och även slutstabil så det räcker till. Kursstabil och ändå lättmanövrerad (dock ej lika lättsvängd som t.ex. en Buccaneer). Vid kraftig sid- och medsjö är den dock lite lovgirig och i avsaknad av roder får man jobba lite extra.
På minussidan finns några detaljer; i motsjö stampar kajaken och man blir rejält duschad ibland. Packvolymen för lite längre turer (1-2 veckor) tycker jag är lite begränsad så det blir till att lasta en packsäck på akterdäcket.
Såg att NS lanserat en ny modell av Buccaneer med förhöjd sittbrunn, lämplig för storväxta paddlare. Kanske ett alternativ om man fastnat för NS men söker en mer livlig och lättmanövrerad kajak. Buccisen har också större packvolym.
Till syvende och sist handlar det dock om vad man främst avser att använda kajaken till; att leka med i vågor och surf eller långfärdspaddling "rakt-fram" från punkt A till B. Till det senare tycker jag Atlanticen är en ypperlig kajak. Så provpaddla gärna en sådan vid tillfälle men även andra typer/märken för att jämföra. Att välja kajak efter garagemått är kanske inte helt seriöst, även om det för min del blev mycket lyckat ;-)
Mvh//janne